مخابرات فضایی

August 2, 2024
12:14 جمعه، 12ام مردادماه 1403
کد خبر: 171016

۲۳ ماهواره استارلینک به مدار زمین رفتند

اسپیس ایکس یک دسته از ماهواره های استارلینک را به مدار زمین فرستاد و به این ترتیب به فعالیت خود پس از شکست در ماموریت ۱۱ جولای ادامه داد.

به گزارش مهر به نقل از اسپیس، طی این عملیات یک موشک فالکون۹ همراه ۲۳ ماهواره استارلینک از مقر فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شدند. بوستر نخست فالکون ۹ حدود ۸ دقیقه پس از پرتاب طبق برنامه ریزی به زمین بازگشت و روی پهپاد کشتی این شرکت در اقیانوس آتلانتیک فرود آمد.

این دوازدهمین پرتاب و فرود بوستر مذکور بود که ۹ مورد از پرتاب های انجام شده تاکنون مربوط به ماموریت های استارلینک بوده است.

بوستر دوم فالکون ۹ همراه۲۳ ماهواره استارلینک به مدار پایین زمین رفت و ۶۴ دقیقه پس از پرتاب آنها را رها کرد. پرتاب ماهواره اسپیس ایکس چهارمین پرتاب در کمتر از یک هفته بوده است.

این درحالی است که در ۱۱ جولای موشک فالکون۹ دچار اختلال و محموله آن نابود شد. اتفاق مذکور پس از آن افتاد که بوستر بالایی فالکون ۹ با نشتی اکسیژن مایع روبرو شد و در نتیجه ابزار پرتاب نتوانست به مدار برنامه ریزی شده برسد. در پی این رویداد ۲۰ ماهواره استارلینک در فضا گم شدند.

اسپیس ایکس اعلام کرد دلیل نشتی ترکی در حسگر فشار سیستم اکسیژن مایع بوستر بالایی بوده وبرای جلوگیری از دوباره رخ دادن چنین اتفاقی اقداماتی اتخاذ کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.