امنیت

فناوری اطلاعات

July 26, 2024
15:21 جمعه، 5ام مردادماه 1403
کد خبر: 170600

مالزی خواستار جبران خسارت قربانیان اختلال سایبری شد

منبع: ایسنا

وزیر دیجیتال مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد از شرکت‌های فناوری جهانی مایکروسافت و کراود استرایک (CrowdStrike)، خواسته است جبران ضرر شرکت‌هایی که از اختلال فناوری جمعه گذشته آسیب دیدند را مد نظر قرار دهند.

به‌روزرسانی معیوب نرم افزار شرکت امنیت سایبری کراود استرایک، جمعه گذشته، باعث از کار افتادن رایانه‌های ویندوز شد و خدمات اینترنتی در سطح جهانی را مختل کرد و صنایع مختلف از خطوط هوایی گرفته تا بانک‌ها و بخش درمانی را زمین‌گیر ساخت. مایکروسافت شنبه هفته جاری اعلام کرد حدود ۸.۵ میلیون دستگاه ویندوز در نتیجه این اتفاق، از کار افتادند. خدمات صنایع مختلف اواخر روز جمعه به تدریج به وضعیت عادی برگشتند اما شرکت‌ها همچنان با تاخیرات پیش آمده در سفارش‌ها و پروازهای لغو شده و مسائل دیگر، دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق هشداری که «کراود استرایک» به مشتریانش ارسال کرد، نرم افزار «فالکون سنسور» این شرکت، باعث از کار افتادن ویندوز مایکروسافت و نمایش صفحه آبی شده که به طور غیررسمی، به عنوان «صفحه آبی مرگ» شناخته می‌شود.

گوبیند سینگ دئو، وزیر دیجیتال مالزی به خبرنگاران گفت: پنج سازمان دولتی و ۹ شرکت فعال در بخش هواپیمایی، بانکی و درمانی در میان شرکت‌هایی بودند که فعالیتشان در مالزی بر اثر این اختلال جهانی، فلج شد.

گوبیند گفت: با نمایندگان مایکروسافت و کراود استرایک برای دریافت گزارش کامل درباره این واقعه، دیدار کرده و از این شرکت‌ها خواسته است اقداماتی را برای اجتناب از تکرار اختلال در پیش بگیرند.

وی اظهار کرد: از این شرکت‌ها خواسته است خسارت یا ضرر شرکت‌ها از این اختلال را بررسی کنند و ببینند تا چه حدی قادر هستند برای حل مسئله به آنها کمک کنند و در ادامه افزود:‌دولت هر جا که امکان پذیر باشد در برابر این درخواست‌ها مساعدت نشان خواهد داد.

با این حال، میزان خسارت به بار آمده هنوز مشخص نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل شرکت «کپیتال ای» که اپراتور شرکت هواپیمایی ارزان قیمت «ایر آسیا» است، روز سه شنبه گفت: ایرلاین‌های خسارت دیده از این اختلال فناوری اطلاعات، در خور آن هستند که خسارتشان جبران شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.