تلفن همراه

خبر اول

گوشی

July 29, 2024
19:33 دوشنبه، 8ام مردادماه 1403
کد خبر: 170806

ماجرای بازرسی موبایل‌ مردم در مترو چیست؟ پلیس در جست‌وجوی گوشی‌های مسروقه

پس از اینکه محتواهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه پلیس رجیستری گوشی‌های آیفون را در متروی تهران چک‌ کرده است، شرکت متروی تهران در اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد و آن را برداشتی نادرست از اقدام پلیس مترو برای شناسایی اموال مسروقه دانست.

روزنامه «هم‌میهن» نیز در گزارشی، به نقل از منبعی آگاه در پلیس، نوشت نیروهای پلیس براساس آموزش‌هایی که دیده‌اند، موارد سرقت را تشخیص می‌دهند و از طریق سامانه «همیاب۲۴» استعلام موارد مشکوک را می‌گیرند. این منبع آگاه گفته این کار در همه ایستگاه‌های مترو انجام می‌شود و محدود به چند ایستگاه نیست.

شهروندانی که این روزنامه با آن‌ها گفتگو کرده، می‌گویند پلیس از آن‌ها خواسته کدی را در موبایل‌هایشان وارد کنند. این کد شماره IMEI (شناسه بین‌المللی تجهیزات سیار) موبایل را در اختیار پلیس می‌گذارد تا وضعیت آن را از سامانه «همتا» استعلام کند.

بنابراین به نظر می‌رسد پلیس موبایل‌ها را در مواردی بررسی می‌کند که فردی مظنون به سرقت شناخته شود؛ این مسئله محدود به دارندگان موبایل‌های آیفون هم نیست. همچنین باتوجه‌به ثبت‌ موارد سرقت و مفقودی در سامانه همیاب۲۴، صرف رجیستر نبودن تلفن‌های همراه مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

«محمد اسدی»، وکیل دادگستری، به هم‌میهن توضیح داده که پلیس فقط می‌تواند از فرد بخواهد که خودش این کد را در گوشی بزند و درصورت مخالفت فرد، پلیس حق مداخله ندارد. او گفته است: «پلیس جایی می‌تواند مداخله بدون اذن مقام قضایی داشته باشد که جرم مشهودی واقع شده باشد… بنابراین اگر جرم مشهود نباشد، برای اقداماتی مانند تفتیش، بازرسی بدنی، کیف، اشیا و گوشی نیاز به مجوز خاص از مقام قضایی دارد.»

به‌رغم وعده‌ای که در اطلاعیه شرکت مترو داده شده بود، پلیس همچنان دراین‌باره اظهارنظری رسمی نکرده است. در غیاب اطلاع‌رسانی رسمی، شایعات منتشرشده نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی ایجاد کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.