اپراتورها

تلفن همراه

هوش مصنوعی

July 2, 2024
15:37 سه شنبه، 12ام تیرماه 1403
کد خبر: 169128

سه مدل زبانی فارسی برای توسعه هوش مصنوعی در همراه اول رونمایی شد

منبع: Peivast

شرکت همراه نکست در نمایشگاه الکامپ از سه مدل زبانی فارسی برای همراه اول رونمایی کرد. این سه مدل زبانی فارسی، سیلک، آهوران و آوا نام دارند.

تیم همراه نکست صبح امروز در نمایشگاه الکامپ به معرفی فعالیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود برای همراه اول پرداخت. مدیر این تیم، مدیر ارشد فناوری MCINEXT، گفت: یکی از بخش‌هایی که هزینه‌های عملیاتی بالایی برای همراه اول دارد، خدمات ارتباط با مشتریان همراه اول و گزارش‌گیری از مشتریان است. همراه اول برای پیشبرد اهداف خود تصمیم گرفته است چت‌باتی با همکاری این شرکت توسعه بدهد. او ادامه داد: محقق شدن اهداف و برنامه‌های ما برای همراه اول باعث می‌شود در سه سال آینده، شاهد افزایش ۲۰ درصدی کاربران و افزایش ۱۰ درصدی رضایت در تجربه کاربری آنها باشیم.

طهمورثی همچنین گفت: همراه اول ۱۰۰ میلیون کاربر دارد و پیش‌بینی می‌شود طی سه سال آینده، بیش ا ز ۵۰ درصد این کاربران بتوانند طعم شیرین خدماتی که همراه اول با کمک هوش مصنوعی ارائه می‌دهد را بچشند. دسته دیگری خدمات را می‌توان خدمات دیتاهای عجیب، سرچ می‌توانیم ارائه کنیم. چت‌بات همراه اول که قابل ارائه به سایر سازمان‌ها نیز هست. اما موضوع جدید در صنعت چت‌بات، LLMها هستند که چت‌بات از آن استفاده می‌کند تا بتواند پاسخ خوشایندتری به کاربر ارائه دهد. هولوباکس هم از جدیدترین خدماتی است که امسال در نمایشگاه عرضه شده و پاسخ کاربر را می‌دهد. LLM یک سیستم بزرگ است که از جدیدترین تکنولوژی‌ها و دانش روز استفاده می‌کند.

آرش امینی، دانشیار دانشکده مهندسی برق شریف، در ادامه این نشست به توضیح مباحث فنی در طراحی LLM ها پرداخت و گفت: تولید LLM و سرویس‌دهی آن دو بحث جدی است که نیاز به دیتابیس‌های متنی و غیرمتنی دارد. مسائل زیرساختی دیگری مثل کارت گرافیک، نگهداری از چندین دیتای بزرگ و سنجش مداوم LLM از دیگر چالش‌هاست. تولید LLM نیاز به صبوری چندماهه دارد و باید بارها تست شود. درباره سرویس‌دهی LLM باید گفت بهتر است تیمی که مسئولیت دیتاسنتر را به عهده دارد از تیمی که مسئول سرو آن است، جدا باشند. امینی همچنین درباره ساخت LLM توضیح داد: گاهی باید LLM ها را از اول ساخت؛ مثل ساختمانی که اجر به آجر آن از ابتدا ساخته شود؛ گاهی مدل پیش‌ساخته‌ای از قبل وجود دارد و با اضافه کردن به آن LLM دیگری ساخته می‌شود. مدل دیگری که وجود دارد در حد نمای جدید دادن یا رنگ کردن یک خانه است و از روش‌های دیگر ساده‌تر خواهد بود. آخرین مدل هم مربوط به استفاده از یک مدل بزرگتر و نگهداری خواص آن برای رسیدن به یک مدل کوچک‌تر است. ما در Mci Next از هر چهار روش تاکنون استفاده کرده‌ایم.

گروه Mci Next یکی از زیرمجموعه‌های شرکت همراه اول است و تلاش دارد با همکاری پژوهشگران، مهندسان و طراحان، آخرین دستاوردهای علمی روز دنیا را در قالب محصولات نرم‌افزاری به نیازهای واقعی جامعه ارتباط دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.