اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

July 24, 2024
12:39 چهارشنبه، 3ام مردادماه 1403
کد خبر: 170492

فعالان صنعت ICT:‌ وزیر ارتباطات فرابخشی باشد و یک قدم برای رفع فیلترینگ بردارد

ICTna.ir – فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم باید نگاه فرابخشی داشته باشد و بتواند حداقل یک قدم برای رفع فیلترینگ پلتفرم‌های مختلف در کشور بردارد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در نشست تخصصی با عنوان ویژگی‌های وزیر شایسته و اولویت‌ّای وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم، سهیل مظلوم، یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم به تشریح فرایند و مسیر انتخاب کاندیداهای نهایی برای ارایه به شورای راهبردی انتخاب اعضای کابینه پرداخت و گفت: وزیر ارتباطات آینده باید به توان و دانش بخش خصوصی اعتماد کند و می‌تواند تمامی امور اجرایی را به شرکت‌های خصوصی بسپارد و خود کار سیاست‌گذاری و نظارت را برعهده داشته باشد.

فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز معتقد است نباید اولویت‌های وزیر ارتباطات به قدری زیاد باشد که دیگر اولویتی در میان سایر کارها برایش وجود نداشته باشد.

او گفت: همه باید پس از انتخاب وزیر ارتباطات، به او هم کنند و هم از او مطالبه‌گری داشته باشند.

مهرداد میراسماعیلی، مدیرعامل ارگ تلکام نیز با ارایه گزارشی از وضعیت مالی اپراتورهای ارتباطی کشور نسبت به کاهش حجم درآمد و سرمایه‌گذاری آنها به واسطه شرایط ایجاد شده انتقاد و عنوان کرد: اقتصاد صنعت ICT کشور به شدت کوچک شده و تا زمانی که استراتژی و راهکاری برای آن اندیشیده نشود، هیچ‌کس نمی‌تواند دستاورد چندانی داشته باشد.

به گفته او، ایجاد رقابت‌پذیری در صنعت ICT با آزادسازی قیمت‌ها و برجسته‌سازی ضررهای اقتصادی فیلترینگ از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی هستند.

پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان نیز در این نشست گفت: هر کسی وزیر ارتباطات می‌شود، باید برای رفع فیلترینگ یک قدمی بردارد و حداقل یک پلتفرم هم رفع فیلتر شود. ضمن اینکه باید آرای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه شفاف شود.
او همچنین افزود: پهنای باند کشور درحال حاضر در انحصار یک شرکت است که باید برطرف شود و در بخش پهنای باند بین‌الملل و ترانزیت استانی باید رفع انحصار صورت بگیرد و از نظر کیفی و کمی هم، نباید به یک اپراتور وابسته بود.

مهدی روحانی‌نژاد، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این نشست گفت: انتخاب وزیر ارتباطات از بخش خصوصی ممکن است تنها منجر به طرح آمال و آرزوهای او شود و وقتی فرد نمی‌تواند کاری انجام دهد، دغدغه‌ها، آمال و آرزوهایش به وزیر بعدی منتقل می‌شود و ناامیدی ایجاد می‌شود.

او افزود: بهتر است وزیر جدید اهداف مشخصی داشته باشد تا اینکه بخواهد با چندین آرزوی مختلف، همه را راضی نگه دارد. این کار عملا امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه درحال حاضر دولت جدید با تضاد بین دولت و مجلس نیز مواجه است و این درحالی بود که در دولت رییسی همراهی مجلس وجود داشت و مهم است وزیر قدرت تعامل داشته باشد.

به گفته روحانی‌نژاد، قدرت تعامل، مهمترین رویکرد وزیر ارتباطات جدید باید باشد و بتواند با حاکمیت تعامل داشته باشد چراکه جنگ و جدال به نتیجه نمی‌رساد.

یکی از مدیران عامل شرکت‌های UNSP نیز در این نشست توصیه کرد دولت جدید هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در زیرساخت انجام ندهد و فیبر نوری در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود چراکه درحال حاضر کیفیت بد اینترنت بخاطر شرکت ارتباطات زیرساخت است.

او همچنین از موافقت دولت برای مذاکره بخش خصوصی با استارلینک خبر داد و گفت: از آنها خواسته شده تا مذاکرات را شروع کنند تا حداقل‌ها درست شود.

سادینا آبائی، یکی دیگر از اعضای کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم گفت: در حوزه ICT با حل مشکل فیلترینگ، حال مردم خوب می‌شود.

او ابراز امیدواری کرد وزیری انتخاب شود که حرف‌های مردم را طبقه‌بندی و روی آنها برنامه‌ریزی‌کند و به رییس جمهور پاس گل دهد.

آبائی با بیان اینکه حل مساله فیلترینگ دست وزیر ارتباطات نیست، اظهار داشت: وزیر یک رای دارد اما رییس‌جمهور با حضور شش وزیر در کمیته تعیین مصادیق، شش رای دارد. درحالی‌که وزیر ارتباطات است که باید جوابگوی تمام مردم باشد.

او، کاهش تعدد مراکز تصمیم‌گیری برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و هماهنگی ذهنی با نسل Z را از مهمترین اقداماتی عنوان کرد که وزیر ارتباطات جدید باید در دستور کار قرار دهد.

داود ادیب، یکی دیگر از اعضای کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم نیز در این نشست پیشنهاد کرد: مولدسازی دارایی‌های مازاد وزارت ارتباطات، برقراری ارتباط منطقی، صحیح و عقلایی با شرکت مخابرات ایران، ایجاد ستاد حمایت از فریلنسینگ، توسعه کیفی و کمی منطقه پیام و صادرات محصولات فناورانه در دستور کار وزارت ارتباطات دولت جدید قرار بگیرد.

باقر صمدی، مدیرعامل شرکت آسان پرداخت نیز در این نشست گفت: ‌وزیر ارتباطات باید یکی از بلند قدترین وزرای کابینه باشد که جامعه حاکمیت آن را بپذیرند.

او با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات باید مورد قبول باشد، خوب تحلیل کند، منطق خود را به کرسی بنشاند و اجماع‌ساز باشد، تاکید کرد: او باید رویکرد فرابخشی و تجربه فعالیت در بخش خصوصی را نیز داشته باشد تا بتواند به اثر تصمیم‌گذاری‌های خود آگاه باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.