لبه تکنولوژی

July 26, 2024
21:46 جمعه، 5ام مردادماه 1403
کد خبر: 170616

پیش‌بینی‌های متخصصان درباره ۲۰ فناوری ترند سال ۲۰۲۴

منبع: Peivast

هوش مصنوعی از خبرساز‌ترین و مطرح‌ترین فناوری‌هایی است که در سال ۲۰۲۴ همچنان پیشتاز حوزه فناوری خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره هوش مصنوعی تمرکز تنها بر قابلیت‌ها و امکانات این فناوری نیست و محدودیت‌ها و چالش‌های آن نیز محل بحث است.

۲۰ عضو شورای فناوری فوربز پیش‌بینی‌های خود را در مورد ابزارها و روندهای برتر در حال ظهور و گسترش در سال ۲۰۲۴ و همچنین چگونگی تاثیر این پیشرفت‌ها بر نحوه زندگی و کار به اشتراک گذاشته‌اند که در ادامه به ان می‌پردازیم.

هوش مصنوعی، هوش مصنوعی مولد، مشتری ۳۶۰، اتوماسیون، امور مالی غیرمتمرکز، سیستم‌های پرداخت فوری، محاسبات کوانتومی و دوقلوهای دیجیتال از جمله ۲۰ ابزار فناوری ترند سال ۲۰۲۴ است که متخصصان در رابطه با این موضوعات نظرات و پیش‌بینی‌های خود را ارائه کردند.

۱- هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همچنان یک موضوع رو به رشد خواهد بود. سازمان هایی که طراحی و انطباق مدل کسب‌وکار را بر اساس داده‌های هوش مصنوعی انجام نمی‌دهند به طرز قابل توجهی از رقبا عقب خواهند افتاد. در اصل، داده‌ها پادشاه کسب‌وکارها است. این چیزی است که نوآوری را تقویت می‌کند. اگر یک شرکت خواهان تمایز رقابتی است، باید از داده‌های منحصر به فرد خود استفاده کند نه فقط آنچه که به آسانی در اینترنت در دسترس است.

۲- هوش مصنوعی مولد
ما در سال ۲۰۲۴ همچنان چیزهای زیادی در مورد هوش مصنوعی مولد خواهیم شنید، زیرا این مخرب‌ترین فناوری از زمان ظهور اینترنت است. در حالی که سال ۲۰۲۳ سال خلق و آزمایش هوش مصنوعی بود، ۲۰۲۴ سالی خواهد بود که سازمان‌ها عملا هوش مصنوعی را در فرآیندها و فعالیت‌های خود به کار می‌گیرند و آن را فراتر از یک شعار بازاریابی به یک راه‌حل ارزشمند که بهره‌وری و نوآوری را هدایت می‌کند، ارتقا می‌دهند.

۳- AI Plus
در سال ۲۰۲۴، ما چیزهای زیادی را خواهیم دید که می‌توان آن را «AI plus» نامید. هوش مصنوعی به علاوه امنیت و علم داده، موجب افزایش مهارت‌های فناوری پایه از طریق کاربردهای موثر هوش مصنوعی می‌شود. مجموعه مهارت‌های هوش مصنوعی با کسب تخصص در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای مشکلات فناوری خود، از جایگاه ویژه‌تری برخوردار خواهند شد. این نشان دهنده یک تغییر از پذیرش هوش مصنوعی به بلوغ هوش مصنوعی است.

۴- مشتری ۳۶۰
مشتری ۳۶۰ یک روند برتر خواهد بود. بهره‌برداری از داده‌ها هسته‌ای است و پس از آن لایه‌بندی هوش مصنوعی در بالای داده‌ها برای درک و شناخت کامل مشتری شما قرار دارد. هر تیمی در سراسر شرکت به اطلاعات مربوط به یک مشتری، از طریق سوالی که در وبسایت پرسیده می‌شودکه در واقع «منبع واحد حقیقت» است دسترسی خواهد داشت.

۵- اتوماسیون

اتوماسیون در سال ۲۰۲۴ در مرکز کسب‌وکارها قرار خواهد گرفت، زیرا انتظار می‌رود تیم‌های IT کارهای بیشتری را با صرف انرژی و هزینه کمتر انجام دهند. این مورد را در میز راهنمای IT خواهیم دید. اگر کسب‌وکارها تعداد حوادث را کاهش دهند، حجم بلیت‌هایی که به میز خدمات می‌رسد کاهش می‌یابد و موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و زمان را به کاربران بازمی‌گرداند. ما همچنین شاهد تمرکز فروشندگان روی خدمات مشتری شخصی خواهیم بود.

۶- حفاظت از داده‌های استفاده شده توسط هوش مصنوعی مولد
با گسترش استفاده هوش مصنوعی مولد، امنیت سایبری موثر حتی ضروری‌تر می‌شود. در بسیاری از موارد، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مولد یا به داده‌های اختصاصی شرکت توسعه‌دهنده برنامه یا داده‌هایی که مستقیما از کاربران تولید می‌شود، بستگی دارد. با انتقال پردازش به لبه، داده‌های حساس را می‌توان در منبع تجزیه و تحلیل کرد تا در مرکز داده، جایی که خطر نقض امنیت بیشتر است.

۷- عوامل اختصاصی هوش مصنوعی
اکنون که شرکت‌ها برنامه‌های اساسی هوش مصنوعی را بررسی کرده‌اند، شاهد معرفی عوامل اختصاصی هوش مصنوعی برای مدیریت تمام ابزارهای این فناوری خواهیم بود که یک شرکت در سراسر سازمان مستقر کرده‌ است. این عوامل‌ مستقل، بین انسان‌ها و ابزارها مجهز به قابلیت صحبت کردن جریان‌های کاری را ساده می‌کند و موجب برقراری ارتباطی کاملا جدید میان انسان‌ها با همکارانشان و هوش مصنوعی می‌شود.

۸- بازاریابی فریبنده درباره هوش مصنوعی
هوش مصنوعی قرار است در هر چیزی که ما استفاده می‌کنیم به بازار عرضه شود، به عنوان مثال، هوش مصنوعی ممکن است در طراحی، بازاریابی یا فروش یک محصول استفاده شود، اما در خود محصول نه. «هوش مصنوعی توربو» جدید خواهد بود. یک اصطلاح بازاریابی رایج در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که به معنای واقعی کلمه هیچ معنایی نداشت.

۹- امور مالی غیرمتمرکز

در سال ۲۰۲۴، بسیاری از مردم ممکن است در مورد روش‌های جدید مدیریت پول با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای که مجموعا «مالی غیرمتمرکز» یا «DeFi» نامیده می‌شود مطلع باشند. این پیشرفت‌ها ممکن است وام‌گیری، سرمایه‌گذاری و انجام سایر معاملات مالی را بدون اتکا به بانک‌های بزرگ آسان‌تر کند. این روش نوین مدیریت پول را تغییر می‌دهد.

۱۰- هوش مصنوعی تاریک به عنوان یک سرویس
در سال ۲۰۲۴، شاهد ظهور هوش مصنوعی تاریک به عنوان یک سرویس خواهیم بود. بازیگران تهدید جهانی از راه‌حلی شبیه به ChatGPT برای ایجاد حملات مخرب شامل حمله به سازمان‌های هدف، بدافزارهای سفارشی و پیام‌های فیشینگ سفارشی خطاب به ذی‌نفعان سازمانی استفاده می‌کنند.

۱۱- فناوری‌های یادگیری فراگیر
در حوزه آموزش، افزایش تعداد فناوری‌های یادگیری همه‌جانبه، به ویژه واقعیت‌های مجازی و افزوده را پیش بینی می‌کند. این ابزارها قابلیت تغییر یادگیری سنتی را با ایجاد تجربیات تعاملی و جذاب دارد که دانش‌آموزان را به دنیای مجازی منتقل می‌کند یا محیط واقعی آنها را بهبود می‌بخشد. انتظار داشته باشید که آنها را در موضوعات مختلف، از تاریخ گرفته تا علم، ادغام کنند.

۱۲- ترکیب هوش مصنوعی و تلاش انسان برای مزیت رقابتی
هوش مصنوعی تقریبا همه جنبه‌های کسب‌وکار را تغییر می‌دهد، از عملیات گرفته تا رشد درآمد، تجربه مشتری تا اختراع مجدد. از طریق دسترسی و مقیاس‌پذیری، هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا کار را به روش‌های قدرتمندتر و سریع‌تری انجام دهند. آن دسته از شرکت‌هایی که از فناوری استفاده می‌کنند و توسط انسان هدایت می‌شوند، می‌توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند.

۱۳- صلاحیت اختصاصی هوش مصنوعی و تلاش برای انطباق
همانطور که یادگیری ماشینی به رشد خود ادامه می‌دهد، مدل‌های زبان بزرگ با تبدیل شدن هوش مصنوعی مولد به یک ابزار توسعه استاندارد در حد بزرگ و بااهمیتی برای عملیات سازمانی در همه جا حاضر می‌شوند. سازمان‌ها به مراکز توانمندی هوش مصنوعی قوی و افسران‌ انطباق اختصاص‌ یافته نیاز دارند. عموم مردم به طور فزاینده‌ای به نقاط تماس خدمات دیجیتال اعتماد خواهند کرد و سطح خدمات مشتری نسل بعدی افزایش خواهد یافت.

۱۴- رابط‌های مغز و کامپیوتر
در سال ۲۰۲۴، به دلیل پیشرفت‌های مداوم در فناوری عصبی، می‌توان انتظار افزایش نوآوری مرتبط با رابط‌های مغز و رایانه را داشت. تکنیک‌های پیشرفته برای کنترل مستقیم دستگاه‌ها از طریق افکار منجر به تجربه‌های فراگیرتر VR می‌شود و به‌ افراد دارای معلولیت کمک می‌کند. با این حال، چنین فناوری‌هایی ممکن است نگرانی‌های اخلاقی و حفظ حریم خصوصی را افزایش دهد.

۱۵- سیستم‌های پرداخت فوری
امسال شاهد آغاز عصر پرداخت‌های فوری خواهیم بود. گرایش به سمت افزایش استفاده‌ از پرداخت‌های دیجیتال با افزایش تراکنش‌های پرداخت به بانک و حساب به حساب، کاهش استفاده از دبیت و کردیت کارت و تغییر اساسی مدل‌های تجاری بانکداری سنتی و خدمات بازرگانی اتفاق خواهد افتاد.

۱۶- توسعه سریع‌تر محصول از طریق گیت‌هاب
جالب خواهد بود که ببینیم ویژگی چت‌بات گیت‌هاب در طول سال ۲۰۲۴ چگونه پیشرفت می‌کند. حالا می‌توانید یک متن کامل بنویسید، و Copilot متن بیشتری در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید برای شما می‌نویسد. عملکرد چت‌بات‌ها کارایی را بهبود می‌بخشد و به تیم‌های فناوری اجازه می‌دهد محصولات را سریع‌تر به بازار بیاورند.

۱۷- ابزارهای فناوری مشترک
هم فعالان صنعت و هم مردم عادی از شنیدن «اقتصاد نوآوری» خسته شده‌اند و به دنبال ابزارها و تکنولوژی‌هایی هستند که وعده بهبود جریان کار، صرفه‌جویی در پول و زمان و کاهش اصطکاک را می‌دهد. سال ۲۰۲۴ به جای انتظارات و گمانه‌زنی‌های بالا، سال ابزارهای مشترک برای بهبود زندگی و نتایج عملیاتی خواهد بود.

۱۸- کاهش بودجه برای شرکت‌های هوش مصنوعی
سال ۲۰۲۳ سال هوش مصنوعی بود. با این حال، برای هر ایده واقعی جدید، پنج ابزار بازاریابی یا مجموعه نرم‌افزار برنامه‌ریزی وجود دارد که با هوش مصنوعی اجرا می‌شود. در سال ۲۰۲۴، زمانی که بودجه VC برای شرکت‌های هوش مصنوعی به میانگین صنعت بازگردد، شاهد تزلزل بسیاری از این شرکت‌ها خواهیم بود. در نتیجه، در سال ۲۰۲۴ در مورد شکست شرکت‌های هوش مصنوعی به همراه پیش‌بینی‌های همراه درباره پایان هوش مصنوعی نیز ممکن است بشنویم.

۱۹- محاسبات کوانتومی

IBM به تازگی از اولین کامپیوتر کوانتومی رونمایی کرده که یک لحظه تاریخی بالقوه است. رایانش کوانتومی با محکم‌تر شدن تحقیقات و توسعه کاربردهای واقعی، همچنان یک پیشرفت بزرگ فناوری خواهد بود. تاثیری که این نوع قدرت محاسباتی می‌تواند بر صنایع مختلف از مراقبت‌های بهداشتی، امور مالی و غیره داشته باشد، پیشگامانه خواهد بود و ما در آستانه شکستن نهایی آن هستیم.

۲۰- دوقلوهای دیجیتال

سال ۲۰۲۴ سال دوقلوی دیجیتال خواهد بود، تیم‌ها به صورت هفتگی اخبار و داده‌های تحلیل‌گر را دنبال می‌کنند و تعداد مقالات هر هفته‌ افزایش می‌یابد. دوقلوی دیجیتالی چیست؟ این یک رابط دیجیتال‌ است که به اپراتورها اجازه می‌دهد جنبه‌های فیزیکی و دیجیتالی کسب‌وکار خود را در سطوح مختلف بررسی، کشف، درباره آن تصمیم‌گیری و هماهنگ کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.