خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

July 13, 2024
17:35 شنبه، 23ام تیرماه 1403
کد خبر: 169781

تلاش نیروی دریایی آلمان برای کنار گذاشتن فلاپی‌دیسک‌ها

منبع: Zoomit

نیروی دریایی آلمان همچنان از فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی قدیمی استفاده می‌کند و اکنون به‌ فکر راهکار جایگزین برای این فناوری قدیمی است.

نیروی دریایی آلمان از اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی با فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی (حدود ۲۰ سانتی‌متر) کار می‌کنند؛ اما طبق اسناد مناقصه‌ی رسمی، نیروی دریایی آلمان به‌دنبال کنار گذاشتن فلاپی‌دیسک‌های قدیمی است. بر اساس گزارش وب‌سایت Golem.de، راه‌حل ایدئال برای این مشکل، جایگزینی فلاپی‌دیسک‌ها با سیستم شبیه‌ساز محسوب می‌شود که به‌صورت یکپارچه با سیستم‌های کنونی کار کند.

فراموش نکنیم ناوچه‌های کلاس Brandenburg آلمان در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته شده‌اند. در آن زمان، فلاپی‌دیسک‌ها به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات با قابلیت‌ حمل بالا به‌شمار می‌رفتند. این فلاپی‌دیسک‌ها بخشی از سیستم دریافت اطلاعات کشتی هستند و نقش بسیار مهمی در کنترل عملکردهای پایه‌ای کشتی ازجمله سیستم رانش و تولید نیرو ایفا می‌کنند.

جایگزینی سخت‌افزار کامپیوتری سی‌ساله با حفظ کامل کارکرد فلاپی‌دیسک‌های قدیمی، کار ساده‌ای نخواهد بود؛ بااین‌حال در سال‌های اخیر شرکت‌های دیگری نیز با مشکلات مشابهی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. علاوه‌براین، علاقه‌مندان به حوزه‌ی شبیه‌ساز (Emulator) راهکارهای متنوعی مثل درایوهای Gotek را توسعه داده‌اند که با استانداردها و فرمت‌های مختلف فلاپی‌دیسک سازگاری دارد. بنابراین راه‌حل‌های کاربردی دیگری نیز در دسترس هستند، اما موفقیت نهایی پروژه به انتخاب نیروی دریایی آلمان بستگی دارد.

پیش‌ از این سان‌فرانسیسکو که سیستم کنترل قطارهای آن به فلاپی‌دیسک وابسته بود، به نوسازی تجهیزات مذکور روی آورد. علاوه‌براین مدتی قبل راه‌آهن آلمان هم روند مشابهی را برای استفاده از فناوری به‌روز به‌جای فلاپی‌دیسک در پیش گرفت.

سیستم فرماندهی و کنترل خودکار استراتژیک آمریکا (SACCS) تا سال ۲۰۱۹ میلادی همچنان به فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی وابسته بود. این سیستم در نهایت جایش را به SSD داد. فلاپی‌دیسک‌های بزرگ IBM Diskette 1 که به استاندارد صنعتی تبدیل شده بودند، ظرفیتی در حدود ۲۴۲٫۹۴۴ بایت داشتند، اما فلاپی‌دیسک‌های ۸ اینچی می‌توانستند تا ۱٫۲ مگابایت اطلاعات ذخیره کنند که برای آن زمان عدد بزرگی بود.

احتمالاً برجسته‌ترین برنامه‌ی حذف فلاپی‌دیسک‌ها را می‌توان به دولت ژاپن نسبت داد. تارو کونو، وزیر دیجیتال ژاپن، اوایل این ماه نابودی فلاپی‌دیسک‌ها را جشن گرفت. فلاپی‌دیسک‌ها قبلاً بخش مهمی از فرایندهای ثبت مقررات رسمی در این کشور به‌شمار می‌رفتند. اقدام مهم دولت ژاپن، حذف نهایی ۱٬۰۳۴ مورد از مقررات باقی‌مانده بود که باید اطلاعات را روی فلاپی‌دیسک ارائه می‌دادند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.