تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 30, 2024
16:55 سه شنبه، 9ام مردادماه 1403
کد خبر: 170894

مدیرعامل اسنپ: مسافران تاکسی‌های اینترنتی باید از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند

منبع: Peivast

محمد خلج مدیرعامل اسنپ در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده است مسافران اسنپ مطابق بخشنامه سال ۹۹ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده‌اند و حالا سازمان مالیاتی بر خلاف بخشنامه‌ صادره‌ خود، اسنپ را مکلف به پرداخت مالیات شناخته است. به باور خلج در صورت اضافه شدن ارزش افزوده به هزینه‌ سفر،حقوق مصرف کننده تضییع خواهد شد.

محمد خلج مدیرعامل اسنپ شب گذشته(هشتم مردادماه ۱۴۰۳) در شبکه اجتماعی ایکس رشته توییتی در رابطه با موضوع مالیات بر ارزش افزوده منتشر کرد. او در این باره نوشته است: بر اساس قانون و بخشنامه‌‌ سال ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی، کاربران اسنپ از پرداخت «مالیات بر ارزش افزوده» معاف‌ هستند. اکنون، این سازمان، بر خلاف بخشنامه‌ صادره‌ خود، اسنپ را مکلف به پرداخت مالیات شناخته است و ما حالا با تهدید جدی پرداخت «مالیات بر ارزش افزوده» معوقه از سال ۱۴۰۰ مواجهیم.

‏در ادامه عنوان شده است: در اعتراض، به دیوان عدالت اداری، به عنوان مرجع رسیدگی، مراجعه کردیم و امیدواریم دیوان، با ایستادن طرف حق، حامی بقای این کسب‌وکار و حقوق کاربرانش باشد. شناخت ناکافی از ماهیت، درآمد و هزینه‌ها می‌تواند یک کسب‌وکار را به مرز نابودی بکشاند.
شاید طبیعی باشد که هر اُرگانی منافع خود را در اولویت قرار دهد؛ اما طبیعی نیست که همزمان دو تعریف از یک کسب‌وکار داشت؛ یک جا اسنپ را پلتفرم دانست و مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و جای دیگر شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات حمل‌و‌نقلی و مشمول پرداخت هزینه‌ خدمات شهری به شهرداری.
او ادامه داده است: سوال اینجاست؛ بر اساس چه قانونی، اسنپ باید به طور همزمان به سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر ارزش افزوده و به شهرداری‌ها هزینه‌ خدمات شهری پرداخت کند؟
در صورت اضافه شدن ارزش افزوده به هزینه‌ سفر، چه کسی پاسخگوی حقوق مصرف‌کننده خواهد بود؟طبق قانون، مسافران ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌و‌نقلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، با این حال سازمان مالیاتی اصرار دارد که تاکسی‌های اینترنتی مشمول معافیت مالیات ارزش افزوده نمی‌شوند.
معافیت از پرداخت مالیات حق قانونی تاکسی‌های اینترنتی است و این موضوع در بخشنامه، مکاتبات و آراء سازمان امور مالیاتی قید شده است. این حق باید برای مصرف‌کننده نهایی به عنوان حقوق عامه لحاظ شود تا کاربران بتوانند همچنان با قیمت مناسب سفر کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.