تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 28, 2024
18:21 جمعه، 8ام تیرماه 1403
کد خبر: 168845

هواوی هارمونی را به سیستم عامل اصلی چین تبدیل می‌کند

منبع: Digiato

شرکت‌های چینی در طول چند سال گذشته تلاش کردند با توسعه سیستم‌عامل و نرم‌افزار، وابستگی خود نسبت به شرکت‌های آمریکایی را کاهش دهند. حالا در گزارش جدیدی گفته‌شده که هواوی با سیستم عامل هارمونی (Harmony) خود قصد دارد تا به اتکای چین روی ویندوز و اندروید برای همیشه پایان دهد.

رویترز در گزارش جدید خود با اشاره به مجموعه سیستم عامل‌های متن باز خانواده OpenHarmony که براساس هارمونی ساخته می‌شود، می‌گوید که چین چشم‌انداز خود نسبت به آینده نرم‌افزار را به خوبی نشان داده است، و سیستم‌عاملی را در اختیار دارد که به جایگزین مناسبی برای ویندوز و اندروید تبدیل شده است.

در ادامه این گزارش به برخی مزیت‌های خانواده سیستم‌عامل‌های OpenHarmony اشاره شده است. از جمله اینکه HarmonyOS ابتدا یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید بود، اما اولین نسخه «خالص» آن در سال جاری منتشر شد که دیگر از برنامه‌های مبتنی بر اندروید پشتیبانی نمی‌کند. اقدامی که اکوسیستم نرم‌افزاری چین را از بقیه جهان جدا می‌کند.

علاوه بر این، «چارلی چنگ»، معاون مرکز نوآوری اکوسیستم هارمونی به رویترز می‌گوید که هدف از ارائه آن به‌صورت متن‌باز، تکرار موفقیت اندروید در حذف هزینه‌های مربوط به مجوز کاربران و ارائه یک پلتفرم قابل‌تنظیم به شرکت‌ها برای ارائه محصولات خود بوده است. او می‌گوید:

«هارمونی قطعاً در نهایت به یک سیستم عامل اصلی تبدیل خواهد شد و در کنار iOS و اندروید به مردم جهان یک سیستم عامل جدید ارائه می‌کند. چین از غرب درس می‌گیرید.»

تحلیلگران همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالاً در سال جاری یا سال آینده HarmonyOS به رایانه‌های شخصی نیز راه پیدا خواهند کرد که این امر به پذیرش بیشتر OpenHarmony منجر خواهد شد.

در حال حاضر از OpenHarmony به‌عنوان یک «سیستم عامل ملی» در چین یاد می‌شود. البته باید اشاره کرد که هواوی مدیریت OpenHarmony را برعهده ندارد و در سال 2020 کد منبع آن را به یک سازمان غیرانتفاعی با نام OpenAtom Foundation داده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.