اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

July 16, 2024
14:02 سه شنبه، 26ام تیرماه 1403
کد خبر: 169899

نقش هوش مصنوعی در صفحه نتایج گوگل کم‌رنگ‌تر شده است

منبع: Zoomit

با‌توجه‌به داده‌های منتشرشده،‌ ظاهراً گوگل نقش هوش مصنوعی در صفحه‌ی نتایج این موتور جست‌وجو را محدود کرده است.

قابلیت بررسی اجمالی با هوش مصنوعی گوگل (Google’s AI Overviews) اوایل سال جاری برای تمام کاربران آمریکایی این موتور جست‌وجو فعال شد. هدف از این قابلیت خلاصه‌سازی موضوعات به کمک هوش مصنوعی و سهولت دسترسی کاربران به اطلاعات مرتبط بود.

به‌گزارش Search Engine Land، به‌نظر می‌رسید این قابلیت بتواند تجربه‌ی کاربری را بسیار بهبود بخشد. بااین‌حال، کاربران متوجه ارائه‌ی اطلاعات گمراه‌کننده و گاه خطرناک آن شدند. یکی از این اطلاعات جنجالی‌، پیشنهاد اضافه‌کردن چسب به پیتزا بود؛ اما ظاهراً گوگل در تلاش برای کاهش نمایش این قابلیت است.

بر‌اساس داده‌های BrightEdge، از اواسط خرداد تا نیمه‌ی تیرماه امسال، ظاهراً نقش هوش مصنوعی در صفحه‌ی نتایج گوگل کم‌رنگ‌تر شده و از ۱۱ به ۷ درصد کاهش یافته است. همچنین، شاهد افت چشمگیر این قابلیت در جست‌وجوهای مرتبط با آموزش و سرگرمی و تجارت الکترونیک هستیم.

در جست‌وجوهای آموزشی، درصد نمایش بررسی اجمالی با هوش مصنوعی از ۲۶ به ۱۳ درصد کاهش یافته است. در بخش سرگرمی، شاهد افت از ۱۴ به تقریباً ۰ درصد و در بخش تجارت الکترونیک نیز شاهد کاهش از ۲۶ به ۹ درصد هستیم.

با اینکه آمار مربوط به بررسی نتایج جست‌وجو با هوش مصنوعی کاهش یافته، ظاهراً گوگل به‌جای حذف این قابلیت به‌دنبال تنظیم بهتر آن است. همچنین، این قابلیت در صفحه‌ی نتایج گوگل ۱۳ درصد از اندازه‌ی سابق خود کوچک‌تر شده است.

گوگل در تلاش است تا از تکرار اطلاعات جلوگیری کند. بر‌اساس این گزارش، گوگل دیگر منابع مشابه را برای بررسی انجام‌شده با هوش مصنوعی و نتایج جست‌و‌جو کلاسیک ذکر نمی‌کند.

ارجاع به وب‌سایت‌هایی نظیر Reddit و Quora (به‌دلیل ماهیت مبتنی‌بر کاربر که عمدتاً حاوی اطلاعات نامطمئن و طنزآمیز است) کمتر شده است که طبیعتاً بر اعتبار این قابلیت خواهد افزود.

گوگل سعی می‌کند که هدف جست‌و‌جو را در نمایش قابلیت بررسی اجمالی با هوش مصنوعی پررنگ‌تر کند. چنانچه اگر پرسش با کلماتی مثل بهترین (Best)، چیست (What is)، چگونه (How to) و علائم (Symptoms of) مطرح شود، به‌احتمال زیاد به نمایش این بخش منجر خواهد شد. این در‌ حالی‌ است که جست‌وجوهای مرتبط با سبک زندگی یا برند و محصول خاص به‌ندرت به‌واسطه‌ی هوش مصنوعی بررسی خواهند شد.

درهرصورت مشخص نیست که آیا گوگل قصد دارد قابلیت بررسی اجمالی با هوش مصنوعی را به‌طور کامل حذف کند یا کاهش صورت‌گرفته در نمایش آن اقدامی موقت به‌منظور بهینه‌سازی تدریجی این قابلیت است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.