خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

July 28, 2024
19:02 یکشنبه، 7ام مردادماه 1403
کد خبر: 170755

مایکروسافت مراکز داده زیردریایی خود را غیرفعال کرد

منبع: همکاران سیستم

طبق گزارش‌های رسیده مایکروسافت در حال تعطیل کردن مراکز داده زیر آب خود است که تحت عنوان «پروژه Natick» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این پروژه زیردریایی برای چندین سال غیرفعال بود و البته در تمامی این مدت توسط رسانه‌ها و سایر شرکت‌ها به عنوان یک ابتکار در حال انجام مورد توجه قرار می‌گرفت. این طور که هم اکنون رسانه‌های خبری می‌گویند، غول نرم افزاری جهان هم اکنون تایید کرده است که این پروژه به پایان عمر خود رسیده است و آن را برای همیشه تعطیل می‌کند.

«نوئل والش» مدیر بخش عملیات ابری + نوآوری مایکروسافت (CO+I) با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد: «من در هیچ کجای دنیا مراکز داده زیر دریا نخواهم ساخت. گروه من برای به انجام رساندن این پروژه در مایکروسافت تلاش فراوانی انجام داد. ما چیزهای زیادی در مورد عملیات زیر سطح دریا و لرزش و تاثیرات روی سرور یاد گرفتیم. هم اکنون آموخته‌های خود را در موارد دیگر به کار خواهیم گرفت».

مایکروسافت «پروژه Natick» را در سال 2013 میلادی راه اندازی کرد و در سال 2018 سرانجام یک سیستم آزمایشی در سواحل اسکاتلند مستقر شد. این شرکت سپس در سال 2021 میلادی 855 سرور را زیر آب برد و آنها را برای 25 ماه و 8 روز به صورت بدون نظارت رها کرد. این سرورها با یک گروه کنترل متشکل از 135 سرور در یک مرکز داده سنتی مقایسه شدند.

البته گفته می‌شود که نتایج این آزمایش چشمگیر بود. در این بازه زمانی تنها 6 مورد از سرورهای زیردریایی مایکروسافت دچار نقص عملکرد شدند و در مقابل 8 مورد در گروه سرورهای زمینی در همین بازه نقص مشابه را پیش‌روی خود دیدند. مایکروسافت این موفقیت را به عوامل متعدد از جمله دمای خارجی ثابت زیر آب نسبت داد.

یکی دیگر از تفاوت‌های کلیدی، جو درون محفظه زیر آب بود. برخلاف گاز اکسیژن فعال مرکز داده مستقر در خشکی، محفظه سرورهای زیر دریا با گاز نیتروژن بی‌اثر پر شده بود که خطر خوردگی را کاهش می‌داد. این شرکت همچنین ویدیویی را روی یوتیوب منتشر کرد تا یافته‌های مرکز داده‌های آزمایشی زیر دریا را به نمایش بگذارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.