سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 7, 2024
15:48 چهارشنبه، 17ام مردادماه 1403
کد خبر: 171309

چیپ‌های حافظه سامسونگ پس از یک سال تائید انویدیا را دریافت کردند

منبع: Peivast

رویترز به نقل از منابع مطلع می‌گوید نسخه‌ای از چیپ‌های حافظه با پهن‌باند بالای سامسونگ تایید شرکت انویدیا را برای استفاده در پردازنده‌های هوش مصنوعی دریافت کرده‌اند. سامسونگ مدت‌ها است که برای دریافت این تاییده تلاش می‌کند اما برخلاف رقیب خود SK Hynix، تا به امروز موفق به دریافت این تاییدیه نشده بود. رویترز در ماه مه مدعی شد که دلیل عدم تایید چیپ‌های سامسونگ، حرارت و مصرف انرژی بیش از آنها هنگام استفاده در پردازنده‌های انویدیا است.

با وجود پیشتازی سامسونگ در بازار چیپ‌های حافظه و با اینکه چندی پیش شرکت انویدیا استفاده از چیپ‌های این شرکت را برای پردازنده‌های اختصاصی بازار چین تایید کرد، اما عقب ماندن شرکت در رقابت SK Hynix باعث نگرانی‌هایی درمورد جایگاه سامسونگ در موج هوش مصنوعی شده است. انویدیا بزرگترین تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی است و تامین چیپ‌های حافظه این شرکت نقش مهمی در جایگاه رقابتی تولیدکنندگانی همچون سامسونگ دارد.

سامسونگ و انویدیا هنوز قراردادی برای تامین این چیپ‌ها (چیپ‌های هشت‌ لایه HBM3E) منعقد نکرده‌اند اما به گفته منابع رویترز، این قرارداد به زودی به امضای دو شرکت می‌رسد و از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ اولین محموله‌های سامسونگ در اختیار انویدیا قرار می‌گیرند.

منابع می‌گویند که با وجود تایید چیپ‌های هشت لایه، دیگر نسخه چیپ‌های ۱۲ لایه HBM3E هنوز به تایید انویدیا نرسیده‌اند.

حافظه با پهن‌باند بالا یا HBM نوعی حافظه با دسترسی تصادفی یا استاندارد DRAM است که اولین بار در سال ۲۰۱۳ تولید شد. در این نوع چیپ حافظه برای کاهش فضای اشغال شده و انرژی مصرفی از چینش عمودی استفاده می‌شود. این چیپ‌ها بخش مهمی از واحد‌های پردازنده گرافیکی (GPU) هستند و امکان پردازش حجم عظیمی از داده‌های تولید شده در اپلیکیشن‌های پیچیده را فراهم می‌کنند.

سامسونگ از سال گذشته به دنبال دریافت تاییده انویدیا برای HBM3E است و نسل چهارم این چیپ‌ها را سال گذشته در اختیار تیم سبز گذاشت اما طبق گزارشی از رویترز، که البته اطلاعات آن از سوی سامسونگ رد شده است، به دلیل تولید حرارت بالا و مشکل در مصرف انرژی به تایید انویدیا نرسید.

شرکت کره‌ای در یک سال گذشته طراحی HBM3E را به گونه‌ای تغییر داده است که مشکلات پیشین را برطرف کند.

انویدیا درحالی جدیدترین چیپ‌های HBM ساموسنگ را تایید می‌کند که تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته در پی انفجار هوش مصنوعی افزایش یافته و دیگر سازندگان چیپست‌های هوش مصنوعی توان پاسخ به این تقاضا را ندارند.

شرکت تحقیقاتی TrendForce، می‌گوید چیپ‌های HBM3E به زودی و در نتیجه افزایش تقاضا به اصلی‌ترین نوع از چیپ‌های حافظه با پهن‌باند بالا (HBM) تبدیل می‌شوند و در نیمه دوم سال جاری تقاضای بسیاری برای آنها وجود دارد. طبق برآورد شرکت SK Hynix، تولیدکننده اصلی این چیپ‌ها، تقاضا برای تمامی چیپ‌های حافظه HBM تا سال ۲۰۲۷ با نرخ سالانه ۸۲ درصدی افزایش می‌یابد.

طبق پیش‌بینی سامسونگ در ماه جولای، چیپ‌های HBM3E در سه ماهه چهارم، حدود ۶۰ درصد از فروش چیپ‌های حافظه با پهن‌باند بالای این شرکت را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته تحلیلگران چنین برآوردی تنها با تاییدیه انویدیا به واقعیت تبدیل می‌شود.

سامسونگ جزئیات دقیقی درآمدی برای هرکدام از چیپ‌ها را به صورت جداگانه منتشر نمی‌کند اما طبق نظرسنجی رویترز از ۱۵ تحلیلگر، مجموع درآمد سامسونگ از چیپ DRAM حدود ۲۲.۵ هزار میلیارد وون (۱۶.۴ میلیارد دلار) در شش ماه ابتدایی سال است و به گفته برخی از تحلیلگران حدود ۱۰ درصد آن به فروش HBM مربوط می‌شود.

چیپ‌های HBM در حال حاضر تنها توسط سه شرکت SK Hynix، میکرون و ساموسنگ تولید می‌شوند. از بین این سه شرکت، SK Hynix بزرگترین تامین کننده چیپ‌های HBM برای انویدیا است. شرکت میکرون نیز می‌گوید عرضه چیپ‌های HBM3E به سامسونگ را آغاز می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.