تلفن همراه

گوشی

July 24, 2024
17:23 چهارشنبه، 3ام مردادماه 1403
کد خبر: 170544

رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران: تک‌نرخی شدن ارز بازار موبایل را شفاف می‌کند

منبع: Peivast

ارز اختصاص داده شده به موبایل دو نرخی است؛ به گفته رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران، ارز دو نرخی باعث فساد می‌شود؛ اگر ارز تک‌نرخی باشد هر بازرگان به هر اندازه‌ای که تمایل داشته باشد،‌ واردات انجام می‌دهد. رئیس انجمن موبایل ایران نیز موافقت انجمن برای تخصیص ارز تک‌نرخی به واردکنندگان موبایل را اعلام کرد.

حسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران در نشست «ایجاد شفافیت در بازار تلفن همراه» با اشاره به اهمیت ارز تک‌نرخی در حوزه موبایل گفت: ارز دو نرخی باعث فساد در همه حوزه‌ها و همچین موبایل می‌‌شود. اگر بتوانیم یک سامانه‌ شفافی را داشته باشیم که ارز از سمت صادرکننده به شکلی به فروش رود که نزدیک به نرخ واقعی ارز در کشور باشد و خریدش هم از سمت واردکننده نزدیک به نرخ واقعی ارز باشد، کمترین فساد ایجاد می‌شود.

به گفته حسینی اگر این مسئله در ارز حل شود،‌ با رقابتی که در بازار وجود دارد، قیمت تلفن همراه کاهش پیدا می‌کند. او درباره افزایش قیمت موبایل گفت: از ۱۰ خرداد تا ۱۰ تیر ماه ارزیابی در قیمت‌های موبایل انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که یک‌سری از موبایل‌ها با ارز زیر ۶۰۰ دلار وارد شده بودند، اما در بازار حدود ۲۰ درصد گران‌تر از واردات با ارز آزاد فروخته می‌شدند. دلیل این موضوع سیاست‌های غلطی است که از لحاظ تخصیص ارز یا نرخ ارز اتفاق افتاده بود.

مهدی اسدی، رئیس انجمن موبایل ایران هم اعلام کرد که انجمن موبایل با تک‌نرخی شدن ارز تخصیصی به موبایل مخالفتی ندارد و این موضوع به شفافیت بازار کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران با تاکید بر اهمیت شفافیت در بازار موبایل گفت: ما به دنبال شفافیت هستیم که چه شرکت‌هایی به چه مقدار ارز دریافت کرده‌اند. سال ۱۳۹۶ حاکمیت، بازرگانان را سمت واردات هدایت کرد اما متاسفانه در حدود یک سال اخیر الگوریتم تخصیص ارز این روند را بر هم ریخت.

در همین خصوص، مهدی اسدی، رئیس انجمن موبایل ایران توضیح داد: ما برای مسعود پزشکیان نامه‌ای در راستای ایجاد شفافیت و حل مسائل این حوزه ارسال کردیم اما متاسفانه عده‌ای به آن نگاه سیاسی داشتند. نامه مطالبات صنفی ما بود، زیرا از سال ۱۴۰۰ به بعد هیچ آماری از شرکت‌ها و ارز تخصیص‌یافته به آنها از سمت دولت منتشر نشده است، درحالی که قبل از سال ۱۴۰۰ این آمار در اختیار ما قرار داشت. ما دنبال منافع ملی و صنفی هستیم. امیدواریم در دولت جدید روند شفافیت به سه سال قبل برگردد تا شرکت‌ها بدانند در چه شرایطی ارز دریافت می‌کنند.

واردات ۵۰۰ میلیون دلار آیفون ۱۴ و ۱۵
در ادامه اسدی درباره ممنوعیت واردات آیفون گفت: سال گذشته حدود ۵٠٠ میلیون دلار آیفون ١۴ و ١۵ به صورت غیررسمی وارد شد و ارز آن، به صورت غیررسمی با حساب‌های یکبار مصرف خارج شد. دولت از واردات آیفون۱۳ سه تا چهار هزار میلیارد سود دریافت کرده است، اگر ممنوعیت از بین برود به نفع خود دولت نیز است.

حسین سادات حسینی، رئیس کمیسیون موبایل اتاق اصناف ایران نیز ادامه داد: ممنوعیت و در نتیجه قاچاق آیفون طرح رجیستری را شکست داد.

او درباره موضوع نامه نمایندگی اشاره کرد: هیچ شرکتی در ایران نامه نمایندگی هیچ برندی را ندارد، در نتیجه موضوع نامه نمایندگی مفهومی ندارد. از سال ۱۳۹۶ هیچ برند خارجی در کشور نمایندگی ندارد و خدمات پس از فروش هم از سمت شرکت‌‌های خارجی ارائه نمی‌شود. در نتیجه موضوع نامه نمایندگی مردود است و با وجود هزار ۲۰۰ واردکننده، شرکت‌ها نمی‌توانند به این بهانه ایجاد انحصار کنند.

حبیب‌اله اسدی، نائب رئیس انجمن موبایل ایران درباره تغییر نام انجمن واردکنندگان موبایل به انجمن موبایل توضیح داد: دلیل اصلی تعییر نام این بود که تصمیم‌گیری در حوزه موبایل در یک انجمن واحد اتفاق بیفتد. تا قبل از این انجمن موبایل در حوزه واردکنندگان تصمیم‌گیری داشت اما الان با حفظ حقوق مصرف‌کننده تصمیمات در حوزه تولید و واردات همسو انجام می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.