توقف رشد کاربران در شبکه اجتماعی اکس و سایه سنگین رقیب
آخرین آمار منتشر شده از سوی اکس نشان میدهد که تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی در یک سال گذشته حدود ۱.۶ درصد افزایش یافت هاست. این در حالی است که به گفته فایننشال تایمز، در سالهای منتهی به اکتساب این شبکه اجتماعی از سوی ایلان ماسک، تعداد کاربران توییتر با نرخ دو رقمی در افزایش مییافت. افزون بر این رقابت تازه از سوی متا و پلتفرم مینیبلاگی تردز نیز کار را برای ماسک سختتر کرده است.
ایلان ماسک در اکتبر سال ۲۰۲۲ توییتر را به قیمت حدود ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد و این شبکه اجتماعی که پیشتر سهام عامل بود، در نتیجه این قرارداد خصوصی شد. با وجود اینکه ماسک در آخرین ماهها برای تغییر شرایط قرارداد، کاهش قیمت خرید و حتی فسخ آن تلاش کرد اما در نهایت یکی بزرگترین قراردادهای تاریخ شبکههای اجتماعی باعث شد تا توییتر چندی بعد به رهبری ماسک به اکس تغییر ماهیت دهد و حال رویکرد تفرقهانگیز ایلان ماسک و افزایش رقابت به نظر باعث توقف رشد این پلتفرم شده است.
رویکرد «آزادی بیان مطلق» ماسک و همچنین حذف بسیاری از ناظران محتوایی باعث شد تا بسیاری از مشتریان تبلیغاتی این پلتفرم را ترک کنند.
منتقدان میگویند این شرایط به یک تجربه سمی منتهی شده اما ماسک مدعی است تا برای جبران زیانهای مالی به «اقدامات جدی» نیاز بود.
در کنار تمامی این مشکلات، اکس حالا با رقابت تازهای روبرو است.
متا، مالک فیسبوک، یک سال پیش در تلاش برای به چالش کشیدن اکس از پلتفرم مینیبلاگری جدیدی به نام تردز رونامیی کرد. به گفته مارک زاکربرگ، تعداد کاربران فعال ماهانه در این پلتفرم به ۱۷۵ میلیون نفر رسیده است. اکس یا توییتر سابق در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
با این حال شرکت تحقیقاتی Sensor Tower در تجزیه تحلیل تازهای اعلام کرده است که تردز تنها حدود ۳۸ میلیون کاربر فعال روزانه (کسانی که حداقل یک بار در روز این اپلیکیشن را باز میکنند) دارد. این برآورد نشان میدهد که کاربران تردز بسیار کمتر از دیگر شبکههای اجتماعی از آن استفاده میکنند.
با وجود عملکرد فوقالعاده تردز در اولین روزها و ثبت رکورد ۱۰۰ میلیون کاربر در اولین هفته، فعالیت کاربران به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
زاکربرگ در ماه فوریه طی تماس درآمدی خود با سرمایهگذاران اعتراف کرد که تردز یکی از محصولاتی بود که «پیش از آمادگی ما به اوج رفت.»
این پلتفرم از پاییز امسال به آرامی تعداد کاربران خود را افزایش داده و حضور سلبریتیهایی مثل تیلور سوئیفت نیز به رشد آن کمک کرده است. ارتباط نزدیک این شبکه اجتماعی با اینستاگرام، که به گفته شرکت تحقیقاتی سیمیلار وب حدود دو سوم از ترافیک وب تردز را به خود اختصاص میدهد، نیز به افزایش نفوذ آن کمک کرده است.
متا برخلاف اکس از تیمهای نظارتی خود در دیگر شبکههای اجتماعی برای تردز نیز استفاده میکند و میگوید جلوی ترویج الگوریتمی محتوای خبری یا سیاسی را میگیرد.
دادههای سیمیلار وب نشان میدهد که تعامل این پلتفرم در طول کمپینهای انتخاباتی آمریکا، انگلستان و فرانسه کاهش یافته و تحقیقات تازه Ofcom نیز نشان میدهد که تنها ۱۷ درصد از بزرگسالان انگلستان از اکس به عنوان منبع اخبار استفاده میکنند.
با این حال اکس آمار سیمیلار وب را رد کرده و میگوید کاربران فعال ماهانه به شکل قابل توجهی از آگوست سال گذشته تا ژوئن سال جاری در آمریکا و انگلستان افزایش یافته است. با این حال اکس آمار مشخصی از این موضوع منتشر نکرده است.