رسانه‌های اجتماعی

July 13, 2024
16:21 شنبه، 23ام تیرماه 1403
کد خبر: 169746

اروپا: سازوکار فروش تیک آبی در شبکه اجتماعی ایکس غیرقانونی است

منبع: Zoomit

اتحادیه‌ی اروپا، شبکه‌ی اجتماعی ایکس را به‌دلیل فریبنده‌بودن تیک آبی، به نقض قانون خدمات دیجیتال متهم کرد.

اتحادیه‌ی اروپا با هشدار به پلتفرم اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، سیستم تأیید هویت با تیک آبی را ناقض قانون خدمات دیجیتال (DSA) اعلام کرد. به‌گفته‌ی اتحادیه اروپا، این سیستم کاربران را گمراه می‌کند و با رویه‌های جاری صنعت مغایرت دارد.

اتحادیه‌ی اروپا افزون‌بر انتقاد به تیک آبی، به شفاف‌نبودن سازوکارهای تبلیغاتی ایکس و ارائه‌‌ندادن داده‌های عمومی این پلتفرم به محققان اشاره کرد.

این اولین‌بار است که یک شرکت در مرحله‌ی اولیه‌ی فرایند تحقیقاتی اتحادیه‌ی اروپا، به‌طور رسمی به‌نقض قوانین DSA متهم می‌شود. ایکس اکنون فرصت دارد از خود دفاع کند.

اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرد تغییرات اعمال‌شده در سیستم تیک آبی ایکس که به هر کاربری اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه، این نشان را دریافت کند، مانع از تشخیص اصالت سایر حساب‌هایی می‌شود که کاربران با آن‌ها تعامل دارند. بر اساس یافته‌های اتحادیه‌ی اروپا، شواهدی از سوءاستفاده از این سیستم برای فریب عمدی کاربران وجود دارد.

مارگارت وستاگر، کمیسر واحد رقابت بازار اتحادیه‌ی اروپا، گفت: «به‌نظر ما، ایکس با استفاده از الگوهای تاریک و درنتیجه گمراه‌کردن کاربران، ارائه‌ندادن سازوکار تبلیغاتی مناسب و جلوگیری از دسترسی محققان به داده‌های عمومی، با الزامات شفافیت قانون DSA مطابقت ندارد. شفافیت، هسته‌ی اصلی DSA محسوب می‌شود و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که عملکرد همه‌ی پلتفرم‌ها، ازجمله ایکس، با قوانین اتحادیه‌ی اروپا مطابقت داشته باشد.»

درصورتی‌که ایکس به سه مورد شکایت کمیسیون اروپا رسیدگی نکند، این شرکت احتمالاً با اقدامات متقابل و جریمه‌هایی تا سقف ۶ درصد از درآمد جهانی خود مواجه خواهد شد. جزئیاتی از گردش مالی سالانه‌ی ایکس دردسترس نیست.

کمیسیون اروپا در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آذر ۱۴۰۲) تحقیقات چندجانبه‌ی DSA را درمورد ایکس آغاز کرد. این تحقیقات علاوه‌بر بررسی شیوه‌های تجاری فریبنده، به بررسی انتشار محتوای غیرقانونی در ایکس و شیوه‌های تعدیل محتوا پرداخته است. اروپا می‌گوید بخشی از تحقیقات همچنان درحال انجام است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.