هوش مصنوعی

August 10, 2024
17:32 شنبه، 20ام مردادماه 1403
کد خبر: 171447

اضافه کردن برچسب هوش مصنوعی در توصیف محصولات، باعث کاهش جذابیت آنها می‌شود

منبع: Digiato

تحقیقات دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان می‌دهد که افزودن اصطلاح «هوش مصنوعی» به توصیف محصولات، باعث کاهش جذابیت آنها برای مصرف‌کنندگان می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که مردم بیشتر به محصولات بدون برچسب هوش مصنوعی تمایل دارند.

شرکت‌ها تمایل دارند که اصطلاح هوش مصنوعی (AI) را به توصیف محصولات خود اضافه کنند، حتی اگر این کار غیرمنطقی یا گاهی احمقانه به نظر برسد. آنها معتقدند که افزودن این اصطلاح به جذب مصرف‌کنندگانی که به دنبال جدیدترین تکنولوژی هستند، کمک می‌کند. اما واقعیت این است که بسیاری از مردم از محصولات هوش مصنوعی زده می‌شوند.

برچسب هوش مصنوعی در محصولات؛ از جذابیت تا دافعه
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ایالتی واشنگتن و در مجله بازاریابی و مدیریت منتشر شد، از 1000 بزرگسال برای ارزیابی ارتباط بین افشای هوش مصنوعی و رفتار مصرف‌کننده نظرسنجی کرد.

در این مطالعه، محصولات و خدمات متنوعی به شرکت‌کنندگان ارائه شد که برخی از آنها شامل اصطلاح «هوش مصنوعی» در توصیف خود بودند تا ببینند آیا این اصطلاح بر تصمیم خرید آنها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

نتایج نشان داد که یک گروه از شرکت‌کنندگان کمتر احتمال داشت که یک تلویزیون هوشمند را که در توصیف آن «هوش مصنوعی» ذکر شده بود، خریداری کنند. در حالی که گروه دیگری که همان توصیف را بدون ذکر هوش مصنوعی دیدند، احتمال بیشتری داشت که تلویزیون را بخرند.

اثر منفی استفاده از اصطلاح هوش مصنوعی در خریدهای با ریسک بالا مانند تلویزیون‌های گران‌قیمت، دستگاه‌های پزشکی یا خدمات مالی بیشتر مشهود بود. «مسوت چیچک» نویسنده اصلی این مطالعه و استاد بالینی بازاریابی در دانشگاه ایالتی واشنگتن می‌گوید که این امر به دلیل نگرانی مصرف‌کنندگان از از دست دادن پول یا به خطر انداختن ایمنی جسمی‌شان است.

محصولات با ریسک پایین‌تر مانند جاروبرقی‌ها و ربات‌های خدماتی که به هوش مصنوعی اشاره داشتند، کمتر مورد توجه قرار گرفتند، اما مردم هنوز ترجیح می‌دادند نسخه‌های غیر هوش مصنوعی آنها را بخرند.

چیچک می‌گوید: «وقتی هوش مصنوعی ذکر می‌شود، اعتماد عاطفی کاهش می‌یابد که به نوبه خود قصد خرید را کاهش می‌دهد.» وی افزود: «ما دریافتیم که اعتماد عاطفی نقش مهمی در نحوه درک مصرف‌کنندگان از محصولات مجهز به هوش مصنوعی دارد.»

همین تنفر از استفاده از هوش مصنوعی در توصیف هشت دسته مختلف محصولات و خدمات مشاهده شد. چیچک نتیجه‌گیری کرد که بازاریابان باید در نحوه معرفی هوش مصنوعی در توصیف محصولات خود دقت کنند و تأکید بر این اصطلاح ممکن است بهترین رویکرد نباشد.

اوایل این ماه، یک نظرسنجی نشان داد که آیا طرفداران رایانه حاضرند پول بیشتری برای سخت‌افزارهای دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی بپردازند یا نه. بیش از 22 هزار نفر، یعنی 84 درصد از کل آرا گفتند که حاضر نیستند بیشتر بپردازند. بیش از 2200 نفر گفتند که نمی‌دانند، در حالی که کمتر از 2000 نفر پاسخ مثبت دادند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.