هوش مصنوعی

August 4, 2024
16:50 یکشنبه، 14ام مردادماه 1403
کد خبر: 171153

هوش مصنوعی در محصولات باعث بی‌اعتمادی و اضطراب مشتریان می‌شود

منبع: Peivast

تحقیقات جدیدی مدعی شده است که مشتریان از اشاره به هوش مصنوعی (AI) در هنگام خرید، به ویژه محصولات پرخطر، خسته شده‌اند. براساس این نظرسنجی مشتریان به ویژه در محصولات پرخطر با مشاهده واژه هوش مصنوعی احساس اضطراب می‌کنند و به دلیل خطرات احتمالی آن، اعتماد کمتری به محصول دارند.

به گزارش تک‌رادار، مطالعه‌ای از دانشگاه ایالاتی واشنگتن که نتایج آن در مجله Hospitality Marketing & Management منتشر شده است، با پرس‌وجو از بیش از یک هزار بزرگسال آمریکایی ارتباط بین انگیزه‌های خرید و هوش مصنوعی را بررسی کرده است. این بررسی به احتمال یک بی‌اعتمادی احساسی نسبت به هوش مصنوعی اشاره می‌کند که می‌تواند برای فروش خطرناک باشد.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه توصیفی یکسان از محصولات و خدمات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد با این تفاوت که در یکی از حالت‌ها به عبارت هوش مصنوعی اشاره شده است و در حالت دوم هیچ اشاره به این فناوری مشاهده نمی‌شود. این نظرسنجی نشان داد که در هشت دسته مختلف محصولی و خدمات، عبارت هوش مصنوعی همواره شهرت کمتری دارد.

آیا شرکت‌ها باید از اشاره به هوش مصنوعی دست بردارند؟
محصولات پرخطری مثل خودروهای خودران و دستگاه‌های حوزه درمان با بیشترین پاسخ منفی همراه بودند و مخاطب با مشاهده واژه هوش مصنوعی احساس اضطراب یا بی‌اطمینانی می‌کند.

محصولات کم‌خطری مثل جارو برقی و روبات‌های تحویل خدمات به اتاق‌ها با رویکرد مثبت‌تری همراه هستند. با این حال گفتنی است که حتی در محصولات کم‌خطر هم اشاره به هوش مصنوعی باعث کاهش شوق مشتریان نسبت به همتایان معمولی آنها می‌شود.

موست سیسک، مولف ارشد این مطالعه می‌‌گوید با وجود روند‌های روز که به اهمیت استفاده و اشاره به هوش مصنوعی اشاره می‌کنند، اما پیامد‌های منفی احتمالی باعث شده تا هوش مصنوعی مشتریان را به اضطراب بیاندازد.

او می‌گوید: «وقتی به هوش مصنوعی اشاره می‌شود، اعتماد احساسی کمتر می‌شود که آنهم باعث کاهش انگیزه خرید می‌شود. طبق یافته‌ها ما اعتماد احساسی نقش کلیدی در برداشت مشرتیان از محصولات مجهز به هوش مصنوعی دارد.»

این مطالعه به شرکت‌ها پیشرنهاد می‌دهد تا برای کاهش بی اعتمادی مشتریان و بهبود فروش، از عبارت‌هایی مثل «فناوری پیشرفته» یا «فناوری روز» استفاده کنند. مدیران همچنین باید درمورد استفاده از هوش مصنوعی شفاف باشند و با ترسیم یک تصویر قابل اعتماد از برند، نگرانی‌های مشتریان را کاهش دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.