امنیت

فناوری اطلاعات

July 3, 2024
17:59 چهارشنبه، 13ام تیرماه 1403
کد خبر: 169294

وزیر ارتباطات: در دو ماه اول امسال ۲۳۵ هزار حمله DDoS داشتیم

منبع: Peivast

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش حجم حملات منع خدمات توزیع شده (DDoS) نسبت به سال ۱۴۰۰ و راه‌اندازی سامانه تشخیص و مقابله با این خدمات خبر داد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت از افزایش حملات به زیرساخت‌های کشور خبر داد و گفت: حجم حملات سایبری علیه زیرساخت‌های کشور در سه سال اخیر رشد چشم‌گیری یافته‌است. بعضی از این حملات به شکل ویژه‌ای افزایش یافته و مثلا وقتی می‌خواهند خدمات بانکی را از کار بیندازند، درخواست‌هایی را به شکل جعلی و غیر واقعی به سمت آن IP یا آدرس سرور مقصد روانه می‌کنند. در این حملات اگر مثلا سرور یک بانک برای پاسخگویی به ۱۰۰ نفر به صورت همزمان طراحی شده است، یک میلیون درخواست به صورت همزمان روی آن می‌ریزند که اصطلاحا سرور بخوابد.

زارع‌پور از تلاش دولت برای مقابله با این حملات گفت: در فروردین ۱۴۰۰ در ماه کمتر از ۱۰۰ مورد از این جنس حملات داشتیم اما در فروردین ۱۴۰۳ به صد و ۳۳ هزار مورد افزایش پیدا کردند. فقط در دو ماه ابتدایی سال ما بیش از ۲۳۵ هزار مورد حمله DDoS را شناسایی و با آنها مبارزه کردیم. در شرکت ارتباطات زیرساخت که ترافیک ورودی اینترنت کشور را پایش می‌کند، ما یک سامانه بومی برای تشخیص و مقابله با حملات DDoS راه‌اندازی کرده‌ایم که اولا همه حملات شناسایی و بعد با بیش از ۹۰ درصد آنها مقابله می‌شود و مردم آنها را احساس نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات در ادامه از اتصال ۱۰۰ درصدی دستگاه‌های اخذ رای به شبکه ارتباطی در انتخابات جمعه گذشته خبر داد و افزود: ما در این دوره پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد کردیم و از شهرها تا مناطق صعب‌العبور و دور افتاده، پوشش ارتباطی را برقرار کردیم. تمام صندوق‌های اخذ رای احراز هویتشان به صورت الکترونیکی انجام شد و مهم‌تر از آن در ۹۹.۲ درصد اوقات استعلامات به شکل بر خط صورت گرفت و شبکه کاملا پایدار بود.

به گفته زارع‌پور برای این پایداری از هفته قبل از انتخابات ۴۰۰ تیم پایش شکل گرفته‌اند و برای دور دوم انتخابات هم مشغول فعالیت هستند. او در مورد حملات روز انتخابات اضافه کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز انتخابات گذشته و در روز انتخابات بیش از ۲۰ مورد برای خرابکاری تلاش کرده بودند. ۹ مورد آن منجر به قطع فیبر شد که تعداد کمی از آنها ۲ تا ۳ مورد سهوی بود و به خاطر عملیات عمرانی بود. تیم‌هایی که بسیج شده بودند بلافاصله عملیات رویت و اتصال را انجام دادند و در نهایت شاهد پایداری شبکه بودیم.

به گفته زارع‌پور وزارت ارتباطات برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کنار وزارت کشور آماده هستند و او امیدوار است با کمک نهادهایی که برای پایداری شبکه و پایش مسیرهای فیبر نوری کمک می‌کنند، انتخابات خوبی از جهت زیرساخت‌های ارتباطی کشور برگزار شود.

وزیر ارتباطات در مورد همکاری نیروهای مسلح برای پایش خطوط فیبر نوری گفت: برای اولین بار ما از پایش هوایی برای پایش خطوط فیبر نوری با کمک نیروهای مسلح استفاده کرده‌ایم که مفید بود و توانستیم زودتر نقاطی را که حفاری برای خرابکاری صورت گرفته بود شناسایی کنیم. در راستای افزایش مشارکت مردم در فضای مجازی هم علاوه بر بسته ۲۰ گیگابایتی هفته گذشته، در این دور ۱۰ گیگ اختصاص داده‌ایم که مردم بتوانند در پیام‌رسان‌ها و سکوهای داخلی از نظرات و تبلیغات نامزدهای انتخابات با خبر شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.