هوش مصنوعی

July 14, 2024
15:34 یکشنبه، 24ام تیرماه 1403
کد خبر: 169854

سافت‌بانک سازنده بریتانیایی و پردردسر تراشه‌های هوش مصنوعی را تصاحب کرد

منبع: Zoomit

سافت‌بانک ژاپن، سازند‌ه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی بریتانیایی را تصاحب کرد.

گراف‌کور (Graphcore) زمانی به‌عنوان رقیب انویدیا برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی معرفی شد و به لطف تقاضای فزاینده برای تراشه‌های هوش مصنوعی، ارزش این شرکت به‌شدت افزایش یافت.

در پایان سال ۲۰۲۰ ارزش گراف‌کور به ۲٫۷۷ میلیارد دلار رسید؛ براساس سندی که سال گذشته منتشر شد، این شرکت بریتانیایی کارکنان خود را به یک‌پنجم کاهش داد و با ۴۹۴ کارمند و تعطیلی فعالیت‌های خود در نروژ، ژاپن و کره‌ جنوبی در پی ماندن در بازار بود و برای رقابت نیاز به پول بیشتری داشت.

گراف‌کور بریتانیا برای تأمین سرمایه به‌شدت تحت فشار قرار گرفت و در نهایت سازنده‌ی بریتانیایی و پردردسر تراشه‌های هوش مصنوعی توسط گروه سافت‌بانک ژاپن به مبلغی نامشخص خریداری شد. سافت‌‌بانک که در سال ۱۹۸۱ توسط ماسایوشی سان کارآفرین و سرمایه‌دار ژاپنی، در توکیو بنیان‌گذاری شد، اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فناوری دنیا شناخته می‌شود.

نایجل‌تون، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل گراف‌کور، در نشستی خبری گفت که قرارداد سافت‌بانک منابع مورد نیاز برای رقابت در سطح‌ جهانی را در اختیار گراف‌کور قرار می‌دهد؛ اما پذیرفت که این شرکت دچار مشکل است.

تون اعتقاد دارد که گراف‌کور به‌عنوان شرکتی با اندازه‌ی متوسط در مقایسه با شرکت‌هایی که با آن‌ها رقابت می‌کند، موفق شده است که پابه‌پای آن‌ها و در سطح جهانی مطرح شود.

تون که به‌عنوان مدیرعامل گراف‌کور فعالیت خود را ادامه خواهد داد، می‌گوید صندوق‌های بازنشستگی بریتانیا به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های رو به رشد تمایلی ندارند و این مانعی برای رشد ایجاد کرده است. همچنین عنوان کرد که فرصت عظیمی در سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما ساختارها نیاز به اصلاح دارند.

مطابق اظهارنظرهای تون بخشی از سرمایه‌‌ی گراف‌کور از بریتانیا و بخش بیشتر آن خارج از بریتانیا تأمین شده است و این نوع سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود. در نهایت تون می‌گوید گراف‌کور با شرکای خود در سراسر مجموعه، ازجمله آرم‌هلدینگ، طراح پیشرو تراشه متعلق به سافت‌بانک، همکاری خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.