اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

July 20, 2024
12:37 شنبه، 30ام تیرماه 1403
کد خبر: 170216

اخوان بهابادی خبر داد: درآمد ۲۳ هزار میلیارد تومانی دولت از همراه اول/ نرخ موثر افزایش تعرفه شاید ۱۷ درصد باشد/ ۹۱ درصد ترافیک دیتای همراه اول روی LTE است

ICTna.ir – مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام این شرکت علاوه بر ارایه گزارش عملکرد هیات مدیره در سال ۱۴۰۲، به تفصیل درباره تاثیر فیلترینگ روی این شبکه ارتباطی و افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت بین‌الملل روی صورت‌های مالی این اپراتور توضیح داد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مهدی اخوان بهابادی صبح امروز در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام این شرکت با اشاره به سهم بازار ۵۵ درصدی همراه اول از بازار تلفن همراه کشور، تعداد مشترکان این اپراتور را درحال حاضر ۱۰۲ میلیون مشترک شامل ۲۵ میلیون مشترک دائمی و ۷۶ میلیون مشترک اعتباری عنوان کرد.

۹۱ درصد ترافیک دیتای همراه اول روی LTE است

او گفت: تعداد VLR این اپراتور ۷۱ تا ۷۲ میلیون مشترک است و ۹۱ درصد ترافیک دیتای ۴۹ میلیون مشترک دیتای فعال همراه اول سهم LTE است و جمع مشترکین دیتای سه ماهه آن به ۵۷ میلیون می‌رسد.

او، میزان دیتای مصرفی توسط مشترکان همراه اول در سال ۱۴۰۲ را ۷۲۶۴ پتابایت عنوان کرد و که متوسط ترافیک روزانه ۲۳ پتابایت بوده و ۲۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.

اخوان، اولین اپراتور ملی سلامت، اپراتور همراه انرژی، اپراتور لاجستیک هوشمند و هوشمندسازی زنجیره تامین را از کلان پروژه‌های همراه اول در حوزه خدمات سازمانی همراه اول عنوان کرد.

۴۸ هزار سایت 4G و هزار سایت 5G در شبکه همراه اول روشن است

به گفته او، در شبکه همراه اول بیش از ۳۰ هزار سایت 2G، بیش از ۲۵ هزار سایت 3G، بیش از ۴۸ هزار سایت 4G و بیش از هزار سایت 5G روشن است.

مدیرعامل همراه اول گفت: در مرکز تحقیق و توسعه روی توسعه پلتفرم‌‌ها، سرویس‌های دیجیتال و هوشمتدسازی، بومی‌سازی تجهیزات و سامانه‌ها، توسعه زیرساخت بومی نوآوری همراه اول و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع و تجهیز آنها کارهای زیدی صورت گرفته است.

او افزود: در سال گذشته در شش مرکز تماس همراه اول نیز بیش از ۸۰ میلیون تماس از طریق IVR و بیش از ۲۰ میلیون تماس از طریق ۹۹۹۰ صورت گرفته شده است و ۲۸ درصد خدمات همراه اول به صورت غیرحضوری بوده در عین حال خدمات غیرحضوری بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

ترافیک روزانه ۷ هزار ترابایتی روبیکا ۱۰ درصد ترافیک همراه اول را شامل می‌شود

اخوان بهابادی اظهار داشت: درحال حاضر اپلیکیشن همراه من ۵۰ میلیون نصب با ۱۵ میلیون مشترک فعال ماهانه دارد و روبیکا نیز ۲۸ میلیون کاربر فعال ماهانه با ترافیک ۷ هزار ترابایت در روز دارد که قریب به ۱۰ درصد ترافیک عرضه شده همراه اول به مشترکان است.

او افزود: اپلیکیشن ذره‌بین نیز نزدیک به ۱۴۰ میلیون کوئری و شش میلیون کاربر ماهانه فعال دارد و درسا با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نصب ۳۱۲ هزار کاربر فعال ماهانه و اوانو با ۱۰ میلیون نصب ۴۷۰ هزار مشترک فعال ماهانه دارد.

رشد ۲۲ درصدی سود خالص شرکت

این عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران در تشریح دستاوردهای مالی این شرکت از روند رشد درآمد عملیاتی شرکت اصلی به ارزش ۵۱ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ سود خالص شرکت ۶۱۴۰ میلیارد تومان بوده که ۲۲ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

او افزود: روند رشد درآمد خدمات دیتا و پیامک نیز ۵۸ درصد رشد درآمد عملیانی بوده که ۳۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و EPS شرکت نیز برای سال گذشته ۶۹۲ ریال است.

به گفته اخوان بهابادی، درآمد عملیاتی شرکت اصلی ۵۱ هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان با سود خالص ۶۱۴۰ میلیارد تومانی و درآمد عملیاتی تلفیقی ۵۵ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان بوده است.

سهم ۲۳ هزار میلیارد تومانی دولت از درآمدهای همراه اول در سال ۱۴۰۲

او با اشاره به سهم دولت از کسب و کار همراه اول به دلیل پارامترهای مختلف شامل پرداختی به رگولاتوری، سود سهام، مالیات، کمرگ و حق‌السهم دولت گفت: از نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد سال گذشته شرکت که سود سهامداران فقط ۶ هزار میلیارد تومان است، سهم دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان است.

اخوان بهابادی افزود: من فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی بابت سهم دولت از درآمدهای اپراتور رقم بخورد و اگر همراهی دولت اتفاق می‌افتاد و این رقم برای سرمایه‌گذاری در اپراتورها هزینه می‌شد، نتیجه متفاوت بود.
او، تلکو، تکنولوژی‌های دیجیتال (تک‌کو) و سرمایه‌گذاری را از استراتژی پنج ساله آتی گروه همراه اول عنوان کرد که از ماه پیش رو محقق خواهند شد.

فیلترینگ اثر زیادی روی کاهش کیفیت اپراتورها گذاشته است

او در پاسخ به سوال یکی از سهامداران در مجمع درخصوص تاثیر فیلترینگ روی درآمد و کسب و کار همراه اول توضیح داد: زمانی که شرایط امنیتی برای کشور ایجاد شد، اثرگذاری آن با الان کاملا متفاوت است. چهار پنج ماهی این ماجرا در اپراتورها قابل درک بود و هنوز اثرات جانبی آن فراگیر نشده بود اما بعد از آن چند اثر روی سیستم ما می‌گذارد.

اخوان بهابادی افزود: یکی بحث کیفیت سرویس است و گلایه به حق مشترکین از کیفیت اینترنت بخاطر سامانه‌های فیلترینگ کشور است که حجم پردازش فیلترینگ اثر زیادی روی کاهش کیفیت همه اپراتورها گذاشته است.

دو سوم مشترکین همراه اول از فیلترشکن استفاده می‌کنند

او ادامه داد: اثر دوم، بحث فراگیر شدن فیلترشکن‌ها است که تقریبا در شبکه همراه اول قریب به دو سوم مشترکین از فیلترکشن استفاده می‌کنند. اولین تبعات استفاده از فیلترشکن، مشکل امنیتی است که گوشی‌ها را آلوده کرده و سواستفاده کنندگان روی گوشی مشترک بدافزار نصب می‌کنند و با آلوده کردن آنها، هر گوشی به عنوان حمله‌کننده به شبکه ارتباطی کشور به عنوان حمله سایبری عمل می‌کند و هزینه بسیار بالایی را به اپراتورها تحمیل می‌کنند که امنیت را دوباره برقرار کنند.

برنده فیلترینگ، فروشندگان فیلترشکن هستند

مدیرعامل همراه اول توضیح داد: فیلترشکن ریسورسی را در شبکه ما اعمال می‌کند. اپراتورها بخشی از منابع سخت‌افزاری و لایسنی خود را صرف این می‌کنند که مردم با فیلترشکن وصل می‌شوند و تنها برنده آن فروشندگان فیلترشکن هستند.و معتقدیم مشترک بابت هزینه فیلترشکن بسیار بالاتر و چند برابر از درآمد دیتای اپراتورها و خرید بسته اینترنت از مشترکین، می‌پردازد.

او این بازی را دو سر باخت توصیف کرد و افزود: استمرار وضعیت موجود اوضاع را نابسامان‌تر می کند و امیدواریم تدابیری اتخاذ شود.
به گفته او، مسعود پزشکیان، رییس جمهور منتخب عنوان کرده است که در این روند بازنگری می‌کند اما سیاست‌ها باید در دولت دوباره حلاجی و حل و فصل شود تا اثر منفی روی اپراتور نداشته باشد.

اخوان گفت: به غلط گفته می‌شود فیلترشکن‌ها موجب افزایش درآمد اپراتورها می‌شوند که اصلا اینطور نیست و موجب افزایش هزینه‌های ما است.

نرخ موثر افزایش تعرفه شاید ۱۷ درصد باشد

او درخصوص تاثیر افزایش تعرفه اینترنت موبایل نیز توضیح داد: برای افزایش تعرفه مکالمه و اینترنت، مدت زیادی است که از سازمان تنظیم مقررات می‌‌خواهیم این کار را انجام دهند. یک‌بار اواخر سال گذشته برای تعرفه اینترنت بین‌الملل، تغییراتی صورت گرفت که چون افزایش تعرفه اواخر سال بود و حدود یکی دو ماه افزایش تعرفه در اینترنت بین‌الملل را شاهد بودیم، اثر قابل توجهی روی صورت‌های مالی نداشته است.

اخوان بهابادی با اشاره به اینکه این عدد باید خود را در درآمد نشان بدهد نه روی سود، افزود: نصف درآمد دیتای ما امسال نسبت به سال گذشته مشمول افزایش ۳۴ درصد می‌شود و نرخ موثر آن شاید ۱۷ یا ۱۸ درصد باشد.

او درباره اینکه چرا این افزایش تعرفه روی سود نشان داده نمی‌شود، ادامه داد: هزینه‌های شرکت دو هزینه عمده هزینه‌های ارزی و ریالی است که هزینه‌های ارزی با نرخ دلار افزایش می‌یابد و هزینه‌های ریالی هم تابع تورم عمومی کشور است و در چند سال گذشته این رشد درآمد در اپراتورها نسبت به هزینه، نرخ رشد پایین‌تری بوده است.

مدیرعامل همراه اول توضیح داد: همچنین افزایش ۳۴ درصدی نرخ اینترنت بین‌الملل که نصف حجم دیتای مصرفی است، مشمول افزایش تعرفه شد اما نرخ خرید اینترنت از شرکت ارتباطات زیرساخت مشمول دو افزایش تعرفه شد. یکی تغییر تعرفه مصوبه VPLS برای هزینه انتقال بین استان‌های مختلف که ناگهان به دلیل تغییر مدل قیمت‌گذاری، افزایش عجیب غریبی پیدا کرد. مذاکره هم کردیم که از این مصوبه صرف‌نظر کنند اما متقاعد نشدند و ملزم به پرداخت آن هستیم. دیگری هم همزمان افزایش ۳۴ درصدی نرخ تعرفه اینترنت بین‌الملل زیرساخت بود که هزینه‌ها را بسیار افزایش داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.