بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 28, 2024
19:04 یکشنبه، 7ام مردادماه 1403
کد خبر: 170753

شرکت ملی انفورماتیک شرکت مشاور بانکی تاسیس می‌کند

منبع: Peivast

شرکت ملی انفورماتیک برای ارائه مشاوره به بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور، شرکت مشاوره مدیریت فناوری مالی راه‌اندازی می‌کند.

علیرضا ماهیار مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درباره دلیل شکل‌گیری و فعالیت این شرکت مشاور گفت: ما در کشور شرکت‌های مشاور مانند «دیلیوت» یا «مکنزی» نداریم در نتیجه طرح تحول دیجیتال بانک‌ها فقط سمت راه‎‌اندازی پروژه‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری رفته و کمتر به ساختار و فرایند توسعه کسب‌وکار توجه شده است. در صورتی که در برنامه هفتم هدف تحول ساختار است.

طبق گفته او؛ نبود شرکتی که بتواند از دید کلان پروژه‌های مشاوره‌ای را در کشور اجرا کند و به شبکه بانکی کشور برای اجرای پروژه‌های مختلف مشاوره بدهد، موجب شکل‌گیری ایده تشکیل شرکت مشاوره مدیرت و فناوری مالی ذیل شرکت ملی انفورماتیک شکل‌ گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درباره زمان شروع به کار این شرکت گفت: هویت و ساختار مشخص شده، هیات مدیره در مرحله استعلام هستند و فکر می‌کنم از اواسط مردادماه بتوانیم به شکل رسمی کار را آغاز کنیم.

او تاکید کرد: در این شرکت به دنبال این هستیم که در کنار بانک مرکزی به بانک‌های تجاری سرویس مشاوره ارائه کنیم.

ماهیار ادامه داد: یکی از اولین پروژه‌هایی که این شرکت آن را اجرا خواهد کرد، طرح هوشمندسازی نظارت است که کارفرمای آن بانک مرکزی خواهد بود. فعالیت‌های این شرکت در قالب مشاوره انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک درباره ماموریت اصلی شرکت مشاوره این گروه گفت: ما دنبال رسوب دانش در این شرکت هستیم و هدف ما انجام دادن ماموریت نیست ما می‌خواهیم مشاورهای خوب و داخلی را جذب کنیم اولویت ما ایرانی‌هایی هستند که تجربه کسب کردند و می‌توانند این انتقال دانش را انجام بدهند.

او درباره محدودیت‌های بر سر راه این شرکت عنوان کرد: ممکن است یک سری محدودیت‌ها هم داشته باشیم. این محدودیت‌ها را می‌خواهیم با کمک دانشگاه‌ها حل کنیم. برای مثال تفاهم‌نامه امضا شده با دانشگاه تربیت مدرس نیز در حوزه‌های مشاوره آموزش و نوآوری است.

ماهیار ادامه داد: مطمئنیم که در سال ۱۴۰۳ مخصوصاً در دولت جدید ‌می‌توانیم نقش مهمی را برای ارائه خدمات به بانک‌ها ایفا کنیم. واقعیت این است در مرحله اول نمی‌توانیم شرکت‌های خارجی را الگوی ۱۰۰ درصدی قرار بدهیم ما باید شبکه بانکی خود را راه بیندازیم و اکنون با مطالعه مدل‌های بیزینسی به یک مدل خاص شبکه بانکی رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: در حوزه مشاوره می‌توانیم فعالیت‌ها را بررسی کنیم و از این طریق نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها و بانک‌ها را مشخص کنیم و برای بهبود نقاط ضعف به آنها راهکار ارائه کنیم. در واقع، در مرحله فعلی برای بانک‌های سهامدارمان زمانی مشخص کنیم تا این نقاط ضعف را از طریق این راهکارها بهبود بخشند.

فرادیس گسترکیش در حوزه نوآوری فعالیت خواهد کرد
او درباره شرکت فرادیس گستر کیش و ماموریت جدید آن گفت: شرکت فرادیس گستر کیش ساختار سهامداری متفاوتی داشت و ما تصمیم گرفتیم این شرکت در زیر مجموعه هلدینگ قرار بگیرد. در ادامه این روند شرکت‌های هلدینگ را هم در این شرکت سهامدار قرار دادیم.

ماهیار با تاکید بر حوزه کار شرکت فرادیس گستر کیش گفت: فرادیس گسترکیش در حوزه نوآوری فعالیت خواهد کرد. در این شرکت برنامه ما این است که دیگر شرکت‌های گروه ملی سهم بردارند و به این واسطه یک هاب نوآوری ایجاد بشود. همچنین بیانیه خط مشی سرمایه‌گذاری(IPS) را بر اساس نوع سرمایه‌گذاری واحد در داخل شرکت‌ها عملیاتی خواهیم کرد و محور حرکتی شرکت‌ها این سیاست‌نامه سرمایه‌گذاری خواهد بود.

ماهیار با تاکید بر وجود بخش نوآوری در دیگر شرکت‌های گروه ملی تاکید کرد: شرکت‌های دیگر، بخش نوآوری، بخش شناسایی و بخش ارزیابی دارند اما محور و مرجعی که بتواند آنها را یکپارچه کند و احیانا ارزیابی و ارزشگذاری هم انجام بدهد اما نوآوری وظیفه اصلی شرکت فرادیس گستر کیش خواهد بود. در این راستا نوآوری شرکت‌ها تقویت می‌شود و مشارکت آنها سنجیده می‌شود.

او درباره امکان وجود تضاد منافع در حوزه نوآوری میان شرکت‌های شرکت ملی انفورماتیک گفت: این اتفاق رخ نخواهد داد چون که بقیه شرکت‌های ما با هم مسیر کاری مشترک ندارند. مثلا کاشف و شاپرک وشرکت خدمات رقیب هم نیستند و هرکدام در یک حوزه جداگانه فعالیت دارند.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: برای مثال شرکت خدمات اتفاقا می‌تواند بخشی از مشکلات مربوط به شرکت شاپرک را هم حل کند. اتفاقا در شورای سرمایه‌گذاری نماینده همه شرکت‌ها حضور دارند و تمام شرکت‌ها عضو شورای سرمایه‌گذاری هستند و این بحث نوآوری را دنبال می‌کنند.

ماهیار تعامل با اکوسیستم نوآوری ماموریت دیگر فرادیس کیش دانست و گفت: تعامل با حوزه‌‌های نوآوری و اکوسیستم نوآوری ماموریت این شرکت است. همچنین در بحث فضاهای کاری اشتراکی هم وارد تعامل بسیار خوبی شده است که دستاوردهای آن را بعد از ماه محرم حتما اعلام می‌کنیم و با تعدادی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه تربیت مدرس، امیرکبیر همکاری داشتیم و برنامه تعامل با دانشگاه صنعتی شریف نیز وجود دارد.

او ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به شکل آزمایشی راه‌اندازی سرای نوآوری را انجام داده‌ایم که به نظرم این ارتباط خیلی مهم است.

ماهیار از تلاش برای تاسیس آکادمی و ضرورت وجود یک نهاد دانشی تخصصی گفت: ما تلاش داریم برای کسانی که هیج استارت‌آپی ندارند یک آکادمی تاسیس کنیم. شرکت ما آکادمی را یک بخشی از کل گروه می‌بیند به عنوان یک ظرفیتی کمک‌کننده در جذب کارآموز آن را پیش خواهیم برد. این شرکت در آموزش‌های تخصصی و جذب افراد شایسته فعالیت می‌کند. به شرکت‌هایی که دنبال افراد جوان و با تحصیلات تخصصی هستند و امکان شناسایی آنها را ندارند این افراد را معرفی خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.