هوش مصنوعی

June 27, 2024
14:57 پنجشنبه، 7ام تیرماه 1403
کد خبر: 168743

جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها

منبع: Peivast

با توسعه سریع فناوری‌های هوش مصنوعی بسیاری از مدیران کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا با جدیدترین و پیچیده‌ترین نرم افزارها همگام بمانند و از این فناوری‌ها به عنوان یک مزیت رقابتی در برابر رقبای خود استفاده کنند.

با وجود اینکه در این عصر شاهد فناوری‌های نوظهوری مانند واقعیت مجازی و هوش مصنوعی هستیم. اما به کاربرد آنها برای کسب‌وکارها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این عصر دیجیتالی شیوه پرداخت‌ها و معاملات تجاری را متحول کرده است. در این مقاله، قصد داریم فناوری‌های نوظهور برای کسب‌وکارها را تشریح کنیم تا بتوانید کسب‌وکار خود را با آنها بهتر تطبیق دهید.

فناوری‌های نوظهور چیست؟
برخی از فناوری‌های نوظهور که سروصدای زیادی را در دنیای حاضر ایجاد کرده‌اند عبارتند از: واقعیت مجازی، هواپیماهای بدون سرنشین، ابزارهای کار از راه دور و آنالیز، واقعیت افزوده و بلاکچین. هر یک از این موارد می‌توانند نحوه عملکرد یک کسب‌وکار را به کلی تغییر دهند و در عین حال به رشد آنها نیز کمک کنند. اما این فناوری‌ها چگونه باعث تحول کسب‌وکارها شده‌اند؟

۱- هوش مصنوعی

هوش مصنوعی پیشرفت‌های سریعی داشته است و به سنگ بنای آینده تبدیل شده است. اما چگونه؟ با به ارمغان آوردن تصمیم گیری هوشمند و خودکار به دنیای تجارت توانسته به این هدف نائل شود. هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا ماشین‌ها به ویژه کامپیوترها رفتارها و تفکرات انسانی را تقلید کنند. هوش مصنوعی شامل یادگیری داده‌ها، تصمیم گیری منطقی و حتی بهبود در طول زمان است.

چرا هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها مهم است؟
تجربیات شخصی سازی شده: هوش مصنوعی مولد می‌تواند محتوا، محصولات و توصیه‌های سفارشی را ایجاد کند و تجربه و تعامل مشتری را بهبود ببخشد.
راه حل‌های خلاقانه: کسب‌وکارها برای تولید طرح‌ها، مواد بازاریابی و حتی کپی‌های مجازی از اشیاء فیزیکی می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند.
بهره وری و صرفه جویی در هزینه: کسب‌وکارها می‌توانند هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند و با خودکارسازی فرآیندهای تولید محتوا و طراحی فرآیندهای کار را ساده سازی کنند.
بینش‌های مبتنی بر داده‌ها: هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را از منابع مختلف، مانند رسانه‌های اجتماعی و حسگرهای اینترنت اشیاء دریافت و پس از تجزیه و تحلیل بینش‌های ارزشمندی را برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه ارائه دهد.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی
OpenAI ChatGPT: OpenAI ChatGPT فراتر از مکالمات عمومی است و ChatGPT برنامه‌های B2B را در بخش‌های پشتیبانی مشتری، ایجاد محتوا و شبیه سازی‌های آموزشی، افزایش کارایی و شخصی سازی تسهیل می‌کند.

UiPath: UiPath از هوش مصنوعی برای خودکارسازی عملیات تکراری کسب‌وکارها، بهینه سازی بخش‌هایی مانند امور مالی، منابع انسانی و زنجیره تأمین استفاده می‌کند.

۲- واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

AR و VR فقط دنیای بازی و سرگرمی ‌را متحول نکرده‌اند. آنها در حال تغییر دادن دنیای کسب‌وکارها نیز هستند. با استفاده از ادغام تجربیات همه جانبه، کسب‌وکارها آموزش را بهبود بخشیده‌اند، فرآیندهای طراحی را ساده و تعاملات مشتری را با استفاده از فناوری‌های AR و VR بهبود بخشیده‌اند. در حالی که فناوری AR پیشرفت‌های دیجیتالی را در نمای دنیای واقعی ارائه می‌کند، VR کاربران را در یک محیط کاملاً شبیه سازی شده غوطه ور می‌سازد. این دو در کنار یکدیگر در حال تبدیل شدن به ابزارهای ضروری برای کسب وکارهای B2B شده است.

چرا VR و AR برای کسب‌وکارها مهم است؟
تعامل پیشرفته با مشتری: VR/AR نمایش محصولات و تجربیات تعاملی همه جانبه را ارائه می‌دهد که منجر به بهبود تعامل با مشتری و نرخ تبدیل بالاتر می‌شود.
آموزش کارآمد کارکنان: کسب‌وکارها از VR/AR برای آموزش کارمندان استفاده می‌کنند، شبیه سازی‌های واقعی را ارائه می‌دهند و زمان لازم برای ورود را کاهش می‌دهند.
ساده‌سازی عملیات: AR به تجسم داده‌ها در زمان واقعی و نگهداری از راه دور در صنایعی مانند تولید و تدارکات کمک می‌کند و کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهد.
مزیت رقابتی: استفاده از VR/AR برای کسب‌وکارها می‌تواند به ارائه راه حل‌های نوآورانه و ایجاد مزیتی رقابتی کمک کند.
صرفه جویی در هزینه: VR/AR می‌تواند هزینه‌های سفر و آموزش را کاهش دهد و آن را به یک راه‌حل مقرون به صرفه برای مشاغل تبدیل کند.
پیشرفت‌های AR و VR
Microsoft HoloLens: در صنایع برای آموزش و کمک از راه دور استفاده می‌شود و نیاز به پروتوتایپ و نمونه‌های اولیه فیزیکی را از بین می‌برد.

Varjo VR: هدست‌های واقعیت مجازی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد که برای استفاده حرفه‌ای در بخش‌هایی مانند حمل و نقل هوایی به منظور آموزش خلبانان استفاده می‌شود.

PTC Vuforia: به عنوان یک پلتفرم آنلاین برای کاربردهای صنعتی، کمک به تعمیر و نگهداری ماشین آلات، طراحی کارخانه و همکاری از راه دور استفاده می‌شود.

۳- بیگ دیتا و تجزیه و تحلیل

در دنیای امروز داده‌ها اهمیت بسیاری دارد. بیگ دیتاها و آنالیز آنها به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که حجم وسیعی از داده‌ها را به بینش‌های عملی و استراتژی‌های رقابتی تبدیل کنند. از طریق قدرت ابزارهای تحلیلی پیشرفته، کسب‌وکارها می‌توانند روندهای فعلی و آینده بازار را پیش بینی و عملیات خود را بهینه کنند و تجربیات شخصی سازی شده بهتری را به مشتریان ارائه دهند.

چرا بیگ دیتا و آنالیز داده‌ها برای کسب‌وکارها مهم است؟
بهبود بهره وری: جمع‌آوری داده‌ها و آنالیز آنها همانند روغن کاری فرآیندهای کسب‌وکار است. کسب‌وکارها از بیگ دیتاها بینش‌های ارزشمندی را در مورد فرآیندهای عملیاتی به دست می‌آورند.
بهبود زنجیره تأمین: تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ نمای وسیعی از زنجیره تأمین از منبع‌یابی مواد خام تا حمل و نقل محصول نهایی را ارائه می‌دهد. در واقع، بیگ دیتاها و آنالیز آنها آینده نگری جریان بی وقفه کالاها و خدمات را تضمین می‌کند و رضایت و وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهد.
مدیریت هزینه: بیگ دیتاها حدس و گمان‌ها را از بین می‌برند و از طریق تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته داده‌های واقعی را جایگزین حدس و گمان‌ها می‌کند.

پیشرفت‌های بیگ دیتا و آنالیز داده‌ها
Robust Intelligence: متخصصین یکپارچگی را از مفهوم تا استقرار با استفاده از آنالیز داده‌ها در زمان واقعی تضمین می‌کنند و می‌توانند آسیب پذیری‌ها و سایر مسائل بالقوه را شناسایی کنند.

Spotify: به دلیل قابلیت Wrapped خود مشهور است که خلاصه‌های شخصی سازی شده سالانه عادات گوش دادن کاربران خود را ارائه می‌دهد.

Splunk: با ارائه راه حل‌هایی مانند امکان جستجو، نظارت و تحلیل بیگ دیتاهای تولید شده توسط ماشین را در زمان واقعی یا تقریباً به صورت بلادرنگ امکان پذیر می‌سازد.

۴- بلاک‌چین

شبکه بلاک‌چین که اغلب با ارزهای دیجیتال مرتبط است، اما کاربرد آن تنها به ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود. بلاک‌چین به عنوان یک دفتر کل غیر متمرکز تمام تراکنش‌ها را در یک شبکه ارائه می‌دهد و شفافیت و امنیت بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. برای کسب‌وکارها این به معنای افزایش قابلیت اعتماد، قابلیت ردیابی و کاهش تقلب است.

چرا بلاکچین برای کسب‌وکارها مهم است؟
امنیت پیشرفته: ماهیت رمزنگاری بلاک‌چین، داده را غیر قابل تغییر می‌کند و خطر تقلب و دسترسی غیرمجاز را کاهش می‌دهد.
شفافیت و اعتماد: این فناوری به اشتراک‌گذاری داده‌های شفاف را به صورت بلادرنگ را تضمین می‌کند و اعتماد سهامداران را تقویت می‌کند.
زنجیره تأمین کارآمد: بلاک‌چین می‌تواند عملیات زنجیره تأمین را با ارائه دید سراسری، کاهش تأخیرها و به حداقل رساندن خطاها بهینه کند.
قراردادهای هوشمند: اتوماسیون از طریق قراردادهای هوشمند، توافقات پیچیده را ساده و هزینه‌های اداری را کاهش می‌دهد و از انطباق قرارداد اطمینان حاصل می‌کند.
تراکنش‌های جهانی: بلاکچین تراکنش‌های امن و بدون مرز را تسهیل می‌کند، واسطه‌ها را حذف و هزینه‌ها را در تجارت بین المللی کاهش می‌دهد.

پیشرفت‌های بلاک‌چین
اتریوم: پلتفرم اتریوم فراتر از یک ارز رمزنگاری شده است و امکان ایجاد قراردادهای هوشمندی را فراهم می‌کند که شفافیت تراکنش‌های B2B را خودکارسازی و تضمین می‌کند.

IBM Blockchain: IBM برای کسب‌وکارها راه‌حل‌هایی از امنیت غذایی، شفافیت زنجیره تأمین تا تأیید هویت و جلوگیری از تقلب را ارائه می‌دهد.

۵- فناوری‌های امنیت سایبری

فناوری‌های امنیت سایبری در حفاظت از اطلاعات حساس و حفظ اعتماد مشتریان نقش اساسی دارند. این فناوری یک دفاع پیشگیرانه در برابر تهدیدات و نقض‌های سایبری در حال تکامل هستند. نیرو محرکه‌ای که پشت امنیت سایبری پنهان شده است دیجیتالی شدن فزاینده و پیچیدگی‌های حملات سایبری است.

چرا فناوری‌های امنیت سایبری برای کسب‌وکارها مهم هستند؟
حفاظت از داده‌های مشتری: فناوری‌های امنیت سایبری محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن این داده‌ها را تضمین می‌کند.
جلوگیری از ضرر مالی: اجرای اقدامات امنیت سایبری نقض داده‌ها و اختلالات عملیاتی را کاهش می‌دهد.
انطباق با مقررات: بسیاری از صنایع مشمول مقررات سختگیرانه حفاظت از داده‌ها هستند. عدم رعایت این قوانین می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین شود.
حفاظت از مالکیت فکری: کسب‌وکارها در همگام بودن با نوآوری و مالیک فکری سرمایه گذاری می‌کنند.
تداوم کسب‌وکار: فناوری‌های امنیت سایبری با به حداقل رساندن زمان خرابی در طول حمله به تداوم کسب‌وکار کمک می‌کنند.
پیشرفت‌های امنیت سایبری
Palo Alto Networks: شرکتی است که قابلیت‌های NGFW مبتنی بر ML را به عنوان یک سرویس بومی ‌ابری کاملاً مدیریت شده در AWS ارائه می‌دهد.

Imperva: یک شرکت امنیت سایبری است که راه حل‌های پیشرفته‌ای را در زمینه نقض داده‌ها، حملات سایبری و تهدیدات داخلی ارائه می‌دهد.

۶- اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء با پیشرفت‌هایی که در زمینه اتصال پرسرعت و بدون اختلال داشته است توانسته تا یک اتصال یکپارچه را برای دستگاه‌ها، افراد و فرآیندها تضمین کند.

با تعبیه حسگرها و نرم افزارها در اشیاء امروزی، اینترنت اشیاء را به موجودیت‌های هوشمندی برای جمع آوری، به اشتراک گذاری و تحلیل بر روی داده‌ها تبدیل کرده است. این شبکه به هم پیوسته، شکاف بین جمع آوری داده‌ها و بینش‌های عملی را پر می‌کند و دنیای کسب‌وکار را یکپارچه و مرتبط می‌سازد.

چرا اینترنت اشیاء برای مدیریت کسب‌وکارها مهم است؟
بینش‌های مبتنی بر داده: حسگرهای اینترنت اشیاء حجم وسیعی از داده‌ها را تولید می‌کنند و به کسب‌وکارها بینش‌های ارزشمندی در مورد عملیات، رفتار مشتری و عملکرد محصول ارائه می‌دهند. این داده‌ها معادن طلا برای تصمیم گیری‌های آگاهانه هستند.
تجربه مشتری: اینترنت اشیاء به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجربیات شخصی سازی شده را ایجاد کنند.
تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده: حسگرهای اینترنت اشیاء می‌توانند وضعیت ماشین آلات و تجهیزات را کنترل کنند و زمان نیاز به تعمیر و نگهداری را پیش بینی کنند. این رویکرد فعال زمان خرابی را به حداقل می‌رساند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد.
بهره وری انرژی: دستگاه‌های اینترنت اشیاء می‌توانند مصرف انرژی در تأسیسات را بهینه کنند و عملیات را سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه‌تر می‌کنند.
بهینه سازی زنجیره تأمین: نظارت بر زنجیره تأمین با استفاده از اینترنت اشیاء ردیابی کالاها در زمان واقعی را تضمین می‌کند، هزینه‌های موجودی را کاهش و دقت تحویل را بهبود می‌بخشد.

پیشرفت‌های IOT
Cisco: راه را برای ایجاد شهرهای هوشمند با سیستم‌های ترافیکی به هم پیوسته، شبکه‌های انرژی و خدمات عمومی‌ رهبری می‌کند.

Siemens: راه حل‌های IOT صنعتی را برای جمع آوری داده‌ها، تهیه مواد اولیه برای صنایع خودروسازی و … توسعه می‌دهد.

۷- رباتیک

با محو شدن مرزهای بین انسان و ربات، ربات‌های پیشرفته توانسته‌اند تا جای انسان را در بسیاری از کسب‌وکارها بگیرند. این ربات‌ها بیش از اینکه یک ماشین باشند دارای هوش بالا، سازگاری و دقت بالایی هستند که آنها را قادر ساخته است تا بسیاری از صنایع را تغییر دهند.

چرا رباتیک برای کسب‌وکارها مهم است؟
افزایش بهره وری: RPA عملیاتی را که وظایف مشخصی را به صورت تکراری انجام می‌دهند ساده می‌کند و کارمندان را آزاد می‌کند تا بر فعالیت‌های استراتژیک و خلاقانه تمرکز کنند.
کاهش خطا: ربات‌ها وظایف را با دقت قابل توجهی انجام می‌دهند و احتمال خطاهای انسانی را کاهش می‌دهند. این امر دقت داده‌ها را افزایش می‌دهد و نتایج ثابت را تضمین می‌کند.
صرفه جویی در هزینه: RPA با به حداقل رساندن نیاز به دخالت در فرآیندهای تکراری، هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد. نیاز به نیروی کار اضافی را از بین می‌برد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا کارهای بیشتری را با حداقل هزینه انجام دهند.
خدمات پیشرفته: با خودکارسازی فرآیندهای مربوط به خدمات مشتریان، کسب‌وکارها می‌توانند زمان پاسخگویی را سریع‌تر، تعامل با مشتریان را بهبود ببخشند و در دسترس بودن 24 ساعته را تضمین کنند.
مقیاس پذیری: RPA بسیار مقیاس پذیر است و به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد که به طور یکپارچه با بارهای کاری و الزامات در حال تغییر سازگار شوند.

پیشرفت‌های رباتیک
Boston Dynamics: این کسب‌وکار ربات‌هایی با مهارت انسان و حیوان ایجاد می‌کند و راه حل‌های بازرسی، مدیریت سایت، انبارداری و موارد دیگر را خودکارسازی می‌کند.

Formic: با ارائه ربات‌های کارخانه و انبار به شرکت‌های دیگر این اجازه را می‌دهند تا این ربات‌ها را برای کارهای جوشکاری، بسته بندی، قالب گیری تزریقی و موارد دیگر اجاره کنند.

۸- چاپ سه بعدی
چاپ سه بعدی یا تولید مواد افزودنی صنعت را متحول ساخته است و سفارشی سازی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد و به سرعت نوآوری را به پیش می‌برد. این فناوری با توانایی خود در تبدیل طرح‌های دیجیتالی به محصولات ملموس نوید بخش تولید محصولاتی با سریع‌ترین زمان ممکن و در عین کاهش ضایعات و تولید براساس تقاضا است.

چرا چاپ سه بعدی برای کسب‌وکارها مهم است؟
استفاده از منابع کمتر: یک چاپگر سه بعدی از مقدار دقیقی از مواد مورد نیاز استفاده می‌کند.
سفارشی سازی محصولات: از آنجا که سفارشی سازی همواره مورد توجه مشتریان است. در عین صرفه‌جویی در مواد اولیه می‌توانید محصولاتی متناسب با نیازهای خاص مشتریان تولید کنید.
صرفه جویی در زمان و هزینه: چرخه‌های نمونه سازی زمان و پول را به هدر می‌دهند. با استفاده از چاپ سه بعدی مدل‌ها و گزینه‌های آزمایشی به سرعت و با هزینه پایینی تولید می‌شوند.

پیشرفت‌های چاپ سه بعدی
Steakholder Foods: محصولات گوشتی آماده برای طبخ را با اکسترود کردن مواد خمیری از طریق یک لایه نازل باریک پرینت سه بعدی می‌کند.

Sakuu: از چاپ سه بعدی چند ماده‌ای برای تولید انبوه باتری‌ها برای تولیدات چابک و مدولار استفاده می‌کند و در عین حال ضایعات را به حداقل می‌رساند.

۹- رایانش ابری

کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای که باشند رایانش ابری به ستون فقرات اکوسیستم کسب‌وکار تبدیل شده است. این فناوری با ارائه انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و مقرون به صرفه بودن به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به زیرساخت فیزیکی IT به حجم وسیعی از داده‌ها دسترسی پیدا کرده و آنها را ذخیره کنند. این به نوبه خود نحوه عملکرد و رقابت کسب‌وکارها را در عصر دیجیتالی تغییر داده است.

چرا رایانش ابری برای کسب‌وکارها مهم است؟
کارایی هزینه: رایانش ابری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با حذف نیاز به زیرساخت‌های داخلی، هزینه‌های سرمایه را کاهش دهند.
مقایس پذیری: کسب‌وکارها می‌توانند منابع ابری خودشان را افزایش یا کاهش دهند تا نیازهای در حال تغییر را مشتریان و کسب‌وکارها را برآورده کنند و از استفاده کارآمد از منابع اطمینان حاصل کنند.
دسترسی از راه دور: راه حل‌های مبتنی بر فضای ابری، کار از راه دور را با فراهم آوردن دسترسی به برنامه‌ها و داده‌های تجاری با استفاده از اینترنت امکان پذیر ساخته است.
امنیت پیشرفته: ارائه دهندگان فضای ابری سرمایه گذاری‌های زیادی را بر روی اقدامات امنیتی انجام می‌دهند و به کسب‌وکارها قابلیت‌های حفاظت از داده‌های قوی و سازگار را ارائه می‌دهند.
مزیت رقابتی: پذیرش فناوری‌های رایانش ابری به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که چابک بمانند، نوآوری‌ها را سریع‌تر پیاده سازی کنند و بهتر به تغییرات بازار واکنش نشان دهند.
پیشرفت‌های رایانش ابری
Amazon Web Services: قدرت محاسباتی، ذخیره سازی پایگاه داده، تحویل محتوا و سایر قابلیت‌ها را برای ساخت برنامه‌های کاربردی با انعطاف پذیری و مقایس پذیری بالا ارائه می‌دهد.

Microsoft Azure: تجزیه و تحلیل مبتنی بر فضای ابری را در زمان واقعی با استفاده از انبار داده، کلان داده و یادگیری ماشین در فضای ابری ارائه می‌دهد.

IBM Cloud: یک پلتفرم ترکیبی و باز به منظور استقرار کنترل‌های امنیتی از پیش پیکربندی شده، سفارشی شده به همراه توزیع بارهای کاری را ارائه می‌دهد.

۱۰- فناوری 5G

فناوری 5G، نوید دهنده سرعت انتقال سریع‌تر داده‌ها با تأخیر کمتر و افزایش ظرفیت است. با فناوری 5G کسب‌وکارها می‌توانند تجزیه و تحلیل بلادرنگ داده‌ها، قابلیت‌های کار از راه دور و حسگرهای اینترنت اشیاء کارآمد را داشته باشند.

چرا فناوری 5G برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟
اتصال پیشرفته: 5G به کسب‌وکارها اتصال به اینترنت سریع و قابل اعتماد را ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که وظایف و برنامه‌های کاربردی به خوبی اجرا می‌شوند.
کار از راه دور: 5G از کار از راه دور پشتیبانی می‌کند و به کارمندان اجازه می‌دهد به منابع شرکت دسترسی خوبی را داشته باشند.
مزیت رقابتی: تصمیم گیری سریعتر و بهبود خدمات مشتری به موفقیت کلی کسب‌وکار کمک می‌کند.

پیشرفت‌های 5G
HCL Technologies Ltd: این شرکت فناوری 5G را برای خرده فروشی‌ها و صنایع خودروسازی ارائه می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.