اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 19, 2024
11:52 جمعه، 29ام تیرماه 1403
کد خبر: 170131

مشکل فنی مایکروسافت فعالیت مؤسسات عمومی در جهان را مختل کرد

به دنبال بروز اختلال در خدمات‌دهی مایکروسافت فعالیت بسیاری از شرکت‌ها از جمله بانک‌ها، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها در کشورهای مختلف جهان مختل شد. در آلمان نیز ترافیک هوایی فرودگاه‌های برلین و هامبورگ دچار اختلال شد.

به دنبال بروز مشکل فنی و اختلال در “مایکروسافت ۳۶۵”، فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات از جمله فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌ها در برخی کشورها از جمله آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و هند دچار اختلال جدی شد. همچنین سوپرمارکت‌های زنجیر‌ای، راه آهن‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی تحت تاثیر این اختلال قرار گرفتند.

روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) ترافیک هوایی در فرودگاه برلین دچار اختلال شد. بنا به اعلام رسانه‌های آلمانی، یک سرور در این فرودگاه از کار افتاد و هنوز مشخص نیست که آیا این مشکل با اختلال در خدمات‌دهی مایکروسافت مرتبط بوده یا خیر.سخنگوی این فرودگاه اعلام کرد که انتظار نمی‌رود هیچ هواپیمایی تا ساعت ۱۰ صبح پرواز کند یا فرود بیاید.

کمی قبل از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه نیز فرودگاه هامبورگ از وقوع یک اختلال خبر داد، اختلالی که به دنبال آن ۴ شرکت هواپیمایی این فرودگاه از جمله “رایان ایر” و “ترکیش ایرلاینز” (شرکت هواپیمایی ترکیه) تحت تاثیر قرار گرفتند. گفته می‌شود که این شرکت‌ها اقدام به صدور دستی بلیط‌ها کرده‌اند.

در ایالات متحده خطوط هوایی “امریکن ایرلاینز”، “یونایتد” و “دلتا” از اداره هوانوردی آمریکا درخواست “توقف جهانی تمام پروازها ” را کردند. همچنین در ژاپن، حدود ۳۰ درصد از شعبه‌های مک دونالد به دلیل مشکلات فنی مجبور به تعطیلی زودهنگام شدند.

گفته می‌شود در استرالیا تمام مانیتورهای ایستگاه تلویزیونی ABC News برای مدتی قطع شدند. همچنین مشکل مشابهی در فرودگاه‌های سیدنی و ملبورن گزارش شد. چندین بانک استرالیایی نیز گزارش دادند که سیستم‌های پرداخت آنها تحت تأثیر این اختلال قرار گرفته است و در حال حاضر هیچ تراکنشی نمی‌تواند انجام شود.

بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان با نرم‌افزارهای شرکت مایکروسافت کار می‌کنند. مایکروسافت با انتشار پیامی در شبکه اکس (توئیتر سابق) اعلام کرد: «ما در حال بررسی این اختلال که بر توانایی کاربران برای دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف مایکروسافت ۳۶۵ تاثیر می‌گذارد هستیم و بابت آن عذرخواهی می‌کنیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.