هوش مصنوعی

August 2, 2024
18:28 جمعه، 12ام مردادماه 1403
کد خبر: 171030

مایکروسافت OpenAI را رقیب خود در بخش‌های هوش مصنوعی و جستجو می‌داند

منبع: Digiato

مایکروسافت از جمله سرمایه‌گذاران قدیمی OpenAI بوده و 13 میلیارد دلار روی استارتاپ سازنده ChatGPT سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI در محصولات سازمان و مصرفی مایکر‌وسافت حضور دارند و غول نرم‌افزار، ارائه‌دهنده انحصاری خدمات ابری OpenAI است. حالا البته شرایط تغییر کرده است و مایکروسافت برای اولین‌بار در پرونده‌های SEC از OpenAI به‌عنوان یک «رقیب» یاد کرده است.

مایکروسافت در گزارش «10K» که یک نمای‌کلی از عملکرد شرکت در سال گذشته ارائه می‌کند، از OpenAI در کنار آمازون، آنتروپیک و متا به‌عنوان رقبای بخش هوش مصنوعی یاد کرده است. همچنین این استارتاپ که ماه گذشته از موتور جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی SearchGPT رونمایی کرده بود، همراه با گوگل در لیست رقبای حوزه موتور جستجوی مایکروسافت قرار دارد.

توضیحات OpenAI درباره همکاری با مایکروسافت

بااین‌حال، یکی از سخنگویان OpenAI به CNBC اعلام کرده که هیچ چیزی در مورد رابطه بین دو شرکت تغییر نکرده است و شراکت آن‌ها با درک رقابتی که وجود دارد، ایجاد شده است. او می‌گوید که مایکروسافت همچنان شریک خوبی برای OpenAI است.

به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت حالا در تلاش است تا با توجه به نگرانی‌های ضدانحصاری که وجود دارد، روابط خود را با OpenAI تغییر دهد. FTC هم‌اکنون در حال بررسی رابطه این دو شرکت و سرمایه‌گذاری‌های مشابهی است که روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی انجام شده است. مایکروسافت همچنین اخیراً اعلام کرده بود که کرسی نظارتی خود در هیئت مدیره OpenAI را ترک می‌کند.

در گذشته دنیای فناوری نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است.

به‌عنوان مثال، در سال 2000، موتور جستجو غالب آن زمان، یعنی یاهو، توافقنامه‌ای را برای نمایش نتایج جستجوی گوگل در وب‌سایت خود امضا کرد. این دو شرکت برای چندین سال شریک یکدیگر بودند، تا اینکه گوگل از یاهو پیشی گرفت و به موتور جستجوی اصلی اینترنت تبدیل شد. این دو شرکت با یکدیگر شریک بودند، اما همچنان تهدیدی برای هم بودند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.