5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

June 30, 2024
10:00 یکشنبه، 10ام تیرماه 1403
کد خبر: 168805

رسما تایید شد: 5G-Advanced با نسخه 18 3GPP وارد می‌شود

ICTna.ir – انجمن استاندارد تلفن همراه، 3GPP به طور رسمی تأیید کرد که کار روی عرضه نسخه 18 استاندارد خود در حوزه فناوری 5G، که 5G-Advanced نام دارد، به پایان رسیده است و مرحله بعدی انتشار نسخه 19 و سپس کار اولیه روی 6G در نسخه 20 خواهد بود.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، انجمن استانداردهای 3GPP بخش عمده ای از کار خود را در نسخه 18 به پایان رسانده است و اکنون برای فروشندگان تجهیزات 5G در دسترس است.

Antti Toskala از نوکیا در وب سایت این شرکت نوشتپس از سه سال کار در زمینه مشخصات، سازندگان گوشی و فروشندگان شبکه مانند نوکیا می توانند شروع به فروش راه حل های سازگار با 5G-Advanced به بازار کنند.

کوین فلین، سخنگوی 3GPP، خبر Release 18 را تایید کرد. “آماده برای رفتن!” او از مشخصات ریلیز 18 استاندارد تری جی پی پی  نوشت.

این برای شرکت های سخت افزاری مانند نوکیا بسیار مهم است. از این گذشته، هنگامی که آنها به صورت فیزیکی تجهیزاتی را برای یک استاندارد تکنولوژیکی معین بسازند، نمی توانند به راحتی آن تجهیزات را تغییر دهند تا آن را به استانداردهای جدیدتر به روز کنند. علاوه بر این، مشتریان نوکیا مانند T-Mobile می‌توانند مطمئن باشند که تجهیزات Release 18 که از نوکیا خریداری می‌کنند از استانداردهای مشابه تجهیزاتی که از اریکسون خریداری می‌کنند پیروی می‌کند. به همین ترتیب، فروشندگان تلفن مانند اپل می توانند مطمئن باشند که آیفون هایی که می سازند به تجهیزات ساخته شده توسط اریکسون و نوکیا به دلیل عملکرد استانداردهای 3GPP متصل می شوند.

Release 18 به طور رسمی نام تجاری “5G-Advanced” را به صنعت بی سیم معرفی می کند. 3GPP اولین دسته از فناوری های 5G (بدون “پیشرفته”) را به عنوان بخشی از نسخه 15 خود در سال 2017 معرفی کرده بود.

3GPP از یک تاکتیک مشابه ارتقاء “پیشرفته” در دوره 4G LTE استفاده می کرد. این گروه “LTE-Advanced” را با مشخصات نسخه 10 خود در سال 2011 معرفی کرد.

زمان انتشار نسخه 18

3GPP سازمانی بوده است که توسعه و همکاری در توسعه شبکه های سلولی را از روزهای اولیه صنعت بی سیم هدایت می کند و معمولاً هر سال بسته هایی از فناوری های جدید را منتشر می کند.

جای تعجب نیست که فروشندگان تجهیزات 5G مشتاق فروش تجهیزات جدید 5G-Advanced هستند.

با AI/ML به عنوان یک مؤلفه کلیدی، علاوه بر سایر فناوری‌ها، سیستم‌های 5G-Advanced پشتیبانی از فناوری‌های پیشرفته مانند دستگاه‌های واقعیت توسعه‌یافته (XR) و قابلیت‌های کاهش‌یافته (RedCap) را امکان‌پذیر می‌کنند و در عین حال بهره‌وری انرژی شبکه را افزایش می‌دهند.» اریکسون در وب سایت خود به خودش در این حوزه می بالد و کوالکام در اوایل سال گذشته طیف وسیعی از فناوری‌هایی را که امیدوار است از طریق 5G-Advanced در دسترس باشد، از جمله بهبود MIMO و کاهش مصرف انرژی را معرفی کرد.

اما این به هر اپراتور شبکه بی سیم در جهان بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه زمانی و چگونه نسخه 18 را پیاده سازی کند. مانند تمام فناوری های 3GPP، هر اپراتور شبکه می تواند فناوری های خاصی را در مشخصاتی که می خواهد اجرا و انتخاب کند. 

با توجه به کاهش مستمر هزینه‌های شبکه در میان اپراتورهای بی‌سیم در سطح جهان، این امکان وجود دارد که 5G-Advanced قبل از اینکه وارد عملیات تجاری شود، مدتی را در قفسه سپری کند.

و اما بعد؟

3GPP در حال حاضر کار بر روی بسته فناوری Release 19 خود را آغاز کرده است و این گروه در حال حاضر امیدوار است که این کار را تا پایان سال 2025 به پایان برساند.

به گفته اریکسون ، Release 19 نوید ارائه تعدادی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی را در 5G-Advanced از جمله تقویت عملکرد عظیم MIMO، استفاده بیشتر از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، و بهبود مصرف انرژی را می‌دهد.

اریکسون افزود: “نسخه 19 به عنوان پل ارتباطی 6G عمل می کند، جایی که بسیاری از راه حل های نسخه 19 خط پایه را برای سیستم های 6G آینده فراهم می کند.”

در جدول زمانی فعلی خود، 3GPP از نسخه 20 برای معرفی فناوری های 5G بیشتر و همچنین برای انجام یک مطالعه فنی عمیق از طراحی 6G RAN (شبکه دسترسی رادیویی) استفاده خواهد کرد.

سپس، نسخه 21 3GPP، مشخصات شبکه رادیویی 6G را برای عرضه تجاری 6G تا سال 2030 استاندارد می کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.