تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 31, 2024
17:04 چهارشنبه، 10ام مردادماه 1403
کد خبر: 170922

گزارش موسسه Bain در مورد ادغام و خرید شرکت‌ها در نیم‌سال اول ۲۰۲۴

منبع: Peivast

گزارش نیمه سال ۲۰۲۴ در مورد ادغام و خرید شرکت‌ها (M&A) نشان می‌دهد که کسب‌وکارها اکنون دو استراتژی کاهش هزینه‌ها و افزایش رشد را به‌طور همزمان دنبال می‌کنند.

در نیمه اول سال ۲۰۲۴ دو بخش انرژی و فناوری بیشترین فعالیت را داشته‌اند. در بخش انرژی، تمرکز بر ادغام‌های بزرگ‌تر و در بخش فناوری، تمرکز بر معاملات رشد محور بوده است.

با ادامه مشکلات اقتصادی مثل نرخ بهره بالا، تورم و مسائل سیاسی، شرکت‌ها روش‌های جدیدی برای سازگاری پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین نکته این است که شرکت‌ها در حال حاضر به دنبال معاملاتی هستند که هم هزینه‌ها را کاهش دهند و هم رشد کنند.

بازار جهانی ادغام و تملیک‌های استراتژیک تا پایان ماه مه ۲۰۲۴ ارزش و حجم معاملات را با نرخی مشابه با عملکرد نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ثبت کرده است. ارزش کل معاملات نسبت به اوایل سال ۲۰۲۳ که ضعیف بود، ۲۴ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری خصوصی (PE) و سرمایه‌گذاری خطرپذیر به پایین‌ترین نقطه خود رسیده‌اند و در حال بهبود هستند. با این حال، حامیان مالی در مواجهه با هزینه‌های بالای استقراض، سرعت پایین خروج و چالش‌های تأمین سرمایه، هنوز موفق به دستیابی به سرعت رشد مطلوب نشده‌اند. از منظر منطقه‌ای، آمریکا و اروپا، خاورمیانه و آفریقا به فعالیت‌های ادغام و تملیک بازگشته‌اند، در حالی که منطقه آسیا-اقیانوسیه در میانه یک سال نزولی دیگر قرار دارد.

 نمودار دوم به تحلیل ارزش معاملات استراتژیک ادغام و خرید شرکت ها می‌پردازد. به طور کلی ارزش معاملات در طول دوره مورد بررسی روند افزایشی داشته است. این نشان می‌دهد که شرکت‌ها تمایل بیشتری به انجام معاملات بزرگ‌تر و با ارزش‌تر پیدا کرده‌اند. نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR)عدد ۲۴% در بالای نمودار به معنای رشد متوسط سالانه ارزش معاملات در دوره مشخص شده است. این عدد نشان می‌دهد که ارزش معاملات به طور متوسط ۲۴ درصد در سال افزایش یافته است.

نمودار سه به بررسی عملکرد مناطق مختلف جهان می‌پردازد که بر اساس آن منطقه آمریکا با رشد ۳۸ درصدی، بیشترین رشد را در زمینه معاملات ادغام و خرید تجربه کرده است. اروپا، خاورمیانه و آفریقا این منطقه نیز با رشد ۳۷ درصدی، عملکرد بسیار خوبی داشته است. آسیا و اقیانوسیه برخلاف دو منطقه دیگر، آسیا و اقیانوسیه با کاهش ۱۸ درصدی روبرو شده است. این کاهش ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند شرایط اقتصادی منطقه، سیاست‌های تجاری و سایر عوامل داخلی باشد.

ارزش‌گذاری معاملات استراتژیک کمی افزایش یافته است و گفتگوهای ما با مدیران نشان می‌دهد که تمایل به پرداخت برای کسب‌وکارهای قوی بر اساس اولویت‌های استراتژیک وجود دارد، اما همچنان تردیدهای جدی در این زمینه وجود دارد. به‌نظر می‌رسد فروشندگان هم عجله زیادی برای فروش ندارند که این رویکرد را در بازار نامطمئن عرضه اولیه عمومی (IPO) و دوره‌های طولانی سرمایه‌گذاری‌های خصوصی (PE) می‌توان مشاهده کرد.

همچنین ارزش‌گذاری‌ها در بازار عمومی همچنان به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از ارزش‌گذاری‌های معاملات است. تا کنون، افزایش جزئی در ارزش‌گذاری معاملات برای حل تنگنای معاملاتی که در گزارش جهانی ادغام و تملیک ۲۰۲۴ اشاره کرده بودیم، کافی نبوده است.

ادغام‌های بزرگ حدود ۲۵٪ از ارزش معاملات را در پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص دادند. پیشنهاد ۶۰ میلیارد دلاری اکسون‌موبیل برای خرید شرکت Pioneer در اکتبر گذشته، اولین حرکت در موج معاملات بود که تا سال ۲۰۲۴ ادامه یافت. این حرکت با خرید ۵۳ میلیارد دلاری هس (Hess) توسط شورون (Chevron)، که در همان ماه اعلام شد، دنبال شد. سپس در اوایل سال ۲۰۲۴، فعالیت‌های نسبتاً کوچک‌تری انجام شد: پیشنهاد ۲۶ میلیارد دلاری دایاموندبک انرژی برای خرید Endeavor، خرید ۲۳ میلیارد دلاری کانکو فیلیپس برای شرکت Marathon Oil و خرید ۱۲ میلیارد دلاری چساپیک انرژی برای شرکت Southwestern. این واقعیت که ۹۰٪ از معاملات بخش انرژی در سال جاری عمدتاً در حوزه نفت و گاز سنتی بوده است، نشان می‌دهد که شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان همچنان برای سال‌های آینده به نفت و گاز وابسته خواهند بود و این امر نیازمند تقویت موقعیت‌های اصلی شرکت‌های انرژی است.

ادغام و تملیک در بخش فناوری به آرامی و به‌صورت جزئی در حال بازگشت است. ارزش معاملات در این بخش نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده که یک عامل مهم در رشد کلی بازار محسوب می‌شود، اما حجم معاملات همچنان پایین‌تر است.

قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی خریداران و فروشندگان همچنان دارای تفاوت‌های معناداری است. زیرا هر دو طرف در حال بررسی ارزش‌گذاری‌های رکوردشکن چند سال گذشته هستند. ضمن اینکه معاملات با توجه به هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری همچنان دشوارتر شده است.

تمرکز بخش فناوری بر هوش مصنوعی مولد در فعالیت‌های ادغام و تملیک شروع به نمایان شدن کرده است. شرکت‌های هوش مصنوعی مولد تنها در سه ماهه اول ۲۰۲۴ حداقل ۱۱۰ سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار دریافت کردند و استارت‌آپ‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری برای توسعه مدل‌های پایه خود بودند. در همان سه ماه، ۱۱ معامله برای خرید کامل شرکت‌ها گزارش شد که این تعداد احتمالاً در ماه‌های باقی‌مانده از ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت، زیرا تقاضای بازار برای هوش مصنوعی مولد همچنان در حال گسترش است.

هوش مصنوعی مولد در فناوری تنها یکی از نیروهایی است که در ماه‌های آینده نقش‌آفرینی خواهد کرد، زیرا شرکت‌های بیشتری در تمام صنایع به دنبال استفاده از این فناوری برای به‌دست آوردن مزیت رقابتی هستند. عوامل دیگر شامل نرخ بهره و پیامدهای انتخابات جهانی، به‌ویژه در ایالات متحده نیز وجود دارد.

صرف‌نظر از اینکه این مسائل در باقی‌مانده سال ۲۰۲۴ چگونه پیش می‌روند، یک چیز مسلم است. معامله‌گران در حال تطبیق فرآیندهای ادغام و تملیک خود (از غربالگری تا بررسی‌های دقیق و ادغام) با محیط‌های در حال تغییر هستند. این توانایی را می‌توان در هدف‌گذاری برای رشد درآمدها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها مشاهده کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.