هوش مصنوعی

July 23, 2024
12:54 سه شنبه، 2ام مردادماه 1403
کد خبر: 170459

رفع محدودیت استفاده از عینک آفتابی در نسخه جدید فناوری خودران تسلا

ایلان ماسک می‌گوید نسخه بعدی کاملا خودران(Full Self-Driving) به رانندگان اجازه می‌دهد از عینک آفتابی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، نسخه بعدی کامل خودران(FSD) تسلا در هفته‌های اخیر به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است، و به‌روزرسانی جدید ایلان ماسک در آخر هفته نشان می‌دهد که این فناوری دیگر رانندگان را از استفاده از عینک آفتابی باز نمی‌دارد.

به نقل از تسلاراتی، سیستم نظارت بر فناوری کاملا خودران از یک ویژگی نظارت بر راننده استفاده می‌کند که مطمئن شود رانندگان مراقب مسیر و بیدار هستند، اگرچه این سیستم به راننده اجازه نمی‌دهد از عینک آفتابی استفاده کند. ماسک در پاسخ به یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس که در روز شنبه از استفاده نکردن از عینک آفتابی هنگام استفاده از فناوری کاملا خودران شکایت کرده بود، نوشت که این مشکل در نسخه ۱۲.۵ برطرف خواهد شد و بسیاری از کاربران از آن قدردانی کردند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که تسلا قصد دارد از چه زمانی استفاده از این نسخه را آغاز کند.

ماسک در ابتدا گفت که نسخه ۱۲.۵ در اواخر ماه ژوئن عرضه خواهد شد و بسیاری منتظر به‌روزرسانی هستند زیرا انتظار می‌رود در نهایت فناوری کاملا خودران به سایبرتراک(Cybertruck) برسد. اگرچه هدف عرضه اواخر ژوئن از دست رفته است، ماسک تعدادی از بهبودهای دیگر در نسخه را خاطرنشان کرده است و همچنین در روز پنجشنبه بیان کرد که نسخه در واقع آماده رسیدن به سایبرتراک پس از استقرار بود.

او همچنین در این ماه گفته است که FSD Supervised v۱۲.۵ در نهایت با مجموعه نرم افزارهای شهری و بزرگراهی ادغام خواهد شد، همانطور که پیش از این کار با نسخه ۱۱ انجام شده، اگرچه ظاهرا با ورود نسخه ۱۲ در مقطعی در این مورد عقب‌نشینی شد.

تسلا اوایل ماه جاری عرضه فناوری کاملا خودران نسخه ۱۲.۴.۳ را برای برخی از مشتریان آغاز کرد، پس از اینکه عرضه نسخه‌های قبلی به دلیل سطح بسیار پایین مداخلات به تعویق افتاد و پس از اینکه شرکت اساسا عرضه نسخه ۱۲.۴.۲ را متوقف کرد.

ماسک در جلسه سالانه سهامداران تسلا در ماه گذشته توضیح داد که هر چه مداخلات کمتر باشد، آزمایش نسخه‌ها در برابر یکدیگر برای دیدن اینکه کدام یک بهترین عملکرد را دارند دشوارتر می‌شود و سپس، همانطور که قبلا گفتم، در واقع بهبود می‌یابد، با بهتر شدن سیستم، تشخیص اینکه کدام مدل هوش مصنوعی بهتر است، سخت‌تر می‌شود، زیرا اکنون می‌دانید، هزاران مایل بین مداخلات فاصله وجود دارد.

چگونه در سریع‌ترین زمان ممکن بفهمیم کدام مدل هوش مصنوعی بهتر است؟ و هنگامی که این مدل‌های مختلف هوش مصنوعی را می‌سازید، بدیهی است که آنها فوق‌العاده قطعی نیستند، بنابراین ما یک مدل جدید داریم که یک مشکل را حذف می‌کند اما مشکل دیگری ایجاد می‌کند. بنابراین ما سعی می‌کنیم این مشکل را با ترکیبی از شبیه‌سازی، آپلود مدل‌ها و اجرای آنها در حالت سایه حل کنیم.

در واقع به نوعی مفید است که همه افراد نسخه کاملا خودران را ندارند، زیرا می‌توانیم آن را در حالت سایه اجرا کنیم و ببینیم، این مدل جدید در مقایسه با کاری که کاربر انجام می‌دهد چه می‌کند؟

بنابراین از آنجایی که ما میلیون‌ها خودرو داریم که می‌توانیم با آنها این کار را انجام دهیم، این به ما یک دلتا بین آنچه که مدل هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده و کاربر انجام خواهد داد، ارائه می‌دهد. اگر به نوعی خطاهای بین آنها را جمع‌آوری کنید، می‌توانید ببینید یک پشته خطای بزرگ‌تر از این مدل در مقابل آن مدل وجود دارد.

اما این بزرگترین محدودیت در حال حاضر است. این آموزش نیست، داده نیست، در واقع مدل‌های هوش مصنوعی را آزمایش می‌کند و سپس کشف راه‌های هوشمندانه برای فهمیدن اینکه آیا یک مدل جدید بهتر است یا نه. مثل اینکه یک نوع تقاطع خاص وجود دارد که دشوار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.