خبر اول

گوشی

July 25, 2024
20:54 پنجشنبه، 4ام مردادماه 1403
کد خبر: 170568

جهرمی: ممنوعیت واردات آیفون در دولت چهاردهم بازنگری می‌شود

منبع: Digiato

وزیر سابق ارتباطات معتقد است دغدغه ممنوع‌کنندگان واردات آیفون غلط نیست ولی اعمال محدودیت مسئله را حل نمی‌‌کند.

«محمدجواد آذری‌جهرمی»، وزیر سابق ارتباطات، نیمه شب دیشب و در گفت‌وگوی زنده‌ای در شبکه «ایکس» (توییتر سابق) و در اسپیس میز ایران رضا رشیدپور، از بازنگری درباره ممنوعیت وارد آیفون‌های رده بالا در دولت چهاردهم خبر داد. البته او تصریح کرد که نمی‌تواند به‌طور قطع بگوید این ممنوعیت برداشته می‌شود؛ چراکه تصمیم‌گیری در این باره بر عهده وزارت صمت است.

آذری‌جهرمی گفت که در دوره وزارت او هم فشارهایی برای ممنوعیت واردات این موبایل‌ها بوده اما دولت «با نامه‌نگاری‌ها و توجیهات نگذاشت این اتفاق بیفتد».

او استدلال‌های موافقان این محدودیت را ارزبری به نفع درصد کمی از مردم، بالا بودن میزان تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه و مقابله اقتصادی با آمریکا برشمرد.

وزیر سابق ارتباطات تصریح کرد که «نمی‌گویم این دغدغه‌ها غلط است و باید به آن‌ها پاسخ داده شود اما اعمال محدودیت هیچ مسئله‌ای را حل نکرده است».

آذری‌جهرمی گفت: «اکثر دوستانم که آیفون ۱۴ و ۱۵ دارند، یک کد زده‌اند و نهایتاً با اینترنت 3G دارند از آن استفاده می‌کنند. اینطور عملاً سیستم رجیستری را هم دور زده‌اند و هزینه مالیات و عوارض ورودی را نمی‌دهند و واردات از بازار غیررسمی انجام می‌شود.»

او تصور ارزبری بالای واردات این گوشی‌ها را هم به دلیل شفاف‌شدن بازار به دنبال اجرای پروژه رجیستری دانست و توضیح داد: «اگر کل واردات به کشور رسمی بشود و قاچاق وجود نداشته باشد، آن‌وقت می‌بینید که ارز واردات گوشی عدد بالایی هم نیست.»

وزیر سابق ارتباطات ادامه داد: «شما که نمی‌توانید بازار موبایل را به واسطه اجرای پروژه رجیستری و شفاف‌شدنش تنبیه کنید و ارز کمتری بدهید.»

او درباره استدلال موافقان ممنوعیت واردات مبنی بر آمریکایی و لوکس‌بودن این کالاها گفت: «مگر در سامسونگ قطعات آمریکایی نیست؟ مگر در لپ‌تاپ و سرور قطعات آمریکایی نیست؟ حالا شما ممنوع کنید. یک اکوسیستم توسعه‌ اپلیکیشنی که نرم‌افزار می‌نویسد، کلا از کار بیکار می‌شود.»

آذری‌جهرمی درباره پیامدهای این ممنوعیت یادآور شد: «این کار دغدغه‌های شما را برطرف نمی‌کند؛ ضمن اینکه پروژه رجیستری را هم به ضد خودش تبدیل می‌کند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.