اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

July 13, 2024
18:04 شنبه، 23ام تیرماه 1403
کد خبر: 169795

درخواست اپرا از اتحادیه اروپا برای رسیدگی به موقعیت ویژه مرورگر اج در ویندوز

منبع: Zoomit

اتحادیه‌ی اروپا، مایکروسافت اج را در فهرست دربان‌های فناوری قرار نداد و اپرا به‌ این موضوع اعتراض دارد.

اتحادیه‌ی اروپا سال گذشته قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را تصویب کرد. هدف اصلی این قانون، جلوگیری از اعمال رویه‌های ناعادلانه از طرف دربان‌های فناوری بر کسب‌وکارها و کاربران نهایی و همچنین تضمین بازبودن سرویس‌های دیجیتال مهم است. ازجمله پیش‌نیازهای انتخاب‌شدن شرکت‌ها به‌عنوان دربان (Gatekeeper) می‌توان به داشتن حداقل ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۰ هزار مشتری سازمانی در اتحادیه‌ی اروپا اشاره کرد.

سرویس‌های بینگ، مرورگر اج و ویندوز مایکروسافت ابتدا تحت بررسی اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفتند و مایکروسافت استدلال کرد که بینگ پیش‌نیازهای ورود به فهرست دربان‌های فناوری را ندارد. نهاد نظارتی اتحادیه‌ی اروپا به این موضوع رسیدگی و دو سرویس مذکور را از اعمال قانون بازارهای دیجیتال معاف کرد.

اپرا اخیراً درمورد تصمیم کمیسیون اروپا مبنی‌بر اینکه مایکروسافت اج را در فهرست دربان‌های فناوری قرار نداده است، درخواست تجدیدنظر خود را به دادگاه عمومی اتحادیه‌ی اروپا ارائه کرد.

اپرا می‌گوید: «برای ایجاد رقابت برابر میان مرورگرهای کامپیوترهای شخصی، همان‌طور که در مورد گوشی‌های هوشمند انجام شد، اعلام مایکروسافت اج به‌عنوان دربان ضروری است.»

طبق ادعای اپرا، ویندوز با مرورگرهای متفرقه به‌طور عادلانه رفتار نمی‌کند. این شرکت می‌گوید از آنجاکه مایکروسافت اج از طرف اتحادیه‌ی اروپا به‌عنوان سرویس دربان تعیین نشده، مایکروسافت انتخاب و استفاده از مرورگر جایگزین به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز را برای کاربران دشوار کرده است.

اپرا باتوجه‌به قرارنگرفتن اج در فهرست دربان‌های فناوری اعلام کرد این تصمیم کاملاً با هدف و وعده‌ی DMA مغایرت دارد. اپرا ادعا می‌کند که مایکروسافت اج همه‌ی الزامات DMA را برای قرارگیری در فهرست دربان‌های فناوری دارد و بنابراین باید به‌عنوان دربان انتخاب شود.

موزیلا در ماه فوریه تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌دهد مایکروسافت از تاکتیک‌های فریب‌دهنده برای تبلیغ مرورگر اج به کاربران ویندوز استفاده می‌کند. موزیلا از این تحقیق برای درخواست از مقامات و نهادهای نظارتی مرتبط برای اقدام علیه اج استفاده کرد.

اواخر سال گذشته، برخی از کاربران که هنگام استفاده از اج قصد داشتند مرورگر گوگل کروم را دانلود کنند، با پرسشنامه‌ای روبه‌رو شدند که از آن‌ها می‌خواست دلایل خود برای استفاده از مرورگر جایگزین ذکر کنند.

درحالی‌که هنوز نمی‌دانیم آیا مایکروسافت اج تحت مقررات DMA قرار خواهد گرفت یا خیر، مایکروسافت سعی دارد عملکردی مطابق با مقررات DMA اتحادیه‌ی اروپا ارائه دهد؛ این یعنی کاربران ویندوز ۱۱ می‌توانند وان‌درایو، اج و بینگ را حذف و برنامه‌های مورد نظرشان را در تسک‌بار پین کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.