تجارت الکترونیک

خبر اول

رگولاتوری

رگولیشن

فناوری اطلاعات

July 8, 2024
17:34 دوشنبه، 18ام تیرماه 1403
کد خبر: 169548

نصراله جهانگرد: در کشور جایی نیست که معماری تحولات جهان را رصد کرده و برای دستگاه‌ها تعیین تکلیف کند

ICTna.ir – نماینده سابق ایران در ITU و مسوول هیات مذاکرات ایران در اجلاس جهانی WSIS گفت: سیر تاریخی بسیار مهمی در دنیا برای توجه به IT صورت گرفته است و از دهه ۸۰ میلادی اولین تحولات رقم خورد و ‌اینتزنت شکل گرفت. در آن مقطع برنامه‌ریزی‌ها برای ICT همزمان با دانشگاه‌ها رشد می‌کردند.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نصراله جهانگرد در مراسمی با عنوان حضور در مجامع بین‌المللی، فرصت‌ها و چالش‌های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که از سوی کمیسیون فاوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با بیان اینکه در کشور ما جایی نیست که معماری تحولات جهان را رصد کند و برای دستگاه‌ها تعیین تکلیف کند تا چه چیزهایی را دنبال کنند، اظهار داشت: از سال ۶۸ که در مجموعه‌های جهانی عضویت داشتم و ۲۰ و خرده‌ای سال در فاوای یونسکو عضو بودم، در مجموعه‌های مختلف همه پروتکل‌های حمل و نقل و ارتباطی در حال بازنگری شدن هستند و بسته‌های جدیدی درحال تدوین است که ما هیچ نقشی در تدوین آنها نداریم.

او با اشاره به نقش بسیار پررنگ ایران و هیات‌های کارشناسی ایرانی در اجلاس ژنو در حوزه تلکام در اجلاس ژنو اظهار داشت: تقریبا از سال ۱۳۸۵ همه برنامه‌های ایران تعطیل شد و در سال ۱۳۹۲ که دوباره به حوزه برگشتیم، کلی از فرصت‌ها را از دست دادیم.

جهانگرد افزود: در این زمان ۹۰ درصد آنچه برای توسعه و‌ شبکه جهانی تدوین کردیم، به دست آوردیم. همه حقوق خود را به دست آوردیم و همه بندهای قانونی توسعه ایران را وارد کردیم. مسیر درست این است اما اینکه یک دهه فعالیت خود را تعطیل می‌کنیم، نتیجه آن یک دهه عقب افتادگی از تکنولوژی می‌شود.

او گفت: در سال ۸۳ در وبلاگ‌نویسی رتبه دوم و سوم دنیا را داشتیم و ادامه آن رشد شبکه‌های اجتماعی بود. وقتی نسل سه و چهار را بستیم، از توسعه پلتفرم‌ها عقب افتادیم.

جهانگرد با اشاره به مفهوم گلوکالیزیشن اظهار داشت: این مفهوم ترکیبی از گلوبال و لوکال است. نمی‌شود در حوزه نتورک از لوکال حرف زد اما به جهان توجه نکرد.

او افزود: عقب‌افتادگی تکنولوژی باعث می‌شود صنعت عقب بیفتد. قیمت یک کیلو مواد کشاورزی، از مواد صنعتی گران‌تر است چون تکنولوژی نداریم. مواد خام گران‌تر‌است. اگر سوبسید انرژی نداشته باشیم، أصلا برای کشور صرف نمی‌کند چون در آن تکنولوژی نداریم.
نماینده سابق ایران در ITU معتقد است: دولت، پلتفرم تسهیلگر است. با ICT کنترل و نظارت دولت عمیق است اما مداخله نمی‌کند. این درحالی‌است که توسعه ICT قدرت نظارت را بالا برده است.

او با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم گفت: ترکیب تکنولوژی‌ها محور بحث‌ها و نظریه‌پردازی‌ها شده است. سال دیگر دنیا دسترسی به کل اوپن پلتفرم‌ها، دیتاها و پروتکل‌ها را می‌بندد اما به روی ما باز است چون دیتا را از ما می‌برند. به همین دلیل هم هر کشوری غفلت کند، فرصت‌های آینده خود را باخته است.

به گفته جهانگرد، در کشورمان به صورت تقلیدی و شوآف، مرکز هوش مصنوعی درست کردیم و به چند نفر هم حکم دادیم اما هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم.

او گفت: اقتصاد دنیا مبتنی بر اقتصاد API، ارتباطات موبایل و هوش مصنوعی شده است. درحالیکه در دنیا صد رسته صنعت و خدمات تا ۲۰۲۰ وجود داشته، تا سال ۲۰۳۰ تعداد رسته‌ها بیشتر از ۳۰ رسته نخواهد بود. بیشتر حوزه‌ها دارند باهم پیکربندی می‌شوند. ما باید به سرعت خودمان را آپدیت کنیم.

به گفته نماینده سابق ایران در ITU، صنعت ایران برای مهاجرت از نسل دو به نسل چهارم باید پرش کند و نهادهای دولتی باید حضور هوشمندانه داشته باشند تا بتوانیم سهم خود را حفظ کنیم و به افزایش ثروت و شغل‌های جدید منجر شود.

جهانگرد اظهار داشت: در دوره قبل خیلی تلاش کردیم و گفتیم دیگر در مدارس دیپلم به درد نمی‌خورد و خیلی از شغل‌ها موجودیت ندارد. امروز هنوز به زور مردم را با کاغذ به دفاتر می‌کشیم. باید تدوین برنامه آموزشی و کدنویسی از دبستان را شروع کنیم و‌ کتب و سرفصل و ‌مصوبه دولت و شورای عالی آموزش و پرورش هم داریم اما دولت آن را اجرا نکرد.

او ابراز امیدواری کرد این تغییرات در سرفصل‌های مدارس اجرا شود چون گرانبهاترین سرمایه است و باید از تکالیف پایه نسل آتی فرزندان ما قرار بگیرد و از کودکستان بچه‌ها می‌توانند کدنویسی را یاد بگیرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.