بانکداری و پرداخت الکترونیک

خبر اول

فناوری اطلاعات

July 29, 2024
19:38 دوشنبه، 8ام مردادماه 1403
کد خبر: 170803

شاپرک فروش ووچر را ممنوع کرد

منبع: Peivast

مبادله ووچرها به دلیل به‌کارگیری آنها به عنوان ابزار پرداخت از سوی شاپرک ممنوع شد و شاپرک از پرداخت‌یارها خواسته تا پذیرندگان خاطی در این زمینه را شناسایی کنند.

معاون نظارت شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد ارائه خدمات به پذیرندگان فعال در حوزه معامله ووچر ممنوع است.

طبق آنچه در نامه شاپرک آمده است، برخی از پذیرندگان از ووچر به عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کردند که این امر خلاف قواعد و مقررات بانک مرکزی است.

طبق دستور بانک مرکزی در خصوص «پذیرندگان فعال در حوزه خرید و فروش ووچر» با استناد به ماده ۲ قانون پولی و بانکی کشور« تعهد پرداخت هر گونه دین یا بدهی فقط با پول رایج کشور انجام می‌شود مگر آنکه با رعایت مقررات ارزی کشور ترتیب دیگری بین بدهکار و بستانکار برای آن تعیین شده باشد.»

همچنین طبق ماده ۱۰۸ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی اشتغال به خدمات مالی برای انتقال پول یا ارزش، از جمله دریافت وجه، چک، حواله، سایر ابزارهای پولی یا ذخیره‌های ارزش و پرداخت مبلغ متناظر به هر شکل اعم از وجه نقد و به هر طریق منوط به اخذ مجوز لازم از دستگاه متولی نظارت است و انجام هر گونه خدمات نقل و انتقال ریالی را عملیات بانکی محسوب و­­­­­ باید از بانک مرکزی مجوز بگیرد.

از همین رو مبادلات ووچرها به دلیل به‌کارگیری آنها به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور خلاف قوانین است.

در نامه شاپرک آمده است: «دستور فرمایید ضمن شناسایی فوری درگاه‌های پرداخت فعال در این حوزه، کلیه درگاه‌های مذبور، پس از ابلاغ به پذیرنده خاطی و در صورت متوقف نشدن فعالیت مربوطه پس از ۳ روز کاری، مشمول مسدودی درگاه می‌شود.»

شاپرک از شرکت‌های پرداخت‌یار خواسته است تا نتیجه رصد خود از پذیرندگان را تا حداکثر ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ به این شرکت اعلام کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.