امنیت

اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

July 19, 2024
14:20 جمعه، 29ام تیرماه 1403
کد خبر: 170124

CrowdStrike به‌روزرسانی عامل اختلال ویندوز در سراسر جهان را شناسایی و غیرفعال کرد

منبع: Peivast

میلیون‌ها کاربر ویندوز در سراسر جهان با خطای صفحه آبی مرگ (BSOD) مواجه شده‌اند. این خطا باعث می‌شود سیستم به طور ناگهانی خاموش یا ریست شود. به دنبال این اختلال حطوط هوایی، بیمارستان‌ها، شبکه برق و بسیاری از خدمات حیاتی با مشکل مواجه شده‌اند.

خطای CrowdStrike که به‌دنبال به‌روزرسانی اخیر ویندوز ایجاد شده است چندین شرکت، بانک و ادارات دولتی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. گزارش‌هایی مبنی بر قطع برق از چندین کشور در سراسر جهان از جمله استرالیا، نیوزلند، هند، ژاپن و بریتانیا منتشر شده است. بسیاری از پلتفرم‌ها و کسب‌وکار‌ها در ایالات متحده ادچار اختلال شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به خدمات آمازون، اینستاگرام، eBay، Visa، ADT و PlentyOfFish اشاره کرد. چندین شرکت هواپیمایی مانند لوفت‌هانزا، KLM، امریکن ایرلاین، دلتا و یونایتد ایرلاینز به دلیل مشکلات ارتباطی متوقف شده‌اند.

کارشناسان امنیت سایبری به مشکلی در Crowdstrike اشاره کرده‌اند که بخشی از نرم‌افزار آنتی‌ویروس است و در بسیاری از سیستم‌های مایکروسافت استفاده می‌شود. CrowdStrike’s Falcon Sensor نرم‌افزاری است که برای جلوگیری از حملات سایبری در سیستم‌های کامپیوتری طراحی شده است.

کانال‌های تلویزیونی، فرودگاه‌ها و بانک‌ها در سراسر جهان به دلیل این اختلال گسترده که باعث خاموش شدن ناگهانی رایانه‌های ویندوزی شد، آفلاین شده‌اند. گزارش‌هایی منتشر شده است که بیماران نمی‌توانند با پزشک خود ویزیت آنلاین داشته باشند، در انگلستان سیستم‌های آنلاین نسخه‌ پزشکان و ارائه دارو قطع شده است و به مسافران راه آهن گفته شده است که انتظار تأخیر‌های طولانی را داشته باشند.

این مشکل در سراسر جهان از استرالیا و نیوزلند و هند و ژاپن گزارش شده است و به نظر می‌رسد بریتانیا به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته است.

شرکت CrowdStrike اعلام کرد که به‌روزرسانی ایجادکننده این مشکل را شناسایی کرده و آن را غیرفعال کرده است. برای حل این مشکل می‌توان از روش زیر استفاده کرد:

ویندوز را در حالت Safe Mode بوت کنید.

به دایرکتوری C: \Windows\System32\drivers\CrowdStrike بروید

فایل “C-0000029*.sys” را پیدا کنید و آن را حذف کنید.

رایانه را ری‌استارت کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.