دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 30, 2024
20:15 یکشنبه، 10ام تیرماه 1403
کد خبر: 168972

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: جزایر الکترونیکی را با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکپارچه کرده‌ایم

منبع: Peivast

رئیس سازمان فناوری اطلاعات معتقد است این سازمان در دولت سیزدهم جزایر الکترونیکی را با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکپارچه کرده است. همچنین معاون دولت الکترونیکی مدعی شد بیش از ۴۸ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت شناسه دیجیتال دریافت کرده‌اند. معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات نیز از رشد پنج برابری ترافیک و تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی طی ۱۰۰۰ روز دولت سیزدهم خبر داد.

محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره ۱۰۰۰ روز فعالیت در سازمان فناوری اطلاعات ایران به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: جزایر الکترونیکی‌ای پیش از این وجود داشت که ما برای اولین‌بار آنها را تحت عنوان «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» یکپارچه کرده‌ایم. این یکپارچه‌سازی بر اساس تئوری «دولت به‌مثابه پلتفرم یا سکو» انجام شده است. همانطور که سکوها از اجزای پایه‌ای برای ارائه محصول برخوردارند، دولت هم باید بتواند با اجزای پایه‌ای خود در نقش توانمندساز و تنظیم‌کننده برای بخش خصوصی ظاهر شود.

او ادامه داد: ما با الهام از آنچه در حوزه تجارت الکترونیکی شاهدش بودیم، سرویس‌ها و خدماتی را برای توانمندسازی بخش خصوصی ارائه دهیم. شاید بد نباشد به عنوان مثال به نمونه‌ای از این خدمات اشاره کنم؛ می‌توانم از موضوع احراز هویت در بخش خصوصی، اعتبارسنجی افراد و شرکت‌ها، قراردادساز و استعلام کدپستی و… نام ببرم که این‌ها اکنون به شکل سرویس پایه در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.

خوانساری همچنین افزود: ما در ابتدای دولت، یک درگاه خدمات دولت داشتیم که مجموع تراکنش‌های بخش خصوصی تا مرداد ۱۴۰۰ در آن درگاه، ۲۸۶ میلیون بوده اما امروز به رقم ۹ میلیارد و ۲۰۰ رسیده است و در نتیجه با رشد ۳۲ برابری این تراکنش‌ها روبرو بوده‌ایم.

جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، به ارائه گزارشی از پنجره ملی خدمات هوشمند پرداخت: در حال حاضر، بیش از ۷۵ درصد خدمات دولت در دسترس مردم است و بیش از ۴۸ میلیون نفر تاکنون توانسته‌اند در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، شناسه دیجیتال دریافت کنند.

موحد ادامه داد: در دوت سیزدهم برای اولین بار پنجره واحد خدمات ملی شکل گرفت که پنجره واحد خدمات دانشگاهی هم بخشی از آن است و بیش از ۲۵۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به این پنجره واحد متصل‌اند و تنها با یکبار احراز هویت می‌توانند از خدمات این درگاه‌ها استفاده کنند. درگاه ملی مجوزها هم یکی از پنجره‌ واحد هاست که کلیه دستگاه‌های دولتی به آن متصل شده‌اند و بیش از ۴۰۰۰ مجوز از طریق این پنجره واحد صادر شده است.

معاون دولت الکترونیکی از تکمیل پنجره واحدهای مدیریت زمین خبر داد و گفت: یکی از پنجره واحدهایی که در این سه روز به‌طور کامل عملیاتی شد، پنجره واحدهای مدیریت زمین است و دستگاه‌هایی که در کاربری زمین درگیر هستند به این سامانه متصل شده‌اند.

او ادامه درباره وضعیت استعلام و تبادل در دولت الکترونیکی گفت: تمام فرآیندها و بیشتر استعلام‌های بین دستگاهی به شکل الکترونیکی انجام می‌شود. در بخش تبادلات، با پیگیری‌هایی که انجام شد، قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی در ۱۴۰۱ تصویب شد و امروز شاهد تبادلات و تراکنش‌های بین دستگاه‌ها هستیم.‌ تعداد دستگاه‌هایی که سرویس می‌گرفتند درابتدای دولت ۱۴ تا بودند که این عدد امروز به بیشتر از ۱۰۰۰ دستگاه رسیده است. هر تراکنش یک گره‌گشایی است.

حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات، نیز در پنج محور اصلی، فعالیت‌هایی که در حوزه تنظیم‌گری کسب‌وکارهای دیجیتال و سکوها انجام شده را ارائه کرد.

او یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تنظیم‌گری را حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی عنوان کرد و گفت: اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این پیام‌رسان‌ها انجام شده است و میزان رشد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی طی این ۱۰۰۰ روز، پنج برابر بوده است و ترافیک هم پنج برابر شد. در سکویی مثل ایتا افزایش ده درصدی کاربران را داشته‌ایم. امروز می‌بینیم که بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری در این بسترها انجام می‌شود. امکان اتصال متقابل بین پیام‌رسان‌های داخلی از اقدامات دیگری بود که در سال ۱۴۰۲ برای اولین‌بار انجام شد. برای توسعه زیرساخت‌ها، شرکتی در دست تأسیس داریم.

منکرسی ادامه داد: در بستر جدید می‌توان پیام‌های انبوه را می‌توان برای مخاطبان ارسال کرد. حوزه دیگری که به صورت فعال به آن وارد شده‌ایم، حوزه مراکز داده و خدمات ابری است. تا قبل از دولت سیزدهم، تمرکز فقط بر بخش خصوصی و زیرساخت‌های فیزیکی مراکز داده بوده است. ما این بستر را توسعه داده‌ایم. استانداردسازی خدمات ابری را در دستورکار قرار دادیم و ارزیابی و استاندادسازی زیرساخت‌های دولتی را شروع کرده‌ایم. سال گذشته برای ۲۰ شرکت در حوزه خدمات ابری شناسنامه صادر کردیم.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات عنوان کرد: یکی از اقداماتی که یک ماه گذشته ابلاغ شد، ضابطه فنی-اجرایی طراحی ساخت و بهره‌داری مراکز داده بود که به ضابطه ۷۵۰ شناخته شده و بستر و مخزن ارائه خدمات دولت هوشمند را فراهم می‌کند. در حوزه نرم‌افزار، سال گذشته در همین نمایشگاه، تفاهم‌نامه را با نظام صنفی منعقد کردیم که مجوز تأییدیه‌های فنی با سرعت بیشتری انجام گیرد و این زمان اکنون به حدود یک ماه رسیده است. در این ۱۰۰۰ روز، ۵۰۰ مجوزهای نرم‌افزاری از جمله تأییدیه تأمین و تأییدیه سلامت نرم‌افزار را صادر کرده‌ایم. تأسیس سندباکس فناوری اطلاعات هم از جمله اولین اقدامات این مدت بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.