هوش مصنوعی

July 8, 2024
15:55 دوشنبه، 18ام تیرماه 1403
کد خبر: 169518

مدیرعامل بایدو تب‌وتاب شدید هوش مصنوعی در بازار چین را «اتلاف بی‌رویه منابع» می‌داند

منبع: Zoomit

مدیرعامل بایدو، از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین، دیدگاه‌های جالبی درمورد تب‌وتاب هوش مصنوعی ارائه داده است.

رابین لی یانی هانگ، بنیانگذار و مدیرعامل بایدو که بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی چین به‌حساب می‌آید، باور دارد کشورش در تب‌وتاب شدید هوش مصنوعی، اکنون مدل‌های زبانی بزرگ زیادی دارد که کاربردهای عملی آن‌ها بسیار کم است.

مدیرعامل بایدو می‌گوید: «در سال ۲۰۲۳، رقابت شدید بین بیش‌ از ۱۰۰ مدل زبانی بزرگ در چین شکل گرفته که به اتلاف بی‌رویه‌ی منابع، به‌ویژه قدرت محاسباتی منجر شده است. من متوجه شده‌ام که بسیاری از افراد هنوز تمرکز اصلی خود را روی مدل‌های پایه‌ای قرار می‌دهند اما می‌خواهم بپرسم: کاربردهای واقعی آن‌ها چیست؟ چه کسی از آن‌ها استفاده می‌کند؟»

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) گزارش داد تعداد اختراعات چین در زمینه‌ی هوش مصنوعی طی ۱۰ سال گذشته ۶ برابر ایالات‌متحده بوده؛ اما داده‌های WIPO نشان می‌دهد این کشور از نظر استناد عقب‌تر است، به‌طوری‌که فقط آکادمی علوم چین در فهرست ۲۰ سازمان برتر با بیشترین استناد به پژوهش قرار دارد.

SCMP می‌نویسد، مدل‌های زبان بزرگ در دسترس عموم در چین، به تأییدیه‌ی نظارتی نیاز دارند. تا مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳)، بیش‌ از ۲۰۰ شرکت هوش مصنوعی برای دریافت مجوز درخواست داده‌اند که ۱۱۷ مورد از آن‌ها از پکن چراغ سبز گرفته‌اند. وجود این تعداد مدل زبانی بزرگ یعنی همه‌ی آن‌ها برای به‌دست آوردن سهم خود از بازار، درحال رقابت هستند و همه برنده نخواهند شد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ زمانی که دسترسی به API شرکت OpenAI در چین از ۹ جولای (۱۹ تیر ۱۴۰۳) متوقف می‌شود، برای تصاحب سهم بازار این شرکت عجله خواهند داشت. غول‌های فناوری چینی ازجمله Tencent، بایدو و علی‌بابا برای جذب مشتریان به محصولات خود، شروع به ارائه‌ی تخفیف و برنامه‌های ویژه کرده‌اند.

اگرچه رقابت برای هر بازاری خوب است، گزینه‌های بیش‌ازحد می‌تواند به سخت شدن تصمیم‌گیری برای مشتریانی منجر شود؛ زیرا به‌سادگی تحت‌تأثیر تعداد خدمات با قیمت‌های مشابه قرار می‌گیرند. در این سناریو، شرکت‌های بزرگ‌تر به‌احتمال زیاد برنده خواهند بود، زیرا صندوق‌های مالی بزرگ‌تری دارند که می‌توانند از آن‌ها برای خرید رقبای کوچک‌تر یا زمین‌گیرکردن آن‌ها استفاده کنند. برنارد لئونگ، مدیرعامل Dorje AI در سنگاپور می‌گوید: «احتمالاً حمام خون برای مدل‌های زبانی بزرگ در راه است و گمان می‌کنم در نهایت تعداد کمی از شرکت‌های هوش مصنوعی در این حوزه باقی خواهند ماند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.