امنیت

اینترنت و شبکه

July 23, 2024
12:30 سه شنبه، 2ام مردادماه 1403
کد خبر: 170435

گوگل از حذف کوکی از کروم منصرف شد

گوگل پس از سال‌ها وعده و وعید برای حذف کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر کروم، اعلام کرد قصد دارد این کدهای کوچک را نگه دارد.

به گزارش ایسنا، این عقبگرد بزرگ، در پی نگرانی‌های تبلیغ‌کنندگان صورت گرفته است که بزرگترین منبع درآمد این شرکت هستند. آنها می‌گویند حذف کوکی‌ها در کروم که محبوترین مرورگر جهان است، توانایی آنها برای جمع آوری اطلاعات برای تبلیغات شخصی سازی شده را محدود کرده و آنها را به پایگاه داده کاربران گوگل وابسته می‌کند.

سازمان رقابت و بازارهای انگلیس هم بر سر این نگرانی که حذف کوکی‌ها، مانع رقابت در تبلیغات دیجیتالی می‌شود، برنامه گوگل را زیر ذره بین برده بود.

آنتونی چاوز، نائب رئیس ابتکار «پرایوسی سندباکس» (Privacy Sandbox) که تحت حمایت گوگل قرار دارد، در یک پست وبلاگ گفت: به جای حذف کوکی‌های شخص ثالث، تجربه جدیدی را در کروم معرفی می‌کنیم که به افراد امکان می‌دهد انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند که در سراسر مرور وب آنها اعمال می‌شود و آنها می‌توانند هر زمان که بخواهند این انتخاب را تنظیم کنند.

گوگل از سال ۲۰۱۹، با هدف اصلی حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث، بر روی طرح «پرایوسی سندباکس» کار کرده تا حریم خصوصی آنلاین را افزایش داده و در عین حال، از کسب و کارهای دیجیتال حمایت کند.

کوکی‌ها، بسته‌هایی از اطلاعات هستند که به وب‌سایت‌ها و تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهند تا کاربران وب را شناسایی کنند و عادت‌های مرور آن‌ها را ردیابی کنند، اما می‌توان از آنها برای نظارت ناخواسته نیز استفاده کرد.

به همین دلیل است که کوکی‌ها به مسئله مهمی برای کشورها تبدیل شده اند. در اتحادیه اروپا، استفاده از کوکی‌ها تحت «مقررات حفاظت از داده‌های عمومی» کنترل می‌شود که تصریح می‌کند ناشران، باید رضایت صریح کاربران را برای ذخیره کوکی‌هایشان دریافت کنند. مرورگرهای محبوب همچنین امکان حذف کوکی‌ها را به خواست کاربر فراهم می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، چاوز گفت: گوگل، با رگولاتورهایی نظیر رگولاتور انگلیس و ناشران و گروه‌های حریم خصوصی در خصوص رویکرد جدید همکاری می‌کند و همزمان، به سرمایه‌گذاری در برنامه «پرایوسی سندباکس» ادامه می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.