امنیت

فناوری اطلاعات

July 31, 2024
17:15 چهارشنبه، 10ام مردادماه 1403
کد خبر: 170930

اختلال مجدد در سرویس‌های مایکروسافت با حمله سایبری

منبع: Digiato

برخی سرویس‌های مایکروسافت 365 از روز گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند که باعث شد کاربران نتوانند از برنامه‌های ابری، ازجمله ورد و پاورپوینت، استفاده کنند. غول ردموندی سه‌شنبه به «مشکل شبکه احتمالی» اشاره کرده بود اما اکنون در بیانیه جدیدی گفته شده این مشکل به‌خاطر حمله سایبری بوده است.

صبح سه‌شنبه، گزارش‌هایی از اختلال برنامه‌های مایکروسافت 365 در DownDetector افزایش پیدا کرد. با‌این‌حال مشکل ظاهراً تا بعدازظهر سه‌شنبه برطرف شد و مایکر‌وسافت در آن زمان اعلام کرد که مرکز مدیریت Microsoft 365 و سرویس ابری Azure در دسترس هستند.

مایکر‌وسافت کمتر از دو هفته پس از اختلال گسترده مربوط به شرکت امنیت سایبری کراوداسترایک (CrowdStrike) که حدود 8.5 میلیون رایانه ویندوزی در سراسر جهان را با مشکل مواجه کرد، با اختلال دیگری روبه‌رو شد.

اشاره مایکروسافت به حمله سایبری

طبق گزارش بی‌بی‌سی، مایکروسافت در بیانیه‌ای گفته است: «درحالی‌که این اختلال را حمله DDoS آغاز کرده بود، بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد خطایی در سیستم دفاعی ما باعث تقویت حمله شده است.»

در حملات DDoS یا محروم‌سازی از دسترسی به سرویس، تلاش می‌شود با ارسال درخواست‌های مکرر به وب‌سایت یا سرویسی آنلاین، آن سرویس از دسترس خارج یا آفلاین شود.

اختلال مایکروسافت در سرویس‌هایی که به پلتفرم‌های غول فناوری متکی هستند، تأثیرگذار بوده است؛ ازجمله شرکت تأمین آب Cambridge Water که با انتشار پستی در ایکس گفت: «به‌دلیل اختلال جهانی مایکروسافت Azure، مشکلی در وب‌سایت ما به وجود آمده و چندین سرویس ازجمله MyAccount و PayNow را تحت‌تأثیر قرار داده است.»

مایکرو‌سافت از سال گذشته تاکنون با حملات سایبری زیادی دست‌وپنجه نرم کرده که این موضوع بسیاری از کارشناسان را نگران کرده است. تمام این موارد باعث شده بود «برد اسمیت»، رئیس مایکروسافت، خردادماه در کنگره شهادت بدهد تقویت امنیت «حتی از کار این شرکت در زمینه هوش مصنوعی» نیز مهم‌تر خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.