دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 27, 2024
21:30 شنبه، 6ام مردادماه 1403
کد خبر: 170690

آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

منبع: ایسنا

آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
براساس اظهارات وزیر ارتباطات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد، وزارت اقتصاد بیش از ۸۰ درصد خدمات خود از حوزه مالیاتی و گمرک تا بورس و بیمه و وزارت راه و شهرسازی ۸۰ درصد خدمات خود را الکترونیکی و ۲۲ درصد را به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می کنند.

دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و حمایت از تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پیشرفته در نهادهای حاکم است؛ مفهومی که ارتباط نزدیکی با حکمرانی هوشمند و دولت الکترونیک دارد. به دلیل اهمیت این موضوع، توسعه و پیشرفت دولت هوشمند از اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفت و در مدت سه ساله خود توانست پیشرفت قابل توجهی را در این زمینه ایجاد کند.

همچنین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین هم یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان راهبر فنی این سامانه، ابزارها، زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی مورد نیاز در حوزه زمین را فراهم کرده تا کاربران بتوانند به جای ارائه خدمت از پنجره‌های متعدد، از طریق یک پنجره واحد به ارائه خدمات بپردازند.

به دلیل تعامل خوب وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی در این سه سال تقریبا همه دستگاه ها به این پنجره متصل شدند و ۷۵ درصد خدمات از این طریق ارائه می شود. نکته قابل توجه این است به واسطه این امکان بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضور و در لحظه به مردم ارائه می شود.

در این راستا به توجه به روزهای پایانی دولت سیزدهم، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا گزارش هایی از روند پیشرفت پروژه های مهم ارتباطی ارائه کرده است. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و روند پیشرفت و اتصال دستگاه ها به آن یکی از مواردی است وی درباره آن صحبت کرده است.

زارع پور چندی پیش با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: انصافاً در دولت هوشمند یکی از بهترینها که خودش را به سرعت ارتقا داد، آموزش و پرورش است. بسیاری از خدمات دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا مانند گرفتن کارنامه، سفارش کتاب، ثبت نام مدارس و غیره به صورت هوشمند قابل دسترس است.

وی افزود: از جمله دستگاههای فعال در my.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در مجموع نزدیک به ۷۰ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می‌کند. از خدمات سازمان تامین اجتماعی و بهزیستی تا فنی و حرفه‌ای و صندوق بازنشستگی کشوری.

وی افزود: وزارت اقتصاد هم بیش از ۸۰ درصد خدمات خود از حوزه مالیاتی و گمرک تا بورس و بیمه را بر بستر my.gov.ir ارائه می کند که جای قدردانی دارد. اغلب بانکها و همچنین بانک مرکزی هم به پنجره ملی پیوسته اند. امیدوارم طبق قانون هر چه سریعتر بانکها «اینترنت بانک» خود را هم متصل کنند.

زارع پور درباره وزارت راه نیز توضیح داد: وزارت راه هم ۸۰ درصد خدمات خود را الکترونیکی و ۲۲ درصد را به صورت هوشمند از طریق my.gov.ir ارائه می‌کند. از حمل و نقل و مسکن تا بنادر و هواشناسی. تنظیم رایگان قرارداد اجاره و خریدوفروش مسکن و پیگیری امور مسکن ملی از جمله خدمات کاربردی این روزهاست.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و دستگاههای تابعه آنها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد خدمات خود را از طریق my.gov.ir به صورت الکترونیکی و بخشی را هم به صورت هوشمند ارائه می‌کنند. ضمن تشکر، امیدوارم هر چه سریعتر نسبت تکمیل خدمات خود اقدام کنند.

گفتنی است براساس آخرین اظهارات مسئولان ۴۸ میلیون نفر از مردم تاکنون در این پنجره احراز هویت شده اند و بیش از ۵۰۰ میلیون بار در طی این دو سال از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.