معرفی گزینههای احتمالی وزارت ارتباطات دولت چهاردهم؛ بیژن عباسیآرند از ایرانسل به وزارتخانه میرود؟
این اولین بار نیست که نام «بیژن عباسیآرند» بهعنوان کاندیدای وزارت ارتباطات مطرح میشود. مدیرعامل ایرانسل یک بار هم در دولت سیزدهم به فهرست گزینههای وزارت ارتباطات راه پیدا کرده بود. تحصیلات مرتبط و مدیریت شرکتهایی تحت کنترل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مهمترین فاکتورهایی است که در انتخاب عباسی آرند بهعنوان گزینه احتمالی وزارت ارتباطات مؤثر است.
عباسیآرند مقطع لیسانس را در دانشگاه شیراز در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل کرده و فوقلیسانس و دکترایش را در رشته مخابرات از دانشگاه تربیت مدرس گرفته است. او از ۱۳۹۰ عضو هیئتعلمی این دانشگاه است.
عباسیآرند پیش از ورود به ایرانسل، مدیرعامل شرکت «صنایع الکترونیک شیراز (صاایران شیراز)» بود. صاایران وابسته به وزارت دفاع است و صاایران شیراز، بهعنوان یکی از شرکتهای تخصصی صاایران، وظیفه تحقیقات، طراحی، تولید و تأمین محصولات و خدمات را در زمینههایی مانند رادار، جنگهای الکترونیک (جنگال)، الکترونیک هوایی و کنترل، الکترونیک سلاح، الکترونیک دریایی، لامپهای مایکروویو و تجهیزات اندازهگیری و اندازهشناسی برعهده دارد.
او اسفند ۱۳۹۷ مدیرعامل اپراتور ایرانسل شد که ۵۱ درصد سهام آن در اختیار شرکت «گسترش الکترونیک ایران» است؛ شرکتی در مالکیت بنیاد مستضعفان و وزارت دفاع.
توسعه زیرساختهای مخابراتی و اصلاح نظام تعرفهگذاری
تیر ۱۴۰۰، در پی پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاستجمهوری، نام عباسیآرند در فهرست گزینههای وزارت ارتباطات مطرح شد. او آن زمان گفته بود چنانچه بهعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم انتخاب شود، توسعه زیرساختها بخش ثابت و همراه همچنین اصلاح نظام تعرفهگذاری در این بخش را از اولویتهایش قرار میدهد.
اصلاح تعرفهها از دغدغههای همیشگی عباسیآرند بوده است؛ او بارها بر لزوم این کار به نفع اپراتورها پافشاری کرده است.
مدیرعامل ایرانسل تأکید کرده بود که چه خودش وزیر ارتباطات دولت سیزدهم باشد، چه فرد دیگری، در کنار این اولویتها و انجام آنها باید فضا را برای توسعه اکوسیستم پلتفرمی و رشد کسبوکارهای نوینی که خدماتمحور هستند، فراهم کند تا درنهایت تحول دیجیتال در کشور محقق شود.
پنج سالی که از مدیریت عباسیآرند بر ایرانسل میگذرد، این اپراتور توجه ویژهای به تحولات و نوآوریهای دیجیتال داشته است اما در همین مدت، اتفاقاتی مانند گرانشدن بستههای اینترنت و حذف بستههای بلندمدت و نامحدود، نارضایتیهایی میان کاربران ایجاد کرده است. باید دید درصورت دستیابی به مقام وزارت، توجه او بیشتر معطوف به کسبوکارها و ذینفعان بزرگ خواهد بود یا درخواست کاربران.