هوش مصنوعی

July 29, 2024
17:09 دوشنبه، 8ام مردادماه 1403
کد خبر: 170792

غول بانکی آمریکا از هوش مصنوعی بومی برای کمک به کارکنان خود استفاده می‌کند

منبع: Peivast

جی‌پی‌مورگان چیس، غول بانکداری آمریکا، از یک محصول جدید هوش مصنوعی برای کمک به کارکنان خود استفاده می‌کند. طبق ادعای جی‌پی‌مورگان، این نسخه از ChatGPT می‌تواند وظیفه یک تحلیلگر تحقیقاتی را انجام دهد. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این ابزار توانسته مشکلاتی مثل توهم یا ارائه حقایق ساختگی را در هوش مصنوعی برطرف کند یا خیر.

کارکنان حوزه بانکی و امور مالی براساس تحقیقات انجام گرفته بیشتر از دیگر صنایع از هوش مصنوعی تاثیر می‌پذیرند. شرکت مشاور Accenture می‌گوید فعالان حوزه بانکی بیش از نیمی از وظایف روزانه خود را در آینده به هوش مصنوعی واگذار می‌کنند. حال با ورود هوش مصنوعی و شبه ChatGPTها به یکی از بزرگترین بانک‌های آمریکا، این پیش‌بینی بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌شود.

براساس خبری که اولین بار توسط فایننشال تایمز منتشر شد، این ابزار جدید می‌تواند در نقش یک تحلیلگر تحقیقاتی به کارهای مختلفی مثل نگارش، ایده‌پردازی و خلاصه‌سازی کمک کند.

این پلتفرم که از آن با نام LLM Suite یاد می‌شود و برای وظایف این شرکت شخصی سازی شده در اختیار کارکنان بخش مدیریت دارایی و سرمایه این بانک قرار می‌گیرد.

تذکری که مدیران بانک در اختیار کارکنان قرار داده‌اند آمده است: «LLM Suite را یک تحلیلگر تحقیقاتی تصور کنید که می‌تواند اطلاعات، راه‌حل‌ها و توصیه درمورد یک موضوع ارائه کند.» این متن به امضای مری اردوز، رئیس کسب‌وکار مدیریت دارایی و ثروت جی‌پی‌مورگان، ترزا هیتسنرتر، مسئول ارشد داده و تحلیل این بانک و مایک اورسیولی، رئیس ارشد اطلاعات واحد مدیریت دارایی و ثروت، رسیده است.

طبق توصیف آنها این ابزار یک «محصول شبیه به ChatGPT» است که می‌توان از آن برای «بهره‌وری عمومی» و در راستای تکمیل دیگر اپلیکیشن‌های هوشمند این شرکت به نام‌های Connect Coach و SpectrumpGPT که با اطلاعات حساس مالی سر و کار دارند، استفاده کرد.

جی‌پی‌مورگان در بخش‌های مختلف بانکی LLM Suite را معرفی کرده است و حدود ۵۰ هزار کارمند یا نزدیک به ۱۵ درصد از تمام کارکنان این شرکت در حال حاضر به آن دسترسی دارند. با این حال مشخص نیست که این بانک از چه تعداد تحلیلگر تحقیقاتی استفاده می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی در این بانک یکی از بزرگترین موارد بکارگیری LLM در وال‌استریت محسوب می‌شود. بانک مورگان استنلی نیز برای استفاده از محصولات اوپن‌ای‌آی در بخش مدیریت ثروت با این استارت‌آپ همکاری می‌کند.

مشخص نیست که آیا LLM Suite هم با مشکلات مشابه دیگر مدل‌های هوش مصنوعی از جمله «توهم» یا اشاره به ارائه ایده‌های نادرست در قالب حقیقت، دست و پنجه نرم می‌کند یا خیر.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی‌مورگان، در ماه مه به سرمایه‌گذاران گفت که هوش مصنوعی «تمام مشاغل را تغییر می‌دهد.»

او افزود: «ممکن است برخی از مشاغل را حذف کند. بخشی از آن ممکن است مشاغل جدید ایجاد کند. اما نمی‌توان یک اپلیکیشن، یک دیتابیس یا یک شغل را تصور کرد که کمک،‌ یاری یا شریکی [از این فناوری] نگیرد.»

دنیل پینتو، رئیس جی‌پی‌مورگان، پیش از این برآورد کرده است که هوش مصنوعی امروز این بانک در حال حاضر حدود یک تا یک و نیم میلیارد دلار ارزش‌آفرینی دارد.

از آنجایی که کارکنان این بانک اجازه استفاده از چت‌بات‌های معمولی مثل کلاود از آنتروپیک، GPTهای اوپن‌ای‌آی یا جمنای را برای فعالیت‌های کاری ندارند، جی‌پی‌مورگان به سراغ توسعه یک پلتفرم LLM اختصاصی رفته است. شرکت‌های خدمات مالی با قوانین سفت و سختی مواجه هستند که امنیت داده‌های کاربران و عدم خروج این اطلاعات را تضمین می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.