هوش مصنوعی

July 13, 2024
16:41 شنبه، 23ام تیرماه 1403
کد خبر: 169763

OpenAI روی هوش مصنوعی جدیدی با توانایی‌های فوق‌بشری کار می‌کند

منبع: Digiato

به گفته منابع آگاه، OpenAI، سازنده ChatGPT ،در پروژه‌ای با نام رمز «توت فرنگی» (Strawberry) روی فناوری جدیدی برای مدل‌های هوش مصنوعی خود کار می‌کند. با این فناوری، احتمالاً مدل‌های این شرکت می‌توانند قابلیت‌های استدلال پیشرفته انسان‌مانند یا حتی فوق‌بشری ارائه بدهند.

براساس سند داخلی OpenAI که رویترز مشاهده کرده، تیم‌های داخلی OpenAI روی پروژه Strawberry کار می‌کنند. باتوجه‌به این سند، هنوز مشخص نیست این پروژه چقدر به انتشار عمومی نزدیک است. به گفته منابع آگاه، شیوه فعالیت و عملکرد فناوری جدید رازی کاملاً محفوظ حتی در داخل OpenAI است.

پروژه جدید هوش مصنوعی OpenAI
در سند داخلی این پروژه آمده هدف Strawberry این است که این هوش مصنوعی نه‌تنها پاسخ‌ پرسش‌ها را بدهد، بلکه مستقل و قابل‌اعتماد آنچه را OpenAI «تحقیق عمیق» می‌داند، در اینترنت انجام دهد. طبق گفته‌های محققان هوش مصنوعی این توانایی همان چیزی است که تا امروز مدل‌های هوش مصنوعی فاقد آن بوده‌اند.

سخن‌گوی شرکت OpenAI در پاسخ به سؤالی درباره Strawberry در بیانیه‌ای گفت: «می‌خواهیم مدل‌های هوش مصنوعی‌مان مانند خود ما دنیا را ببینند و درک کنند. تحقیقات مستمر درباره قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی روشی رایج در این صنعت است و برمبنای این باور مشترک بنا شده است که این سیستم‌ها طی زمان در استدلال بهبود می‌یابند.»

به نظر می‌رسد پروژه توت‌فرنگی همان پروژه Q* است که پارسال چند محقق OpenAI درباره آن ابراز نگرانی کردند؛ چراکه به‌زعم آن‌ها توسعه این هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی برای بشر باشد. براساس گزارشی از بلومبرگ، OpenAI اخیراً در جلسه‌ای داخلی نسخه‌ای از پروژه‌ای تحقیقاتی را نشان داده است که ادعا می‌شود مهارت‌های استدلال انسان‌مانند دارد. بااین‌حال، هنوز نمی‌دانیم این پروژه همان Strawberry است یا خیر.

محققان می‌گویند استدلال راهی برای دستیابی به هوش مصنوعی در سطح انسانی یا فوق‌بشری است. بهبود استدلال در مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند کلیدی برای بازکردن توانایی مدل‌ها در انجام هر کاری، از اکتشافات علمی بزرگ تا برنامه‌ریزی و ساخت نرم‌افزارهای جدید، باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.