سیستم‌عامل و نرم‌افزار

July 19, 2024
16:47 جمعه، 29ام تیرماه 1403
کد خبر: 170156

زبان برنامه نویسی BASIC، 60 ساله شد

منبع: همکاران سیستم

مدت‌ها پیش از اینکه پایتون و جاوااسکریپت را به عنوان زبان برنامه نویسی کاربردی خود انتخاب کنید، در تاریکی پیش از سپیده‌دم اول مه 1964 میلادی اتفاق کوچک ولی محوری در تاریخ محاسبات در کالج دارتموث آشکار شد. ریاضیدانان «جان جی. کیمنی» و «تماس ای. کورتز» که از یک پردازنده مرکزی جنرال الکتریک موسوم به GE-225 استفاده می‌کردند، اولین برنامه را به زبانی که خودشان طراحی کرده بودند اجرا کردند: کد دستورالعمل نمادین همه منظوره مبتدی (BASIC).

البته باید توجه داشت این نخستین زبان برنامه نویسی رایج نبود. این افتخار برای ساخت نخستین زبان برنامه نویسی نصیب COBOL شد که اگر آن زمان در عرصه تجارت حضور داشتید، حتما این ابزار را به کار می‌گرفتید. ولی برای بسیاری از مبتدیان از اواسطه دهه 1960 تا اوایل دهه 1980 میلادی BASIC به عنوان بهترین و کاربردی‌ترین زبان مورد استفاده قرار گرفت.

جذابیت BASIC ناشی از سادگی آن بود. این ابزار که به عنوان یک زبان تفسیری طراحی شده بود، به برنامه‌ها اجازه می‌داد به صورت خط به خط نوشته و جرا شوند. این اتفاق رویکردی بود که به طور عمیق بین مبتدیان برنامه نویسی طنین انداز شد.

این قابلیت دسترسی چراغ راه نسلی از کاربران بد که محاسبات برایشان رشته‌ای دوردست محسوب می‌شد و تا حدودی محرمانه بود. تا قبل از روی کار آمدن BASIC درگیر شدن با رایانه به معنای مبارزه با کارت‌های پانچ دست و پاگیر یا تسلط بر کدهای پیچیده بود. کیمنی و کورتز در اصل الگویمتفاوتی را متصور شدند که در آن رایانه‌ها به عنوان ابزاری برای توده‌ها به کار گرفته می‌شدند و قابلیت آنها فقط مخصوص حوزه مهندسان نبود.

منبع: zdnet.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.