تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 1, 2024
15:47 دوشنبه، 11ام تیرماه 1403
کد خبر: 169066

فعالان حوزه سلامت دیجیتالی: تعامل وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت باید بیشتر شود

منبع: Peivast

فعالان حوزه سلامت دیجیتالی اعتقاد دارند که برای پیشبرد جنبه فناورانه حوزه پزشکی، باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت تعامل بیشتری داشته باشند تا چالش‌های این مسیر کمتر شود.

در پنل «نگاهی به وضعیت اکوسیستم استارت‌آپی حوزه سلامت دیجیتال در ایران» روز دوم الکامپ نیما فاضلی مدیرعامل «دکتر دکتر» درباره ورود متولیان متعدد به استارت‌آپ‌های حوزه پزشکی گفت: وزارت بازرگانی و وزارت صمت هم خود را متولی اپلیکیشن‌های پزشکی می‌دانند.

او بیان کرد: «دکتر دکتر» در اولین وهله، کار نوبت دهی انجام می‌دهد و ما به عنوان عوامل این اپلیکیشن یک فضای خاکستری در پشت‌پرده پلتفرم‌های مربوط به سلامت دیجیتال می‌بینیم که نمی‌دانیم این خلا چطور و چگونه ادامه پیدا خواهد کرد. دوسال گدشته که وزارت بهداشت درگیر کرونا و دارو بودند، روند فعالیت اپلیکیشن‌های پزشکی راحت‌تر بوده است. ترجیح می‌دهیم با وزرات صمت و ارتباطات که مفهوم پلتفرم در آن‌ها جا افتاده سر و کارداشته باشیم چون متأسفانه وزارت بهداشت بسیار دور از مفهوم پلتفرم‌ها است که این موضوع دست‌انداز ایجاد می‌کند.

سپیده میرکریمی مدیرعامل پزشکت، درباره تقابل وزارت ارتباطات با وزارت بهداشت که در گذشته درباره توزیع آنلاین داروچالش‌هایی از جانب این دو وزارتخانه به وجود آمده بود در این پنل گفت: قرار است که آیین‌نامه‌ای از سمت وزارت بهداشت ابلاغ شود و پیش‌نویس آن در دست است و به زودی این آیین‌نامه درباره ویزیت آنلاین رونمایی می‌شود.

او درباره فضای خاکستری که در اپلیکیشن‌های پزشکی از جانب مسئولان وجود به وجود آمده گفت: فضای خاکستری دغدغه ما هم هست و با اکثر سازمان‌های مرتبط و غیر مرتبط جلسه داشته‌ایم. در طول فعالیت اپلیکیشن «پزشکت» با چالش‌های زیاد مواجه نشده‌ایم اما وجود فضای خاکستری همیشه دغدغه ما بوده است. معتقدم متولی اپلیکیشن‌های پزشکی باید وزارت بهداشت باشد. اجماع این وزارت خانه‌ها و توجه به تمام جهات آن، می‌تواند به اکوسیستم استارت‌آپی حوزه سلامت دیجیتال کمک کند.

آرش برجی خانی، مدیر سرمایه‌گذاری «هلثیو» در این پنل از نقش رگولاتوری در استارت‌آپ هلثیو صحبت کرد و گفت: حقیقت این است که متولی سلامت، ‌وزارت بهداشت است و مهم نیست که کار دیجیتال است یا خیر اما متأسفانه در این موضوع ما مجبوریم به انجمن‌های گا‌هاً غیر مربوط توضیح بدهیم و این توضیح به برخی مراکز غیر مرتبط اذیت‌کننده است در حالی که در استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌ایم شاید کسب و کاری که کیت‌های آزمایشگاهی تولید می‌کند بیشتر می‌تواند کمک‌کننده باشد. متاسفانه فضای مجوز‌ها بلاتکلیف است و متولیان کسب و کار‌های دیجیتال پزشکی متعدد هستند. از سوی دیگر کسب و کاری که ما متولیان آن هستیم، از نگاه سرمایه‌گذار خطرپذیری بالایی دارد و اصلاً موقعیت جذابی برای سرمایه‌گذاری نیست و این موضوع نیز در کنار باقی فراز و نشیب‌ها مشکل آفرین است.

نیما فاضلی در پایان به مسئله توزیع آنلاین دارو پرداخت و گفت: فروش دارو، درواقع «Delivery» دارو است که روی آن حساس هستند. آن چیزی که تمام پلتفرم‌هایی که در آن اصرار دارند بحث «Delivery» دارو است و گا‌هاً اشتباهاتی در تعریف آن اتفاق می‌افتد و معتقدم متولیان این امر به این موضوع واقف نیستند کما اینکه این همان نقطه‌ای است که باید به آن توجه شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.