اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 26, 2024
12:59 جمعه، 5ام مردادماه 1403
کد خبر: 170582

گوگل بهترین موتور جستجو و تیک‌تاک برترین شبکه اجتماعی از نگاه کاربران آمریکایی

منبع: Peivast

نتایج مطالعه‌ای که به بررسی شاخص رضایت مصرف‌کننده آمریکایی (ACSI) از شبکه اجتماعی و جستجو در سال ۲۰۲۴ پرداخته است، نشان می‌دهد که سطح رضایت مصرف‌کنندگان از وبسایت‌های موتور جستجو و اطلاعاتی با نمره کلی ۸۰ از ۱۰۰ در یک ثبات کلی به سر می‌برد. در بخش شبکه‌های اجتماعی اما میانگین کلی در سومین سال متوالی نیز با رشد یک درصدی به امتیاز ۷۴ رسیده است. در بخش موتور‌های جستجو گوگل با نمره رضایت ۸۱ پیشتازی می‌کند و تیک‌تاک با عملکرد فوق‌العاده گوی سبقت را از یوتیوب ربوده است.

گزارش امسال که با مشارکت ۸ هزار و ۹۴۰ نفر انجام گرفته است، نشان می‌دهد که نام‌های بزرگ صنعت جستجو و شبکه‌های اجتماعی همگی وضعیت قبلی خود را حفظ کرده و یا نمره رضایت بهتری دارند. با این حال با توجه به نقش فزاینده هوش مصنوعی در ارائه محتوا و تبلیغات، شرکت‌ها باید در کنار استفاده از این فناوری، حریم خصوصی کاربران را تضمین کنند.

عملکرد جالب توجه بینگ و یاهو در عین پیشتازی گوگل
این گزارش نشان می‌دهد که گوگل همچنان از لحاظ شاخص رضایت مصرف‌کنندگان بهترین وضعیت بازار جستجو را با نمره ۸۱ و رشد یک واحدی دارد. این شرکت همچنین در زمینه هدایت، رندر داخل دستگاه، سرعت، محتوا، کیفیت اپلیکیشن موبایلی و اعتبار اپلیکیشن موبایلی نیز بهترین بازار است.

پس از گوگل موتور جستجوی داک‌داک‌گو (DuckDuckGo)، از جمله فعالان متمرکز بر حریم خصوصی، با نمره ۷۹ در جایگاه دوم است. رتبه سوم و چهارم نیز به ترتیب با نمره ۷۷ و ۷۶ به بینگ و یاهو تعلق دارد.

بینگ و یاهو از لحاظ امتیاز ACSI، در گزارش امسال بهترین عملکرد را در ۱۲ سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد قابلیت‌های جدیدی که از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد جستجو استفاده می‌کنند، احتمالا به بهبود هرچه بیشتر تجربه مشتری منجر می شوند. بینگ و یاهو هردو در سالی که گذشت (۲۰۲۳) تغییرات بزرگی را در پلتفرم‌های خود رقم زده و به ویژه از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی رونمایی کردند.

موتور جستجوی بینگ، متعلق به مایکروسافت، براساس یکی از برآورد‌ها در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، سهم خود از بازار آمریکا را به شکل قابل توجهی افزایش داده و از ۶.۳۵ درصد به ۷.۸۷ درصد رسانده است.

برای اولین بار، تیک‌تاک پیشتاز شبکه‌های اجتماعی است
تیک‌تاک در سالی گذشت رشد ۷ درصدی را از لحاظ شاخص ACSI تجربه کرد و حالا با امتیاز ۷۹ پیشتازی بازار را از یوتیوب، پلتفرم تحت مالکیت گوگل، ربوده است.

شبکه اجتماعی تحت مالکیت تنسنت چین در حالی رضایت کاربران آمریکایی را جلب کرد هاست که با خطر ممنوعیت در این کشور روبرو است.

پلتفرم‌های تحت مالکیت متا نیز در سالی که گذشت عملکرد خوبی را به ثبت رسانده‌اند. اینستاگرام با رشد ۴ درصد به امتیاز ۷۶ دست یافت و فیسبوک نیز پس از جهش ۵ درصدی به امتیاز ۶۹ رسید.

با اینکه فیسبوک در عین جهش ۵ درصدی همچنان در پایین‌ترین سطوح در میان شبکه‌های اجتماعی قرار دارد، اما عملکرد خوب اینستاگرام این پلتفرم را در یک قدمی تیک‌تاک قرار داد.

لینکدین نیز با رشد یک درصدی هم تراز اینستاگرام و جلوتر از پینترست قرار می‌گیرد. پینترست با یک ریزش ۴ درصدی به امتیاز ۷۴ سقوط کرد. اکس (توییتر سابق)، شبکه اجتماعی تحت مالکیت ایلان ماسک، پس از دو سال بهبود وضعیت خود حالا در همان وضعیت پیشین با نمره ۶۹ در کنار فیسبوک در کف رده‌بندی شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. آخرین رتبه در میان پلتفرم‌های اجتماعی نیز متعلق به اسنپ‌چت با سقوط ۳ درصدی و امتیاز ۶۸ است.

براساس این گزارش در مجموع صنعت شبکه‌های اجتماعی کمی از لحاظ مسیریابی در سایت و سرعت بارگیری، تازگی محتوا و مرتبط بودن آن، سرعت بارگذاری و پخش عکس و ویدیو و اپلیکیشن‌های موبایلی بهبود یافته است. با این حال تغییراتی را در حوزه حریم خصوصی و تبلیغات شاهد هستیم. حریم خصوصی امتیاز ۷۳ را حفظ کرد و همچنان وضعیت خوبی در نگاه کاربران ندارد. در بخش تبلیغات نیز معیار‌هایی مثل اعتمادپذیری تبلیغات (۶۷) و ارتباط شخصی تبلیغات (۶۶) از نگرانی‌های ویژه کاربران به حساب می‌آیند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.