تلفن همراه

خبر اول

گوشی

July 24, 2024
12:56 چهارشنبه، 3ام مردادماه 1403
کد خبر: 170496

ثبت سفارش موبایل متوقف شد

منبع: Tasnim

در حالی که از پنج ماه گذشته تخصیص ارز مرتبط با ثبت سفارشهای اسفتد ۱۴۰۲ در حالت تعلیق بوده، به تازگی ثبت سفارشهای جدید واردات تلفن همراه نیز متوقف گردیده است.

بازار تلفن همراه ناشی از اثر گذاری هم زمان برخی عوامل منفی در وضعیت نابسامانی به سر میبرد. طبق بررسی های انجام شده ثبت سفارشهای موبایل زیر 600 دلار به تخصیص ارز منتهی نشده است و عرضه فعلی کالا به بازار بر اساس کالاهای ترخیص شده در گذشته انجا می‌شود. بر اساس اعلام گمرک ایران واردات تلفن همراه نسبت به 4 ماه ابتدایی سال 1402 به لحاظ حجم واردات نزدیک به 30 درصدی (حدود 1 میلیون دستگاه) کاهش یافته است. نکته جالب توجه اینکه تخصیص ارز برای رویه واردات در مقابل صادرات خود که تنها شامل موبایل لوکس بالای 600 دلار می‌شود بدون معطلی در صف تخصیص انجام میشود. قسمت عمده واردات مربوط به کالای بالای 600 دلار مربوط به ایفون 13 رفرش میباشد.

از سوی دیگر تغییرات پی در پی سود بازرگانی تلفن همراه بر اساس مقررات و ضوابط دولت و مجلس بازار را در حالت بلاتکلیفی نگه داشته و زیان قابل توجهی به فعالان این حوزه وارد کرده است.

در تازه ترین تحول نیز به تازگی ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی متوقف شده است. در پیام سامانه جامع تجارت اعلام شده که صرفا برای کد تعرفه های اعلام شده توسط وزارت صمت امکان ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی امکان پذیر است.

تغییردقیقه90ضوابط تجاری؛واردات موبایل صرفاًازطریق تولیدی‌ها؟

به نظر میرسد این توقف ثبت سفارش مرتبط با اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت باشد که در ان ثبت سفارش تلفن همراه به صورت cbu صرفا برای واحدهای تولیدی لحاظ شده بود. برخی کارشناسان اعلام کرده بودند که این تغییر به صورت مقطعی بوده و اعمال نخواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.