باندپهن

فیبرنوری

July 2, 2024
19:03 سه شنبه، 12ام تیرماه 1403
کد خبر: 169164

اجرای ۱۱۰ کیلومتر داکت‌گذاری فیبرنوری و نصب 51 دستگاه FAT در شهر اردبیل

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل، از اجرای 110 کیلومتر داکت‌گذاری فیبرنوری و نصب 51 دستگاه FAT در شهر اردبیل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل، شهریار سرداری، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از اجرای 110 کیلومتر داکت‌گذاری فیبرنوری و نصب 51 دستگاهFAT در شهر اردبیل در دولت سیزدهم خبر داد.
سرداری با بیان اینکه دسترسی به اینترنت پایدار و پر سرعت حق مردم است، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز اتصال منازل و کسب و کارها به فیبرنوری را به شرکت‌های واجد شرایط داد تا شهروندان بر بستر فیبرنوری به اینترنت پرسرعت متصل شوند که سرعت آن ۱۰۰ برابر سیم‌های مسی بوده و در استان اردبیل شرکت مبین‌نت عملیات اجرایی آن را عهده‌دار است.

وی عنوان کرد: بیش از 75 کیلومتر حفاری، 110 کیلومتر داکت‌گذاری، 58 کیلومتر بتن ریزی ونصب 51 دستگاهFAT تا کنون انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه سالجاری این مرحله از پروژه پایان یابد و به مرحله فیبر گذاری برسیم تا پس از اتمام، شهروندان بتوانند با سرعتی حدود یک گیگابیت در ثانیه به اینترنت پرسرعت بر بستر فیبرنوری دسترسی داشته باشند.

سرداری بیان کرد: این پروژه طوری طراحی شده است که پس از پایان کار در مجموع چهار اپراتور بتوانند در استان اردبیل در زمینه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت بر بستر فیرنوری فعالیت کنند و زمینه اتصال شهروندان به اینترنت امن، پرسرعت و پایدار در شرایطی رقابتی فراهم گرد.

وی در مورد مزیت‌های فیبرنوری اضافه کرد: با تکمیل این پروژه دیگر مشکلاتی مانند قطعی های مکرر به دلیل فرسودگی کابلهای قدیمی‌، اتصالی یا دزدی کابل را شاهد نخواهیم بود و بر همین اساس انتظار می‌رود که برای تکمیل پروژه در زمان مقرر همه دستگاهها و مردم باید با این مجموعه همکاری لازم را داشته باشند تا طرح سریعتر به اجرا درآید.

مدیرکل ارتباطات استان اردبیل با قدردانی از شهرداری، شورای اسلامی شهر، پلیس راهنمایی و رانندگی و فرمانداری اردبیل در صدور سریع مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی و حفاری در سطح شهر، اظهار کرد: نقاط مختلف اردبیل در حال حاضر به کارگاه عمرانی فیبرنوری تبدیل شده است و گاه در پنج تا هفت نقطه به صورت همزمان عملیات حفاری انجام می‌شود.

سرداری تاکید کرد: اگر اعضای شوراهای اسلامی و شهرداریهای سایر شهرها نیز در این زمینه همکاری داشته باشند و هرچه سریعتر نسبت به امضای قرارداد با شرکت مجری طرح که از سوی سازمان تنظیم مقررات معرفی شده است، در راستای تکمیل شبکه فیبرنوری اقدام کنند، مشکل ضعف اینترنت در استان به طور کامل برطرف خواهد شد.

وی اشاره کرد: هم اکنون مخابرات منطقه اردبیل در قالب طرح نجما و به شرط درخواست مشترک، آماده ارائه سرویس اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری در شهرستانهای استان است.

نماینده عالی وزیرارتباطات در استان اردبیل با اشاره به اختصاص بیش از ۶ هزار میلیارد ریال از محل منابع ملی برای اجرای پروژه فیبرنوری (FTTx) گفت: با پیگیریهای انجام یافته از شرکت ارتباطات زیرساخت متولی ارتباطات بین استانی و بین الملل، ظرفیت کل شبکه دیتا ی داخل استان با رشد ۱۷۲ درصدی از ۲۲۰ گیگابیت در ثانیه به ۶۰۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است. لذا مشکلی از بابت واگذاری پهنای باند به اپراتورها نخواهیم داشت.

وی در مورد مشکلات اجرایی پروژه نیز تشریح کرد: شبکه فیبرنوری تنها نیازمند حفاری به عمق 45 سانتی متر و عرض حداکثر 10 سانتی متر در سطح معابر است که این کار به وسیله ماشین‌آلات ویژه‌ای انجام می‌شود اما گاه پیمانکارانی که در سطح شهر در حال حفاری هستند، با تعداد زیادی خودروی پارک شده مواجه می‌شوند که کار را با دشواری و عملیات اجرایی را با کندی روبه‌رو می‌کند.

سرداری اضافه کرد: انتظار می‌رود شهروندان از پارک هر گونه وسیله نقلیه در محدوده محل‌های حفاری به جد خودداری کنند و یا در صورت لزوم، دست‌کم شماره تماسی بر روی خودرو قرار دهند تا پیمانکاران هنگام مراجعه به محل بتوانند با برقراری تماس تلفنی و اطلاع به افراد، نسبت به تخلیه معبر و انجام حفاری اقدام کنند

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.