هوش مصنوعی

July 8, 2024
17:46 دوشنبه، 18ام تیرماه 1403
کد خبر: 169562

محققان معتقدند بنچمارک‌های مربوط به هوش مصنوعی می‌توانند گمراه‌کننده باشند

منبع: Digiato

پژوهش جدید محققان دانشگاه پرینستون نقص‌های متعددی را در بنچمارک‌های هوش مصنوعی و شیوه‌های ارزیابی آن‌ها نشان داده است که مانع می‌شود در بررسی برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی مفید باشند. محققان تأکید دارند که این بنچمارک‌ها نسبت هزینه پاسخ‌دادن مدل هوش مصنوعی به دقت آن را در نظر نمی‌گیرند.

براساس گزارش VentureBeat، سنجش مدل‌های مختلف هوش مصنوعی با بنچمارک‌های ثابت نمی‌تواند نتایج صحیحی در دنیای واقعی ارائه دهد. یکی از مسائل مهمی که محققان در پژوهش خود بر آن تأکید می‌کنند، درنظرنگرفتن شیوه کنترل هزینه در مدل‌های هوش مصنوعی مختلف است.

به‌طورکلی محققان هشدار می‌دهند که این خطاها باعث می‌شود دقت هوش مصنوعی غلط تخمین زده شود و درباره قابلیت‌های هوش مصنوعی خوش‌بینی بیش‌ازحد باشد.

برای افزایش دقت، برخی سیستم‌های هوش مصنوعی چندین پاسخ تولید می‌کنند و از مکانیسم‌هایی مختلفی برای انتخاب بهترین پاسخ بهره می‌برند. گاهی نمونه‌برداری از صدها یا هزاران پاسخ می‌تواند دقت هوش مصنوعی را افزایش دهد. درحالی‌که این رویکرد می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد، هزینه محاسباتی قابل‌توجهی دارد. این هزینه‌ها در موارد تحقیقاتی که هدف به حداکثررساندن دقت است، مشکل‌ساز نیست.

البته در کاربردهای عمومی، بودجه هر درخواست محدودیتی ندارد. البته ممکن است در برخی موارد برای بالابردن رتبه‌بندی هوش مصنوعی خاصی، از مکانیسم‌های پرهزینه هوش مصنوعی برای افزایش دقت استفاده شود.

محققان می‌گویند باید بین ارزیابی مدل‌ها با اهداف تحقیقاتی و مدل‌های کاربردی عمومی تفاوت قایل شد. در تحقیقات، دقت اهمیت دارد و هزینه‌های هوش مصنوعی تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود. بااین‌حال، هنگام توسعه برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی، هزینه‌ها نقش مهمی در شیوه پاسخ‌دهی مدل هوش مصنوعی ایفا می‌کند.

برای نمونه، محققان مطالعه‌ای موردی روی بنچمارک NovelQA (معیاری برای پاسخگویی به سؤالات در متون بسیار طولانی) انجام دادند. آن‌ها دریافتند ممکن است این معیار در ارزیابی مدل‌های کاربردی عمومی گمراه‌کننده باشد.

از سویی، در یادگیری تسک‌های جدید، مدل‌های یادگیری ماشینی اغلب میانبرهایی پیدا می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در بنچمارک‌ها امتیاز خوبی کسب کنند. به‌عبارتی، این مدل‌ها راه‌هایی برای تقلب در آزمون‌های بنچمارک پیدا می‌کند و نتایجی ارائه می‌دهد که در دنیای واقعی صحیح نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.