امنیت

فناوری اطلاعات

August 7, 2024
15:35 چهارشنبه، 17ام مردادماه 1403
کد خبر: 171296

پاسخ غیرمنتظره مایکروسافت به انتقاد هواپیمایی دلتا: به پیشنهاد کمک بی‌اعتنایی کردید

منبع: Zoomit

مایکروسافت معتقد است که ضرر هنگفت شرکت هواپیمایی دلتا، به‌خاطر بی‌توجهی مدیرعامل این شرکت به کمک‌های مایکروسافت است.

پس از ماجرای قطع‌شدن سرویس‌های CrowdStrike و انتشار به‌روزرسانی معیوب که باعث نمایش صفحه آبی مرگ ویندوز شد، اد باستین، مدیرعامل دلتا، از هر دو شرکت CrowdStrike و مایکروسافت به‌دلیل این اختلال که به‌گفته‌ی او ضرر ۵۰۰ میلیون دلاری به دلتا زده، خواستار غرامت شده است.

باستین بعد از این حادثه در مصاحبه‌ای بیان کرد که مایکروسافت و CrowdStrike برای برطرف کردن مشکل هیچ کمکی به آن‌ها نکردند و تنها به یک عذرخواهی ساده اکتفا کردند. بنابراین این شرکت مجبور شد به‌صورت دستی بیش از ۴۰ هزار سرور را ریست کند و اینکار برای آن‌ها بسیار هزینه‌بر و طاقت‌فرسا بوده است.

بنابر گزارش ورج، یکی از نمایندگان مایکروسافت در نامه‌ای به وکلای دلتا گفت: «مایکروسافت به دلتا و مشتریان این شرکت به‌خاطر تأثیر حادثه CrowdStrike ابراز همدردی می‌کند. اما نامه‌ی شما و اظهارات عمومی دلتا ناقص، نادرست، گمراه‌کننده و به ضرر مایکروسافت و شهرت این شرکت است.»

نماینده‌ی مایکروسافت در ادامه می‌گوید که هرچند نرم‌افزار مایکروسافت باعث حادثه CrowdStrike نشده بود، اما مایکروسافت بلافاصله وارد عمل شد و پیشنهاد کرد که پس از اختلال ۱۹ ژوئیه به دلتا کمک کند و این کمک نیز رایگان خواهد بود. هرروز از ۱۹ تا ۲۳ ژوئیه، کارمندان مایکروسافت پیشنهاد کمک خود به دلتا را تکرار کردند. هر بار دلتا پیشنهادهای کمک مایکروسافت را رد کرد. حتی یکی از کارمندان دلتا در روزی که این شرکت هواپیمایی ۱٬۱۰۰ پرواز خود را لغو کرد به ما گفت که نیازی به کمک مایکروسافت نیست و همه‌چیز خوب است.

حتی مدیران ارشد مایکروسافت نیز بارها برای کمک به همتایان خود در دلتا تلاش کردند که باز هم نتایج مشابهی داشت. از جمله، در روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، ایمیلی برای اد باستین، مدیرعامل دلتا، ارسال کرد که هرگز پاسخی دریافت نکرد. یک گزارشکر معتقد است که باستین ممکن است ایمیل نادلا را از دست داده باشد زیرا او در پرواز به بازی‌های المپیک پاریس بود (دلتا خط هوایی رسمی تیم ایالات متحده است).

مایکروسافت معتقد است که سیستم‌های ویندوزی دلتا تحت تأثیر اختلال CrowdStrike قرار گرفته‌اند و این خرابی‌ها سپس بر زیرساخت فناوری اطلاعات این شرکت تأثیر گذاشته است که توسط IBM و سایرین، سرویس‌دهی می‌شود. ظاهراً دلتا زیرساخت فناوری اطلاعات خود را به‌روز نکرده، بنابراین نسبت‌به رقبای خود مثل یونایتد ایرلاینز بیشتر تحت تأثیر اختلال CrowdStrike قرار گرفته است.

شرکت CrowdStrike نیز با ابراز همدردی برای دلتا ایرلاینز، مسئولیت قطع گسترده‌ی سیستم‌های شرکت هواپیمایی دلتا را نپذیرفته است و می‌گوید دلتا درخواست کمک آن‌ها را رد کرده است. دلتا برخلاف سایر شرکت‌های هواپیمایی، مدت زیادی برای رفع مشکل سیستم‌های خود زمان صرف کرد و حالا وزارت حمل‌ونقل آمریکا درحال بررسی عملکرد دلتا در این زمینه است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.