5G, 6G, vRAN, OpenRAN

باندپهن ثابت

تلفن همراه

خبر اول

July 3, 2024
10:00 چهارشنبه، 13ام تیرماه 1403
کد خبر: 168830

بازار FWA رشد می‌کند؛ اپراتورها به دنبال کسب درآمد از 5G هستند

ICTna.ir – تعداد اپراتورهایی که در سراسر جهان اینترنت بی سیم ثابت مبتنی بر 5G را ارائه می دهند در حال افزایش است و خدمات ارائه شده در حال پیچیده تر شدن است زیرا شرکت های مخابراتی به دنبال استفاده از این فناوری به عنوان ابزار کسب درآمد 5G هستند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این یکی از نتایجی است که می توان از آخرین تکرار گزارش موبیلیتی اریکسون که در روز چهارشنبه منتشر شده به دست آورد.

داده‌های منتشر شده توسط این وندور سوئدی نشان می‌دهد در حالی که تعداد اپراتورهای مخابراتی ارائه‌دهنده خدمات دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) در سال گذشته اندکی کاهش یافته به صورتیکه تا آوریل 241 مورد بود که از 245 عدد در سال میلادی قبل طبعا کمتر است و این نسبت و عدد مطلق با خدمات 5G FWA کاهش یافته است ولی بازار FWA به رشد خود ادامه می دهد و 128 شرکت مخابراتی پیشنهاد 5G FWA یا حدود 53 درصد از کل را دارند.

و تقریباً 40 درصد از این ارائه دهندگان FWA برنامه های مبتنی بر سرعت را نسبت به 27 درصد در سال گذشته ارائه می دهند که نشان دهنده بلوغ این فناوری است. اریکسون گفت: سرعت، پردازش داده و قابلیت‌های تاخیر کم 5G FWA جذابیت این نوع طرح را برای مخابراتی که به مشتریان در پارامترهای سرعت آپلود و دانلود ارائه می‌شود، افزایش داده است، که شروع به شبیه‌سازی خدمات باند پهن فیبر و کابلی کرده است.

فردریک جدلینگ، رئیس شبکه اریکسون در این خصوص گفت: گزارش موبیلیتی اریکسون در ژوئن 2024 نشان می‌دهد که اشتراک‌های 5G ادامه دارند. پهن باند پیشرفته موبایل و دسترسی بی‌سیم ثابت، موارد استفاده پیشرو هستند و با نشانه‌هایی مبنی بر اینکه قابلیت‌های 5G بر ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی بی‌سیم ثابت تأثیر می‌گذارد.

در واقع، اریکسون FWA را پس از پهنای باند تلفن همراه در رتبه بندی موارد استفاده از 5G در رتبه دوم قرار می دهد. با این حال، بخش بسیار کوچکتری از بازار باقی مانده است.

در حال حاضر حدود 300 اپراتور در سراسر جهان پیشنهادات تجاری 5G ارائه کرده اند و در سه ماهه اول سال جاری مجموعاً 160 میلیون اشتراک جدید اضافه کردند که تعداد مشترکین 5G در سراسر جهان را به 1.7 میلیارد رساند.

داده های اریکسون نشان می دهد که به طور کلی، در پایان سال 2023، 130 میلیون مشترک FWA در جهان وجود داشت که کمتر از یک سوم آن ها اتصالات 5G بودند. پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 2029 مجموع به 330 میلیون افزایش یابد که نزدیک به 85 درصد، یعنی حدود 280 میلیون، بیش از 5G خواهد بود.

در حالی که این به وضوح در مقایسه با کاربران 5G کلی یک قطره در اقیانوس است، اما در بازار پهنای باند ثابت که 18 درصد از تمام اتصالات باند پهن ثابت را تشکیل می‌دهد، موجی را ایجاد می‌کند.

اریکسون خاطرنشان می‌کند که آمریکای شمالی، حداقل از نظر بلوغ، در بازار FWA پیشتاز است، با چهار اپراتور اصلی که در سه ماهه اول امسال ادعای 9 میلیون مشتری داشتند، در مقایسه با 5 میلیون مشتری در سال گذشته. بازار بدون شک توسط شرکت هایی مانند T-Mobile و ورایزون هدایت می شود که به شدت پیشنهادات FWA 5G خود را به عنوان یک جایگزین پهن باند ثابت پیش می برند.

آسیا و اقیانوسیه بر اساس حجم، بزرگترین بازار است و در سال های پایانی دهه، سهم خود را افزایش خواهد داد. اریکسون اشاره می‌کند که تقریباً نیمی از کل مشتریان جهانی 5G FWA یا 48 درصد به طور خاص، در پایان سال 2029 در این منطقه مستقر خواهند شد که از 39 درصد امروز افزایش یافته است.

در اوایل این هفته، کمیسیون بازرگانی نیوزلند، FWA اسپارک را برای اولین بار در گزارش نظارت بر پهنای باند خود گنجاند و اشاره کرد که برای مصرف‌کنندگان می‌تواند مفید باشد که خدمات را در مقایسه‌های خود در هنگام انتخاب ارائه‌دهنده پهنای باند بگنجانند.

برنامه‌های Max Wireless 5G اسپارک در ساعات اوج بار سرعت دانلود 329 مگابیت بر ثانیه را داشتند که بیش از سه برابر سریع‌تر از پیشنهاد 4G FWA شهری آن بود که با سرعت 61 مگابیت در ثانیه ارائه شد. به این ترتیب، تریستان گیلبرتسون، کمیسر مخابرات، این طرح را گزینه ای جذاب برای مصرف کنندگان توصیف کرد.

گیلبرتسون گفت: ما اکنون می‌توانیم ببینیم که چگونه پهنای باند بی‌سیم 5G در برابر سایر فناوری‌های باند پهنی که اندازه‌گیری می‌کنیم، قرار می‌گیرد، چیزی که با گسترش بیشتر شبکه‌های 5G در سراسر نیوزیلند و افزایش جذب فراتر از مجموع 5500 اتصال فعلی، اهمیت فزاینده‌ای خواهد داشت.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.