هوش مصنوعی

July 14, 2024
17:02 یکشنبه، 24ام تیرماه 1403
کد خبر: 169879

نقض ایمنی هوش مصنوعی در OpenAI

منبع: Digiato

به ادعای یکی از کارکنان OpenAI، این شرکت با عجله آزمایش‌های ایمنی GPT-4o را انجام داده و قبل از اطمینان کامل از ایمنی این مدل آن را معرفی کرده است. به گفته این فرد ناشناس، آن‌ها در اولین آزمایش ایمنی این مدل پیشرفته شکست خورده بودند.

یکی از کارمندان ناشناس OpenAI به واشنگتن پست گفته است: «آن‌ها قبل از آنکه بدانند این مدل [GPT-4o] ایمن است، برنامه رونمایی آن را ترتیب دادند. ما اساساً در این فرایند شکست خوردیم.» او می‌گوید OpenAI برای عرضه آخرین مدل هوش مصنوعی خود عجله کرد.

بااین‌حال، سخن‌گوی OpenAI به واشنگتن پست می‌گوید عرضه GPT-4o باعث نشده در توجه به نکات ایمنی کم‌کاری شود. بااین‌حال منبع ناشناس اذعان می‌کند جدول زمانی بررسی ایمنی این مدل در یک هفته فشرده شده بود.

ایمنی یکی از نکات مهم منشور OpenAI است. در این منشور بندی وجود دارد که می‌گوید OpenAI درصورتی که سایر سازمان‌های رقیب به AGI (هوش جامع مصنوعی) دست یافتند، به‌جای ادامه رقابت، به آن‌ها کمک می‌کند ایمنی آن را ارتقا دهند. علاوه‌براین OpenAI ظاهراً مدعی است مدل‌های اختصاصی خود را به دلایل ایمنی به‌صورت متن‌باز درنمی‌آورد.

بااین‌حال چند وقت اخیر نگرانی‌ها پیرامون نقض ایمنی هوش مصنوعی در OpenAI و دیگر توسعه‌دهندگان مدل‌های بزرگ افزایش یافته است. وزارت امور خارجه ایالات متحده چند ماه قبل اعلام کرد: «توسعه هوش مصنوعی پیشتاز فعلی خطرات فوری و فزاینده‌ای برای امنیت ملی ایجاد می‌کند. ظهور هوش مصنوعی پیشرفته و AGI این پتانسیل را دارد که امنیت جهانی را به شیوه‌هایی که یادآور معرفی سلاح‌های هسته‌ای است، بی‌ثبات کند.»

پیش‌ازاین نیز «یان لیکه»، یکی از محققان امنیت هوش مصنوعی OpenAI، در زمان استعفا گفته بود طی سال‌های گذشته، فرهنگ و فرایند ایمنی‌سازی هوش مصنوعی در این شرکت جایش را به عرضه محصولات پرزرق‌وبرق داده است. همچنین کارمندان فعلی و سابق OpenAI اخیراً نامه‌ای امضا کرده‌اند که در آن از این شرکت خواسته‌اند اقدامات ایمنی بهتری در پیش بگیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.