اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

August 10, 2024
16:52 شنبه، 20ام مردادماه 1403
کد خبر: 171441

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران: برای افزایش سرمایه به سازمان خصوصی‌سازی تعهد و ضمانت‌نامه می‌دهیم/ بازگشت دو درصد سهم سهام‌دار عمده / دولت برای جبران هزینه‌های هم‌کدسازی هیچ کاری انجام نداد

ICTna.ir – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ابراز امیدواری کرد با ارایه ضمانت‌نامه و تعهد به ازای بدهی به سازمان خصوصی‌سازی، موضوع افزایش سرمایه این شرکت سریع‌تر نهایی شود.

مجید سلطانی صبح امروز در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) درخصوص سرنوشت افزایش سرمایه شرکت مخابرات ایران به ۱۰۰ همت گفت: نزدیک دو سال است که موضوع افزایش سرمایه را شروع کردیم و کار کارشناسی آن طول کشید چون شرکت‌های اقماری و همراه اول باید مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گرفت. بعد از کار کارشناسی باید به تایید حسابرس و سازمان حسابرسی می‌رسید که آنها نیز اشکالاتی گرفتند که دوباره برای رفع اشکالات به تیم کارشناسی بازگشت تا نهایتا سازمان حسابرسی تایید کرد.

او افزود: بعد از تایید سازمان حسابرسی، موضوع به بورس اعلام شد که بررسی‌های بورس نیز طول کشید و پس از رفع مواردی که آنها نیز طرح کرده بودند، در نهایت قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه اخیر، سازمان بورس افزایش سرمایه شرکت مخابرات ایران را پذیرفت.

سلطانی ادامه داد: منتهی عملی شدن آن به دو مساله اقرارنامه هیات مدیره و مدیرعامل مخابرات و تایید سازمان خصوصی‌سازی منوط شد. ارایه اقرارنامه از سوی مخابرات ارایه شد اما مشکل در دریافت تاییدیه سازمان خصوصی‌سازی به سال ۹۷ بازمی‌گردد.

به گفته او، شرکت مخابرات ایران در سال ۹۷ بدهی به سازمان خصوصی‌سازی داشته که بخش زیادی از آن را پرداخت کرده‌ایم و بخش دیگری از آن مانده که آن هم بخاطر شرایط مالی مخابرات و شرایط نقدینگی بوده است.

سلطانی گفت: البته در قبال آن ضمانت‌نامه و تعهد دادیم که پرداخت بدهی انجام شود و الان هم درحال صحبت هستیم که با تعهداتی که به صورت قانونی می‌دهیم، این کار را انجام دهیم.

او با ابراز امیدواری از اینکه به زودی این مجوز داده شود، چون بازار سرمایه و سهامداران خرد به افزایش سرمایه مخابرات امید بسته‌اند تا متضرر نشوند، افزود: در حال گفت و گو هستیم و امیدواریم این مرحله هم به پایان برسید و رسما به سمت برگزاری مجمع فوق‌العاده و اعلام رسمی افزایش سرمایه شرکت برویم.

سلطانی با بیان اینکه پس از خصوصی‌سازی مخابرات، این میزن افزایش سرمایه جزو کارهای بزرگی است که مخابرات را در لیست شرکت دوم یا سوم از نظر سرمایه ثبتی در بورس قرار می‌دهد.

او با اشاره به اینکه درست است که شرکت‌ها باید تعهدات‌شان را به موقع انجام دهند، اظهار داشت: اگر شرکت مخابرات از لحاظ مالی دچار مشکل نشده بود، مشکلی پیش نمی‌آمد. این مساله یک ایرادی دارد که به همه برمی‌گردد. سیستم اقتصادی ما هم باید پدرانه‌تر به موضوع نگاه کند و تصمیم بگیرد. مخابرات هم یک شرکت قدیمی است و شرکت کوچکی نیست که در آینده مشکلاتی بوجود بیاید. مخابرات و سهامداران آن حضور دارند و دارایی خوبی هم دارند و می‌توانند تعهدات‌شان را به خوبی ایفا کنند. اگر ضمانت‌نامه مخابرات گرفته شود تا بتوانیم در آینده نزدیک در یک بازه زمانی کار را انجام دهیم، جزو کارهای خوب سازمان بورس خواهد بود.

با شرایط درآمدی صنعت ICT هیچ‌کس سراغ فاینانس نمی‌رود
سلطانی در پاسخ به سوال دیگر ایستنا درخصوص تامین دو میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز شرکت مخابرات ایران از طریق فایناس گفت: اگر کسی بخواهد در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کار کند، با این شرایط درآمدی اصلا سراغ فاینانس نمی‌رود.

نرخ بازگشت سرمایه در بخش موبایل ۷ درصد و در بخش ثابت ۱.۵ درصد است
او افزود: نرخ بازگشت سرمایه ما در بخش ارتباطات سیار که خیلی هم وضع‌مان خوب است، هفت درصد است. این درحالی است که باید با نرخ ۲۳ درصد به بالا تسهیلات بگیریم اما بازگشت سرمایه برای شرکت ارتباطات سیار ۷ درصد است. چه سرمایه‌گذاری این کار را انجام می‌دهد؟

سلطانی تصریح کرد: نرخ بازگشت سرمایه در بخش ثابت هم به ۱.۵ درصد رسیده که فاجعه است. اینها باید درست شود و تیمی که درمورد اقتصاد کشور تصمیم‌گیری می‌کنند، درمورد شرکت‌های بزرگ باید به گونه‌ای عمل کنند که اینقدر ضعیف نشوند که اصلا نیاز به دریافت تسهیلات و فاینانس داشته باشند.

او افزود: من باید تسهیلات را با سودش پس بدهم. باید توان بازگشت داشته باشم. اگرنه بدهی روی بدهی می‌آید و مسایل شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

بازگشت دو درصد سهام واگذار شده به همراه اول به سهامدار عمده
او درخصوص علت عدم افشای واگذاری دو درصد سهام سهام‌دار عمده به همراه اول و به هم خوردن ترکیب سهامداری به خبرنگار ایستنا توضیح داد: این واگذاری در زمان ما نبوده و قبلا انجام شده بوده است.

سلطانی افزود: ترکیب سهامداری دوباره به حالت اول برمی‌گردد و مکاتبات آن هم انجام شده است و مشکل خاصی برای سهامدار عمده بوجود نمی‌آید.

تدوین فرمول بهای تمام شده خدمات مخابراتی متناسب با تورم
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درخصوص تدوین فرمول بهای تمام شده خدمات مخابراتی در شورای رقابت نیز توضیح داد: فرمول را براساس تورم با شورای رقابت پیش بردیم تا هر فرمولی برای بهای تمام شده، متناسب با تورم باشد اما شاخص‌های مختلفی در این موضوع دخیل است.

او افزود: شبکه تلفنی شرکت مخابرات بسیار گسترده است و از مراکز استان تا روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهد. ۱۲ هزار سویییچ شهری و روستایی در شبکه مخابرات وجود دارد که باید شبانه‌روز به هم متصل باشند و برق مصرف می‌کنند و از سوی دیگر نیروی نگه‌دار می‌خواهند.

به گفته سلطانی، هر شش ماه باید این تجهیزات بازسازی شوند بطوریکه سال گذشته ۲۵ میلیون آمپر ساعت باتری خریدیم و جایگزین کردیم. نگهداری شبکه به این بزرگی هزینه زیادی دارد و باید انجام شود و فاکتورها را براساس صورت‌های مالی و هزینه‌هایی که انجام می‌دهیم و بهای تمام شده برای شورای رقابت بردیم که مساله تعرفه حل شود.

دولت هیچ کاری برای رفع زیان مخابرات از طرح هم‌کدسازی انجام نداد
او در پاسخ به سوال ایستنا مبنی بر تهاتر زیان هشت هزار میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران از طرح هم‌کدسازی با بدهی‌های دولت و برخورداری از بخشودگی مالیاتی توضیح داد: در هم‌کدسازی، دولت هیچ کاری برای مخابرات انجام نداد. دو جلسه هم در معاونت اول ریاست جمهوری داشتیم و با مکاتبات و پیشنهادات مختلفی سه سال قبل رفتیم اما به در بسته خوردیم و کاری هم انجام نشد.

تهاتر طلب ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مخابرات
سلطانی افزود: موضوع تهاتر در قانون ۱۴۰۲ موضوعی بود که خودمان پیشنهاد دادیم. ما حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار بودیم که دولتی‌ها هم پرداخت نمی‌کردند. ما هم نمی‌توانستیم سرویس را برای دولتی‌ها قطع کنیم. برای مشترکین خانگی می‌توانیم قطع کنیم.

او با اشاره به اینکه رقم طلب ۱۵۰۰ میلیارد تومان عدد بالایی است، گفت: در مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ دیده شد که بخشی از بدهی که به دولت داشتیم، با طلب از دولت تهاتر کردیم که در سال ۱۴۰۲ کمک زیادی هم به ما کرد اما در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ اعمال نفوذ کردند که به هر ترتیبی این امتیاز را از مخابرات بگیرند.

نمی‌توانیم مشترکان را مجبور به استفاده از فیبر کنیم/ تقاضا کم است
او درخصوص روند توسعه پروژه FTTH و واگذاری به مشترکان به خبرنگار ایستنا توضیح داد: توسعه این پروژه بستگی به نیاز مردم دارد. ممکن است مشترکی به سرعت بالایی نیاز نداشته باشد و یا نخواهد آن میزان هزینه کند. ما نمی‌توانیم مشترک را مجبور کنیم.

سلطانی با اشاره به اینکه ما درحال حاضر بستر را فراهم می‌کنیم، افزود: درحال حاضر مشترکین مختارند و می‌توانند از این سرویس استفاده بکنند یا نکنند. ما توانمندی اینکه ۳.۵ میلیون مشترک را در شرکت مخابرات روی فیبر ببریم، داریم اما کسی تقاضا ندارد.

او ادامه داد: ما نمی‌توانیم مشترک را مجبور کنیم به فیبر مهاجرت کند و تا زمانی هم که مشترک همان سیستم قدیمی خود را بخواهد ما مجبوریم آن را نگهداری کنیم. درحال حاضر اپراتورهایی مثل مخابرات که سیستم قدیمی و فیبر را همزمان دارند، دوران سختی را می‌گذارند زیرا هم باید روی سیستم جدید توسعه بدهند و هم سیستم قدیمی را حفظ کنند. چون هنوز اجباری وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: البته در نقاطی که کل بستر را فیبر کنیم، با مسوولان آن منطقه صحبت می‌کنیم که همه به استفاده از فیبر تشویق شوند و برگردان کنیم. این کار را انجام می‌دهیم ولی دیگر راضی کردن مردم یک مقداری سخت است.

داود زارعیان، معاون تجاری شرکت مخابرات ایران نیز توضیح داد: بازار اینترنت ثابت از سال ۱۴۰۰ تا الان ثابت مانده است. یعنی پایان سال ۱۴۰۰ حدود هشت میلیون مشترک ADSL در شبکه مخابرات وجود داشت و الان هم همین حدود است. باوجود اینکه ۵۵۰ هزار مشترک فیبر vDSL به شبکه اضافه شده اما بازار تغییری نکرده است.

او افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مشترکان به فیبر مهاجرت کرده‌اند و ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز مشترک جدید است اما از آن طرف ریزش از سمت ADSL صورت گرفته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.